افزایش ۸برابری ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد کذب است/ آمار قبولی دوره دکتری ما در امسال فقط از ۶۰۰۰نفر به ۱۲۰۰۰نفر رسیده!

آگاهان می دانند که افزایش ۱۰۰ درصدی آن هم در دانشگاهی در ابعاد دانشگاه آزاد یعنی چه و اینکه این افزایش باید در یک بازه زمانی معقول و منطقی رخ دهد چرا که دانشگاهها باید از ظرفیت کافی هیات علمی متناسب، برای دایر نمودن این رشته ها برخوردار باشند

دکتر محمد رضا عباسی فرد نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان های البرز، قزوین و قم با اشاره به شایعه های چند روز اخیر در خصوص افزایش ۸ برابری ظرفیت دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: پیامک یاد شده داستان معروفی را برایم تداعی کرد که شخصی در مقام تاریخ دان و تبیین تاریخ در کلاس درس گفته بود:  ” خسن و خسین هرسه دختران مغاویه بن چربند”،  ملاحظه می کنید در این عبارت سر تا پا غلط حتی یک کلمه صحیح وجود ندارد. در خصوص ادعای مطرح شده هم همینگونه است و آنقدر این مساله واضح است که خود ادعای ۸ برابر شدن ظرفیت دکتری تخصصی، تکذیب خود آن است.

دکتر محمد رضا عباسی فرد با اشاره به آمار قبولی بیش از ۶۰۰۰ نفری دانشجویان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته، افزود: قرار است از بین داوطلبان واجد شرایط و از طریق آزمون هایی که تحت اشراف مسئولان و متولیان امور دانشگاهی کشور انجام می شود از میان حدود ۱۶۰۰۰ نفر که در مرحله اول پذیرفته می شوند در نهایت حدود ۱۲۰۰۰ نفر برای دوره دکتری جذب شوند که این آمار نسبتی کمتر از دو برابر افزایش را نشان می دهد و تغییر آن به هشت برابر شاید به این دلیل باشد که دروغ هرچه بزرگتر باشد موج تخریبی بیشتری ایجاد می کند.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان های البرز، قزوین و قم در پایان، گفت: جا دارد از همه اندیشمندان و دلسوزان علم و اندیشه درخواست نمائیم نگذارند سیاست علمی تبدیل به علم سیاسی شود و از ورود دانشگاه و دانشگاهیان به امور حاشیه ای جلوگیری کنند.

میبدما: درباره صدق یا کذب افزایش ۸برابری ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد دکتر زاکانی باید مستندات خود را ارائه کند اما جالب است که مسئولان دانشگاه آزاد برای تکذیب این آمار، یک آمار قابل تامل را ارائه می دهند و آن نیز افزایش ۱۰۰ درصدی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری است! آگاهان می دانند که افزایش ۱۰۰ درصدی آن هم در دانشگاهی در ابعاد دانشگاه آزاد یعنی چه و اینکه این افزایش باید در یک بازه زمانی معقول و منطقی رخ دهد چرا که دانشگاهها باید از ظرفیت کافی هیات علمی متناسب، برای دایر نمودن این رشته ها برخوردار باشند و این در حالی است که درباره وجود تعداد کافی هیات علمی برای پوشش این رقم بالای دانشجوی دکتری در دانشگاه های آزاد سراسر کشور و از جمله دانشگاه آزاد یزد، تردیدهای جدی وجود دارد.

در همین حال به گزارش “برق نیوز” در ایران دانشگاه های مختلف کشور گوی سبقت را در پذیرش دانشجو از یکدیگر ربوده اند و دانشگاه آزاد در اقدامی بی سابقه و نسنجیده اقدام به افزایش چند برابری پذیرش دانشجو در واحدهای خود کرد. در همین راستا رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفته بود: با تصویب رشته‌های جدید در واحدهای دانشگاهی ساماندهی شده از مهر ماه ۹۳ شاهد افزایش حدود ۲۰هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستیم.

علوی در ادامه گفت: پس از تجمیع واحدها در مقطع کارشناسی ارشد ۱۰۰۰ رشته محل افزوده شد که شاهد رشدی ۱۳۸ درصدی در این مقطع هستیم. در مقطع دکترای تخصصی نیز پس از تجمیع تعداد کل رشته‌ محل‌های مصوب از ۳۴۲ به ۹۲۶ رشته محل افزایش پیدا کرد که دراین مقطع نیز شاهد رشدی ۲۷۱ درصدی هستیم. رسیدن به این سطح از تولیدات علمی و اخذ مجوز شاید نیازمند یک پروسه ۱۰ ساله بود که با این اقدام مدبرانه دکتر میرزاده ظرف مدت کمتر از یک سال محقق خواهد شد!

دکتر میرزاده در کمتر از یک سال، راه ۱۰ ساله را طی خواهند کرد اما فقط در پذیرش دانشجو نه در افزایش آزمایشگاه؛ کارگاه؛ استاد و مکان‌های آموزشی و پژوهشی. چهار برابر کردن پذیرش دانشجو در حالی صورت می‌گیرد که هیچ تغییری در شرایط قبلی دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی نشده است.