محکم پیمان ببندید اما اگر اهل دنیا و کاهلی هستید رها کنید و بروید

با حضور آیت الله اعرافی امام جمعه میبد، فلاح فرماندار و طلاب بردار و خواهر حوزه های علمیه میبد سال جدید تحصیلی حوزه های میبد رسما آغاز شد. در ابتدای جلسه حجت الاسلام کارگر با تبریک سال نو از تحصیل ۱۵۰ نفر از برادران طلبه در پایه ۱ تا ۱۰ حوزه علمیه برادران میبد خبر […]

با حضور آیت الله اعرافی امام جمعه میبد، فلاح فرماندار و طلاب بردار و خواهر حوزه های علمیه میبد سال جدید تحصیلی حوزه های میبد رسما آغاز شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام کارگر با تبریک سال نو از تحصیل ۱۵۰ نفر از برادران طلبه در پایه ۱ تا ۱۰ حوزه علمیه برادران میبد خبر داد و با اظهار تأسف به خاطر مکان نامناسب این حوزه گفت: به دلیل قرار گرفتن حوزه علمیه برادران در مکان بسیار شلوغ از طلاب شرمنده هستیم.

وی همچنین از جانشینی موقت حجت الاسلام گل محمدی بر ریاست حوزه برادران خبر داد.

سپس آیت الله اعرافی امام جمعه میبد نیز با تشکر از زحمات حجت الاسلام کارگر که در سال های بعد از مرحوم یحیی زاده مسئولیت حوزه های میبد را بر عهده داشتند نکاتی را برای طلبه های جوان بیان کردند.

اولین نکته ای که ایشان به آن اشاره نمود تاریخ بزرگ و عمیقی بود که حوزه ها از آن برخوردارند. وی از طلاب خواست تا این تاریخ بزرگ و دست آوردهای عظیم حوزه ها را بشناسند.

رئیس جامعه المصطفی همچنین از انتشار دائره المعارف تاریخ حوزه های علمیه توسط جامعه المصطفی العالمیه خبر داد و افزود: حوزه های علمیه در تاریخ بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده اند. عالمان بزرگی در این حوزه ها تربیت شده اند که خدمات عظیمی را به بشریت کرده اند.

وی به مدیران و اساتید نیز توصیه کردند قسمتی از وقت خود را به شناخت گذشته تاریخی حوزه ها اختصاص دهند.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه خوشبختانه پایه گذار آخرین حلقه حوزه عصر ما که در قم وجود دارد شخصیتی است که مربوط به این آب و خاک و این سرزمین هست خاطرنشان ساخت: مشکل ما همّت های کوتاه است. نگاه های ما فقط جلوی پایمان را می بینند. اولین گام در این راه این است که علما را بشناسیم، حوزه ها را بشناسیم، تاریخ را بدانیم، تا همّت های عالی پیدا کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین نکته برای پیشرفت علمی را صبر و مقاومت دانست و افزود: هر کار بزرگی نیاز به آدم های صبور و مقاوم دارد. هرچقدر فولاد وجودمان محکم تر بشود بر موانع فائق می آییم و از آنها عبور می کنیم. در مسیر اخلاق و علم که مبنای حوزه هاست یک صد مشکل وجود دارد. بیش از یکصدبار واژه صبر در قرآن آمده، بیش از بیست بار به پیامبر اکرم(ص) در قرآن توصیه به صبر شده است. کار بزرگ مزاحم زیاد دارد.

وی بردباری امام خمینی، صبوری همراه با حکمت و عقل و تدبیر امام را عاملی دانست که ملت و کشور را از همه موانع و مشکلات عبور داد.

وی اضافه نمود: امام مرد بزرگی بود که هنوز هم ما او را نمی شناسیم.

امام جمعه میبد عنوان کرد: برای عبور از موانع، عقل تدبیر و فکر و صبر لازم است. باید بردباری و صبوری را در خود تقویت کنید و با همت بلند با بردباری و با تحمل مشکلات از همه موانع و سختی های پیش رو در رسیدن به آن قلعه های بلند عبور کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نکته اشاره کرد که حوزه ها باید به دست خود طلبه ها اداره شود و سپس ادامه داد: بنده به اصل تجربه های نو معتقدم. در عین حال معتقدم سنتهای نانوشته ی بسیار مهمی در حوزه های علمیه بوده است که دارد از بین می رود و باید آنها را حفظ کنیم.

امام جمعه میبد سنت های آموزشی حوزه را مهم برشمرد و تصریح کرد: پیشرفت علمی شما وابسته به مباحثه، پیش مطالعه، سوال از استاد و نوشتن مطالب است.

وی گفت: باید حوزه میبد نماد نظم و نشاط باشد. ما باید نظم درون جوش داشته باشیم.

امام جمعه میبد از طلبه ها خواست نظم را سرلوحه خود قرار دهند و تاکید کرد: طلبه باید خوب بنویسد. خوب حرف بزند و برای آن برنامه داشته باشند. افراد بزرگی چون صاحب جواهر، علامه طباطبایی، ملاصدرا، خواجه نصیر طوسی و… اینها افرادی بودن که یک تنه کار صد نفر را انجام می داند.

وی همچنین ادبیات عربی را پایه کار طلاب دانست و گفت: بنا به گفته دستگاه های امنیتی کشور اکنون چهل سرویس امنیتی در قم مشغول فعالیت هستند. آنان در پی فرو ریختن پایه های اخلاقی و علمی ما هستند.

رئیس جامعه الصطفی با توجه به اینکه اکنون مخاطبان ما دارای سطح بالای علمی هستند تاکید کرد: اطلاعات وسیع به سمت جامعه روان است. دشمنی ها هم زیاد است. کسانی که با حوزه عهد بسته اید، محکم پیمان ببندید، اگر اهل دنیا و کاهلی هستید ول کنید و بروید. امروز حوزه در برابر این مشکلات قرار دارد. باید کمر همت را ببندید.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: افرادی که در حوزه ها می مانند باید همچون یاران امام حسین (ع) باشند. با درس خواندن و تلاش علمی و اخلاقی حوزه نوینی را پایه ریزی کنیم. نباید به وضع خوب فعلی بسنده کنیم. امیدورام این سال، سالی پر از نشاط معنویت باشد. همه شما باید به سمت آن قله های بلند بروید و همه اینها با توسل به حضرت ولیعصر(عج) و توکل به خداوند حل می شود.