مأمون‌صفتان امروز

حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال‌زاده

  • حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال‌زاده

محمد بن ریان گوید: مأمون براى امام جواد علیه السلام هر نیرنگى که داشت بکار برد (تا شاید آن حضرت را آلوده و دنیا طلب نشان دهد) ولى نتوانست به هدفش برسد، چون درمانده شد و خواست دخترش را براى زفاف نزد حضرت بفرستد، دویست دختر از زیباترین کنیزان را دعوت کرد و به هر یک از آنها جامى که در آن گوهرى بود داد تا وقتی آن حضرت به کرسى دامادى نشست به آن حضرت تعارف کنند، امام به هیچ یک از آنها توجهی نکرد.

مامون برای این هدف شوم خود مردى بنام مخارق که آوازه خوان، تار زن و ضرب گیر بود و ریش درازى داشت را دعوت کرد تا شاید به هدفش برسد. مخارق به مامون گفت: یا امیر المؤمنین! اگر امام جواد در چیزى از امور دنیا وارد باشد، من براى کفایت امر تو، این کار را انجام می دهم و او را به دنیا دارى مى‏کشانم (چنان که تو خواهى او را بدنیا مشغول میکنم) سپس در برابر امام جواد علیه السلام نشست صدای عرعر خری از خودش در آورد که اهل خانه دور و برش جمع شدند و شروع کرد با تار میزد و آواز میخواند ، دقایقی را به این کارها مشغول بود. امام جواد علیه السلام به او توجه نمی فرمود و براست و چپ هم نگاه نمیکرد، سپس سرش را به سمت او بالا آورد و فرمود: اى ریش بلند! از خدا بترس، ناگاه ساز و ضرب از دستش افتاد و تا وقتى که این شخص زنده بود دستش کار نمیکرد. مأمون از حال او پرسید: جواب داد، چون امام جواد علیه السلام بر من فریاد زد، وحشتی بر من غلبه کرد که هرگز از آن بهبودى نمییابم.

یا جواد الائمه آقاجان امروزه مامون صفتان بسیار و دام هایی که برای شیعیان شما انداخته اند از آنها بیشتر! چقدر سخت افزار و نرم افزارهای دو لبه ای که لبه ی دنیایی آن برنده تر به پای ما ریخته اند و شاید خیلی از ماها به بهانه این که از زمانه عقب نباشیم و بروز باشیم دل و جان خودمان را به این اسباب بازی های دنیایی گرفتار کردیم. ای امام عزیز و حجت خدا موسیقی و ساز دهل دنیا در گوش هایمان جا خوش کرده اند و به صدها دلیل و توجیه همه را برای خود حلال و مباح کرده ایم.

کاش با نگاهی و عنایتی ما را از این همه کاستی و مشغولیت به دنیا نجاتمان دهی و از این همه مرض های روحی شفایمان دهی! آمین یا رب العالمین.