تبعیض برنامه‌ای!

حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال زاده

  • حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

برخورد های تبعیض گونه با مناسبت های مذهبی در صدا و سیما موضوعی است که در بعضی از مواقع تحمل آن خیلی مشکل است. در مناسبت های شاد و عید گونه در بعضی از مواقع سه چهار هفته مانده تا مناسبت، این رسانه عزیز وارد عمل می شود، سیر برنامه های شاد آن مناسبت حتی تا چند روز بعد از آن نیز ادامه دارد. از دعوت کارشناس های متخصص و تنظیم برنامه های مختلف، تا گرم کردن بازار‌های خرید مربوط به آن مناسبت در گزارش های متعدد و متنوع که انصافا هم چیزی را بخصوص در مورد اخیر کم نمی گذارد. حالا بگذریم از پخش موسیقی های آنچنانی و دعوت از خوانندگانی که بعضا اصلا کار آنها ربطی به مناسبت ندارد. البته این فعالیتها خوبی های زیادی دارد. در مورد جنبه های معرفتی آن که امیدواریم روز افزون باشد، اما بسیاری از آنها صرفا جهت گرم کردن دل خیلی از کاسبان و اهل تجارت است و ما بخیل شاد کردن دل آنها نیستیم.

اما وقتی به مناسبت هایی می رسیم که جنبه غم، عزا و سوگواری دارد (بغیر از ماه محرم) چینش برنامه ها خیلی با موضوع قبلی فرق دارد. مثل این که اصل در صدا و سیما این است که مردم باید شاد و شنگول از پای این جعبه جادویی بلند شوند. خیلی زحمت به خود بدهند از شب قبل از آن شروع کرده و دقیقا در بعضی از اوقات تا اذان مغرب و عشاء همان روز و مناسبت برنامه های اختصاصی به پایان می رسد و بعد از آن دوباره ساز و آواز‌های شاد و مفرح قبلی وارد عمل می شوند تا خدا نکرده افسردگی سراغ مردم نیاید و آنها را غمگین و افسرده نکند.

نمونه تازه آن برخورد صدا و سیما با مناسبت شهادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است. شب شهادت در بخش خبری شبکه یک بود که وقتی داشت خبر تشیع جنازه شهدای گمنام در روز شهادت را اعلام می کرد، مصادف بودن این تشیع جنازه با روز شهادت امام صادق علیه السلام نیز به زبان مجری عزیز جاری نشد و این در حالی است که مذهب کشور عزیز ایران اسلامی مذهب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام است و خیلی دور از ادب و انصاف است که پرداختن به مناسبت شهادت آن حضرت فقط در یک روز خلاصه شود. ما که نگفتیم یک هفته عزاداری پخش کنید ولی از یک هفته قبل شروع کنید در این باره اگر تولیداتی اختصاصی دارید! پخش کنید و به این جور مباحث معرفتی ائمه علیهم السلام بپردازید. امیدوارم همه مسئولان و مردم عزیز ایرانی اسلامی بتوانیم رهروانی مایه زینت و افتخار ائمه معصومین علیهم السلام باشیم نه مایه شرم و خجالت آنها. امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند:مَعَاشِرَ الشِّیعَهِ کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً [۱]

——————-

[۱] ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی( للصدوق) – تهران، چاپ: ششم، ۱۳۷۶ش.