ازدواج به شرط دوربین!

دکتر مهدی کوچک زاده

  • دکتر مهدی کوچک زاده (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس)

دیروز بنده خدایی زنگ زد و گفت من از رای دهندگان به شما هستم و تقاضای کمک مالی برای اجاره سالن برای عروسی داشت!! در توضیح درخواستش می گفت امکان اجاره سالنی که متعلق به نیروی انتظامی با قیمتی مناسب است را دارد ولی چون یکی از مقررات آن سالن اینست که هر کس در آن مراسم می گیرد باید از فیلمبردار همانجا هم استفاده کند و ایشان مایل است فیلمبردار مورد نظر خود را دعوت کند و در این سالن امکان ندارد بنابراین می خواهد در سالن دیگری مراسم بگیرد که به این دلیل به کمک مالی نیاز دارد!

به راستی چند درصد از احساس کمبود ها و نیازهای مالی نسل جوان خصوصا در امر مقدس و بسیار ضروری ازدواج حقیقی است؟ من واقعا نمی دانم با وجود انواع دوربین و موبایل دوربین دار و. . . . اصلا چه ضرورتی دارد که فیلمبردار از بیرون به مراسم دعوت شود و دهها هزار تومان بابت آن پرداخت شود؟ گرچه ضرورت اصل ثبت تصویری واقعه ازدواج هم برایم روشن نیست و نمی دانم عدم ثبت آن موجب چه کمبودی در ادامه زندگی مشترک خواهد شد؟!

در مراسم ازدواج من که سال ۵۹ در منزل همسرم برگزار شد و فقط اقوام درجه یک دعوت بودند عکاس و فیلمبردار نداشتیم و شام هم چلوکباب کوبیده بود! مهریه هم ۱۴ سکه ! زندگی مشترکمان در گچساران در خانه ای که دو اطاق داشت و یک اطاق آن در اختیار پیرزنی از مهاجرین جنگ تحمیلی بود شروع شد و تا سال ۶۳ در خوابگاه دانشجویی در شیراز ادامه یافت و . . . .

من منکر وجود مشکلات واقعی بر سر راه ازدواج جوانان نیستم اما به راستی جوانان متدین و علاقه مند به شیوه زندگی اسلامی ـ انقلابی چرا نمی توانند از خرج ها و هزینه های بیهوده که مانع بزرگی سر راه ازدواج شده است صرفنظر کنند؟

ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم!