پاسخ‌های محکم و انقلابی دکتر ظریف به سوالات خبرنگار اصلاح‌طلب

سردبیر مجله آسمان در مصاحبه با دکتر ظریف گفته «آیا اگر آمریکا در عراق و افغانستان دخالت نمی‌کرد و صدام و طالبان در قدرت می‌ماندند وضع بهتر بود یا اتفاقی که بعد از دخالت در این دو کشور افتاده است؟». پاسخهای ظریف به این سوال بسیار خواندنی است

سردبیر مجله آسمان-سردبیر اسبق روزنامه زنجیره‌ای شرق که مدعی شده بود مخالفت غرب با برنامه اتمی ایران به خاطر فقدان تقوای اتمی در ماست!- در مصاحبه با دکتر ظریف گفته «آیا اگر آمریکا در عراق و افغانستان دخالت نمی‌کرد و صدام و طالبان در قدرت می‌ماندند وضع بهتر بود یا اتفاقی که بعد از دخالت در این دو کشور افتاده است؟»

وزیر امور خارجه در پاسخ محمد قوچانی تصریح کرد: شما نمی‌توانید تاریخ را از وسط آن شروع کنید. اگر می‌خواهید عراق و افغانستان را بررسی تاریخی کنید باید از ابتدا شروع کنید و به این سوال پاسخ دهید که صدام و طالبان را چه کشوری سر کار آورد. چه کسی از آنها حمایت کرد. چه منطقی باعث شد که صدام بماند. آیا غیر از منطق زور بود؟ غیر از این منطق بود که شما از طریق سرکوب می‌توانید به اهدافتان برسید؟! لذا این تصویر درست نیست که وسط تاریخ را بگیرید و از آنجا قضاوت کنید. اگر می‌خواهید درباره افغانستان و عراق صحبت کنید باید به این نکته اشاره کنید که آنچه باعث شد تهدیدی علیه منطقه و ایران ایجاد شود همین تصور بود که می‌توانند از طریق ایجاد یک دشمن منطقه‌ای اهدافشان را پیش ببرند. این دشمنی ایجاد کردن درباره ایران عاقبت گریبان خودشان را گرفت.

محمدجواد ظریف همچنین درباره نسبت برخی الگوهای منطقه‌ای نظیر اخوان ترکیه و مصر تصریح کرد: ما خوشحالیم که گرایشات مختلفی در کشورهای اسلامی، نسبت به استفاده از مبانی اسلامی وجود دارد. اما نمی‌توان از آنها به عنوان الگو نام برد. چون این الگوها دچار تناقضاتی است. در حالت افراطی‌اش می‌رسد به شرایطی مثل مصر، که بعد از مدت کوتاهی نمی‌تواند از عهده نیازهای جامعه‌اش برآید و یا در جاهای دیگر به سکولاریسم افراطی کشیده شده است. ما بدون اینکه بخواهیم در امور داخلی دیگران دخالت کنیم در این الگوها کاستی‌هایی می‌بینیم. مشاهده می‌کنیم که دچار برخی انحراف‌ها می‌شوند.

وی درباره این ادعا که «دلیل پیشی گرفتن برخی از این الگوها از ایران در سال‌های اخیر چه بوده است؟» گفت: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. الگوی نظام جمهوری اسلامی ۳۵ سال آزمایش خود را پس داده است و علی‌رغم فراز و نشیب‌ها توانسته است از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیاید. ما امیدواریم که دوستان ما در کشورهای دیگر منطقه هم بتوانند از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیایند. اما ظاهر امر اینگونه نشان نمی‌دهد.

وزیر خارجه درباره تهدید شدن حزب‌الله و حمایت ایران اظهار داشت: حزب‌الله لبنان چنان قدرتمند است و پایگاه مردمی دارد که تهدیدش اصلا معنا ندارد. حزب‌الله نیرویی بوده که براساس دیدگاه اصیل مبتنی بر حمایت مردمی، توانسته با حمله ۳۳ روزه اسرائیل دست و پنجه نرم کند و موفق باشد. حزب‌الله تنها نیرویی است که در منطقه توانسته است ارتش اسرائیل را در یک جنگ شکست دهد، تنها جنگی که اسرائیل در آن شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد. این قدرت کمی نیست. قدرت هم الزاما با توپ و تانک شناخته نمی‌شود. قدرت حزب‌الله از جای جای لبنان نشأت می‌گیرد و این قدرت ماندگاری دارد و نیازی به حمایت خارجی ندارد.

ظریف این را هم گفته که ایران آذرماه سال گذشته از طریق سفارت سوئیس یادداشت رسمی به آمریکایی‌ها ارسال کرد مبنی بر اینکه سلاح‌ شیمیایی از نوع گاز سارین و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است. در همان یادداشت گوشزد کردیم که ممکن است گروه‌های افراطی از این عوامل شیمیایی استفاده کنند.