چرا یکسان انگاری سخنان زننده روحانی با ادبیات احمدی نژاد اشتباه است؟

هر چند نقدهای فراوانی به رئیس جمهور سابق وارد است اما آیا مقایسه جملات رئیس جمهور فعلی و سابق صحیح است؟! مروری ساده بر جملاتی که این دو روزنامه به احمدی نژاد نسبت داده اند نشان می دهد که تمام این جملات احمدی نژاد خطاب به

اختصاصی میبدما/ پس از سخنرانی زننده صبح پریروز حسن روحانی که منتقدین مذاکرات ژنو را با عصبانیت “به جهنم” سوق داد، رویکرد دو گانه ای در میان رسانه های اصلاح طلب به چشم می خورد. برخی از این رسانه ها با ذوق زدگی فراوان به استقبال این سخنان رئیس جمهور رفتند و حتی لفظ زننده ای که رئیس جمهور به کار برده بود را تیتر یک روزنامه های خود قرار دادند.

-9246

اما برخی دیگر از این روزنامه ها –مانند روزنامه های ابتکار و اعتماد- به خاطر جو بسیار سنگینی که پس از این سخنان رئیس جمهور در افکار عمومی ایجاد شد ناگزیر به محکوم کردن سخنان رئیس جمهور شدند. اما نکته جالب اینکه این روزنامه ها هم برای کم کردن از فشار سنگینی که از ناحیه سخنان روحانی به پایگاه مردمی وی ایجاد شده، پای رئیس جمهور سابق را به وسط کشیده اند و با مقایسه ای مغالطه آمیز سعی کرده اند تا این گونه به مخاطب حقنه کنند که احمدی نژاد هم با چنین ادبیاتی سخن می گفته و علیرغم اینکه روحانی خیلی تند صحبت کرده اما با این وجود کارش بدتر از احمدی نژاد نبوده است.

روزنامه ابتکار در بخشی از یادداشت خود آورده: «اگر کسی نداند که گوینده این سخنان یک روحانی متین و منطقی به نام دکتر حسن روحانی است، بدون تردید به اشتباه می‌افتد و فکر می‌کند محمود احمدی نژاد این سخنان را بر زبان آورده است؛ به خصوص که در حافظه اش تصاویری دارد که در آنها رئیس جمهور سابق در حال گفتن جملاتی مانند: «آب را بریز آنجایی که می‌سوزد…»، «آن قدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود…»، «یقه شان را می‌گیریم و سرشان را به سقف می‌کوبیم…» و ده‌ها جمله دیگر از این دست است.»

در بخشی از سرمقاله روزنامه اعتماد هم آمده: «مگر نگفتید که دوران هشت سال گذشته برنمی گردد، پس چرا از ادبیاتی استفاده می کنید که ویژگی و مختص دولت سابق بود: در سال های دولت محمود احمدی نژاد یکی از انتقادهای همیشگی ما به رییس دولت این بود که چرا رییس جمهور از ادبیات فاخر و محترمانه استفاده نمی کند و هنوز آن جملات در یاد ما هست! «آنقدر قطعنامه دهید تا قطعنامه دان تان پر شود»، «آن ممه را لولو برد»، «گردن کلفت تر از تو هم نتوانست غلطی بکند» یا «آب را جایی که می سوزد بریز». آیا این جملات با سخنان دیروز شما تفاوتی دارد.»

هر چند نقدهای فراوانی به رئیس جمهور سابق وارد است اما آیا مقایسه جملات رئیس جمهور فعلی و سابق صحیح است؟! مروری ساده بر جملاتی که این دو روزنامه به احمدی نژاد نسبت داده اند نشان می دهد که تمام این جملات احمدی نژاد خطاب به زورگویان و مستکبران عالم (همان هایی که این روزها دستشان به خون زنان و کودکان بیگناه غزه آلوده است) بیان شده است و این در حالی است که جملات زننده دکتر روحانی به علاوه جملات موهن سخنرانی های قبلی ایشان –مانند بی سواد و بی شناسنامه خواندن و تغذیه شونده از جایی معدود و…- همگی خطاب به منتقدین داخلی دولت و نه سران خونخوار برخی کشورهای غربی ایراد شده است و البته پرواضح است که میان این دو مقوله، تفاوت از زمین تا آسمان است.

مستکبران عالم به لحاظ آن که در جنگ با اسلام و مسلمین هستند مطمئنا مستحق خواری و تحقیر هستند اما آیا سزاست که با منتقدین رئیس جمهور که اتفاقا بخش اعظم آنان از جناح مومن و فرهنگی انقلاب محسوب می شوند به مانند حامیان رژیم کودک کش صهیونیستی سخن گفت؟!

در کلام خدا، روایات اهل بیت(ع) و نیز سیره بزرگان انقلاب اسلامی نمونه های متعددی از خوارکردن دشمنان اسلام به چشم می خورد که در زیر تنها به چند نمونه آن اشاره می شود:

۱٫ آیه ۱۷۶ سوره اعراف: فمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا(ز این رو داستانش چون داستان سگ است [که‏] اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از کام برآورد، و اگر آن را رها کنى [باز هم‏] زبان از کام برآوَرَد. این، مَثَل آن گروهى است که آیات ما را تکذیب کردند.)

۲٫ آیه ۵ سوره جمعه: مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا (مثل کسانی که تورات بر آنها تحمیل گشته و بدان عمل نمی کنند مثل آن خراست که کتابهایی را حمل می کند)

۳٫ آیه ۱۷۹ سوره اعراف: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ(برای جهنم بسیاری از جن و انس را بیافریدیم ایشان را دلهایی است ، که بدان نمی فهمند و چشمهایی است که بدان نمی بینند و گوشهایی است که بدان نمی شنوند اینان همانند چارپایانند حتی گمراه تر از آنهایند اینان خود غافلانند)

۴٫ مشاجره‏‌اى بین امام علیه السّلام و عثمان در گرفت. مغیره پسر اخنس، که یکى از منافقان بود به عثمان گفت من او را کفایت مى‏کنم، امام على علیه السّلام به مغیره فرمود: اى فرزند لعنت شده دم بریده ، و درخت بى‏شاخ و برگ و ریشه ، تو مرا کفایت می‌‏کنى؟ به خدا سوگند، کسى را که تو یاور باشى، خدایش نیرومند نگرداند و آن کس را که تو دست گیرى، بر جاى نمى‏‌ماند! از نزد ما بیرون رو! خدا خیر را از تو دور سازد، پس هر چه خواهى تلاش کن، خداوند تو را باقى نگذارد، اگر از آنچه مى‏‌توانى، انجام ندهى!

۵٫ امام خمینی(ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

۶٫ شهید بهشتی: آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر

۷٫ امام خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر اخیر: این سگ هار، این گرگ وحشی به مردم بی گناه حمله ور شد و بشریت باید واکنشی به آن نشان دهد. این یک نسل کشی است، یک فاجعه تاریخی است.