چند سوال مهم و کلیدی درباره پروژه «میبد؛ شهر خلاق»

۳۴ شهر به عنوان «شهر خلاق» به تایید یونسکو رسیده‌اند که مرور این اسامی نشان می دهد که یونسکو تاکنون حتی یک شهر از هزاران شهر کشور ایران را مستحق عنوان شهر خلاق ندانسته و بیشتر شهرهایی که در این لیست مشاهده میشود متعلق به کشورهای توسعه یافته میباشد.

ایده « شهر خلاق » توسط آقای ریچارد فلوریدا در دهه ۱۹۹۰ با توجه به زمینه های افتصادی اجتماعی فرهنگی مطرح شد. شبکه شهرهای خلاق در اکتبر ۲۰۰۴ به دنبال تصمیمی که توسط یکصد و هفتادمین هیات اجرایی یونسکو گرفته شد، به جریان افتاد. این ایده از پیمان جهانی یونسکو برای ایجاد تنوع فرهنگی به دست آمده است.

اعضای شبکه شهرهای خلاق یونسکو به هفت رشته مختلف : طراحی، ادبیات، موسیقی، فیلم، صنایع دستی و هنرهای قومی، هنرهای رسانه ای و هنر آشپزی دسته بندی شده اند. شهر ها میتوانند در هر یک و یا چند مورد  از ۷ حوزه تعیین شده توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق درآیند و چشم انداز خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

در صورت تایید شدن شهری توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق امکان آن وجود دارد که گردشگران خارجی برای دیدار از این شهر معرفی شده توسط یونسکو روانه شوند.

تا کنون ۳۴ شهر به عنوان «شهر خلاق» به تایید یونسکو رسیده اند که مرور این اسامی نشان می دهد که یونسکو تاکنون حتی یک شهر از هزاران شهر کشور ایران را مستحق عنوان شهر خلاق ندانسته است و این در حالی است که بسیاری از شهرهای ایران چون ماسوله، ابیانه و… از المانهای شهر خلاق بهره کافی دارند. بیشتر شهرهایی که در این لیست مشاهده می شوند متعلق به کشورهای توسعه یافته می باشد.

شهر های انتخاب شده  به عنوان شهر خلاق:

ادبیات:  ادینبرگ اسکاتلند(۲۰۰۴)،ملبورن استرالیا(۲۰۰۸)،لواسیتی آمریکا(۲۰۰۸)،دوبلین ایرلند(۲۰۱۰)،ریکجاویک ایسلند(۲۰۱۱) و نورویچ بریتانیا
فیلم:  بردفورد بریتانیا(۲۰۰۹) و سیدنی استرالیا(۲۰۱۰)
موسیقی:  سویل اسپانیا(۲۰۰۶)، بولوگنا ایتالیا (۲۰۰۶)، گلاسگو برتانیا(۲۰۰۸)،گت بلژیک(۲۰۰۹) بوگوتا کلمبیا
صنایع دستی و هنرهای محلی:  آسوان مصر(۲۰۰۵)، سانتافه آمریکا(۲۰۰۵)،کانازاوا ژاپن(۲۰۰۹)، هانگزو  و ایچون چین(۲۰۱۲)
طراحی:  بوئنوس آیرس آرژانتین(۲۰۰۵)،سانتافه آمریکا(۲۰۰۵)، برلین آلمان(۲۰۰۵) ، مونترال کانادا(۲۰۰۶)، ناگویا ژاپن(۲۰۰۸) ، کوب ژاپن(۲۰۰۸)، شنزن چین(۲۰۰۸) ، شانگهای چین(۲۰۱۰) ، سئول کره(۲۰۱۰)،سنت اتین فرانسه(۲۰۱۰)،گراز اتریش (۲۰۱۱) و پکن چین
هنرهای رسانه‌ای : لیون فرانسه (۲۰۰۸)
خوراک‌شناسی:  پوپایان کلمبیا (۲۰۰۵) ، چنگدو چین(۲۰۱۰) ، استرسائد سوئد(۲۰۱۰)

Creative_cities_network_goo

شهرهایی که به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو درمی آیند، برای تداوم عضویتشان بایستی به یکسری از تعهداتی که یونسکو مقرر می کند عمل نمایند و گزارشات سالانه ای را هم در این باره ارسال دارند و در صورت عدم عمل به این تعهدات یا عدم اراسل گزارش از این شبکه اخراج خواهند شد.

با این اوصاف خبر می رسد که قرار است میبد به عنوان نامزد شهر خلاق -احتمالا همراه با چند شهر دیگر- به یونسکو معرفی شود. در این زمینه سوالاتی به ذهن متبادر می شود که بایستی مسئولین شهرستان و نیز شرکتهای گردشگری واسط این پروژه به آن پاسخگو باشند.

۱٫ آیا برای کاندیداتوری شهرستان میبد جهت عضویت در شبکه شهرهای خلاق هزینه ای هم صورت گرفته است؟ هزینه های مرتبط با شرکت واسط از کدام ردیف، تامین شده است؟ این هزینه ها چقدر است؟

۲٫ با توجه به اینکه تاکنون هیچ یک از شهرهای کشورمان مورد تایید یونسکو برای قرار گرفتن در شبکه مذکور نشده اند و با توجه به اینکه ظاهرا قرار است یزد و میبد با هم به یونسکو معرفی شوند، مسئولان امر برای این هزینه ای که می کنند چقدر احتمال موفقیت می دهند؟

۳٫ برای این کاندیداتوری آیا تغییرات ظاهری یا فرهنگی هم باید در سطح شهرستان صورت گیرد تا معیارهای یونسکو در این زمینه تامین گردد؟ اگر پاسخ، آری است سوال دیگری که مطرح می شود آن است که با توجه به ماهیت یونسکو و تعریف این نهاد بین المللی از مقوله «فرهنگ» آیا برای این موضوع، پیوست فرهنگی هم تهیه شده یا خیر؟!

۴٫ سوابق، تخصص و تکالیف گروه واسط در این زمینه چیست؟ این گروه دقیقا قرار است چه کار کند تا میبد به عنوان نامزد شهر خلاق به یونسکو معرفی شود؟