مروری بر چند پرونده قضایی درباره استفاده ازماهواره از زبان یک وکیل‌ دادگستری

یک بشقاب ماهواره را در یک گوشه ای از مدرسه قرار داده بودند و یک دوربین به صورت مخفیانه از دور که حرکات آنها را کنترل می‌کرد. زنگ که می‌خورد دانش آموزان ابتدایی وارد حیاط مدرسه می‌شوند بشقاب را می‌بینند و به طور ناخود آگاه

  • کافه حقوق در نظر دارد «قانون منع به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» را به نقد و بررسی اساتید مختلف از حقوق‌دان، فقها و جامعه‌شناسان بگذارد. در همین راستا با آقای سیدمهدی حججی وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو نشستیم و نظر ایشان را درباره راهبردهای مقابله با ماهواره پرسیدیم.

در رابطه با ماهواره و اینکه چه معضلاتی را در جامعه بوجود آورده، اگر بخواهیم مثالی را برای خوانندگان محترم کافه حقوق بزنم که ملموس شود می‌توانم به بیماری پوکی استخوان تشبیه کنیم. همانطوری که بیماری پوکی استخوان کم کم از درون استخوان را پوک می‌کند برفرض خانم‌ها یا آقایان در سن‌های بالاتر با یک زمین‌خوردگی کوچک دچار شکستگی سختی می‌شوند، دقیقا ماهواره هم به همین صورت با خانواده‌ عمل می‌کند که کم کم از درون خانواده‌ها را متلاشی می‌کند.

برای جا افتادن این مطلب، از مثال‌هایی که در خصوص ماهواره برای طلاق به بنده مراجعه شده است، استفاده می‌کنم. خانمی به بنده مراجعه کردند برای طلاق. ایشان می‌گفت که شوهرشان کسی است که بسیار از ماهواره استفاده می‌کنند و به قدری از ماهواره می‌بینند که اختلال جنسی پیدا کردند که بعد از چند وقت دیدن مکرر سریال‌ و فیلم‌های ماهواره این‌قدر به مسائل جنسی انحراف پیدا کردند که شماره‌ی دوستانم را از توی تلفن همراه من برداشته و به نحوی خواستند که با همه آنها ارتباط برقرار کنند و از طرف دیگر با همسایه‌ها خواستند که تماس برقرار کنند و در مرحله آخری که این خانم برای طلاق قطعی مراجعه کردند این بود که ایشان متوجه شده بودند که شوهرشان با یک خانم که ایشان نیز متاهل می‌باشند و مانند همسر بنده ماهواره زیاد مشاهده می‌کنند در ارتباط است.
و متوجه ارتباط نامشروع جنسی این دو شده‌ایم که به عنوان وکیل وکالت این خانم را قبول کردم و ایشان با وجود دو بچه از شوهرشان جدا شدند. خود این آقا نیز به این نکته اشاره داشتند که منشا و ریشه‌ی این جدایی ماهواره است.

مثال دیگر اینکه گروهی از دوستان بنده در اصفهان تحقیقات جدی را درباره جریان ماهواره و عوامل مخرب آن در دبستان ابتدایی انجام دادند و آن به این صورت بود که یک بشقاب ماهواره را در یک گوشه ای از مدرسه قرار داده بودند و یک دوربین به صورت مخفیانه از دور که حرکات آنها را کنترل می‌کرد. زنگ که می‌خورد دانش آموزان ابتدایی وارد حیاط مدرسه می‌شوند بشقاب را می‌بینند و به طور ناخود آگاه حرکات موزون و رقص‌های زننده از خود نشان می‌دادند! این امر نشان دهنده‌‌‌ی این است که ماهواره‌ای که در منازل وجود دارد به قشر معصوم جامعه نیز متعرض می‌شود و هجمه‌ی سراسری به سنین مختلف را نشان می‌دهد.

این موضوع نشانگر این است که خانواده‌ها که تشکیل دهندگان اصلی یک جامعه هستند را مورد هجوم قرار داده و بنا را بر متلاشی کردن آن گذاشته است. دقیقاً همانند همان بیماری پوکی استخوان. لذا خواهش بنده از مسئولین و قوه مقننه و حتی قوه قضائیه و دست‌اندرکاران مبارزه با این امر این است که یک قانونی باید مصوب کنند که پیشگیرانه باشد.این قانون مصوب سال ۱۳۷۳ که جریمه نقدی تا۳۰۰۰۰۰ ریال می‌باشد که واقعا پیشگیرانه نیست. همانطوری که حمل و استفاده از سلاح گرم در کشور ما مجازات سنگینی دارد و نوعاً افراد جرات نمی‌کنند که به مبادرت استفاده آن کنند.

ماهواره از سلاح سرد و گرم نیز مخرب‌تر و کشنده‌تر است و لذا خواهشی که دارم این‌ست که تلاش کننند که مسئولین قانونی را تصویب کنند که پیشگیرانه باشد که خانواده‌های اسلامی در معرض فروپاشی قرار نگیرند.

سریال‌هایی که از ماهواره پخش می‌شود، باعث تیشه زدن به ریشه خانواده می‌شود. اگر از کسی خانواده که هویت اصلی اوست گرفته شود، مسلماً تبدیل به یک فرد مجرم و ترویج‌دهنده بزه در جامعه می‌شود.