استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد ـ اردکان ممنوع شد

کارگروهی راه اندازی شده که کلیه مجوزهای صادر شده بعد از انقلاب را رصد و بررسی می کند و چنانچه تعهدات لازم را انجام نداده باشند، مجوز مربوطه باطل خواهد شد./ به شدت با دلال بازی و خرید و فروش مجوز صنایع برخورد می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: از استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد ـ اردکان ممانعت خواهد شد.

به گزارش مهر، محمدمهدی زارع، صبح امروز در جلسه بررسی شرایط صدور مجوز واحدهای صنعتی در دشت یزد ـ اردکان اظهار داشت: کمیسیون آمایش با برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیده که از استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد ـ اردکان جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: این تصمیم گیری به دلیل ایجاد مشکلات متعدد از آلودگی زیست محیطی تا تخصیص آب و… انجام شده است.

زارع تصریح کرد: همه واحدهای تولیدی و صنعتی باید قبل از بهره برداری از محیط زیست مجوز دریافت کنند که بر اساس مصوبه‌های جدید برای برخی واحدهای صنعتی و برخی محدوده ها مجوز صادر نخواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: بر اساس این مصوبه، در دشت یزد ـ اردکان استقرار صنایع جدید ممنوع است همچنین صدور مجوز برای واحدهای صنعتی نظیر فولاد، خودرو، کشتی سازی و… نیز ممنوع اعلام شده است.

سهل انگاری در اجرای قوانین صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد کرده‌است

نماینده مردم اردکان در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه دستگاه ‌های اجرایی باید با هماهنگی بیشتری اجرای مصوبه‌ها و آیین نامه‌های قانونی را دنبال کنند، اظهار داشت: ممکن است برخی از دستگاه های مرتبط به تنهایی عملکرد خوبی در اجرای قوانین داشته اند اما خروجی آن برای استان مطلوب نبوده در صورتی اگر دستگاه ها به تعامل برسند، به طور قطع شرایط بهتری در این زمینه در استان یزد حاکم می شود.

محمدرضا تابش تاکید کرد: متاسفانه برخی قوانین نادیده انگاشته شده یا در اجرای آن سهل انگاری صورت گرفته و این امر سبب شده تا سلامت مردم در معرض خطر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه صلاحیت فنی باید در صدور مجوزها ملاک عمل باشد، تصریح کرد: یک نفر نباید بتواند با یک مجوز کاغذی برای خود تجارت به راه بیاندازد زیرا اکنون عده ای مجوز دریافت می کنند و آن را تا میلیونها تومان خرید و فروش می‌کنند.

دادستان در زمینه مقابله با صنایع آلاینده وارد عمل شود

تابش بر لزوم نظارت دستگاه های نظارتی و مسئولان امر بر این موضوع تاکید کرد و گفت: حتی دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم وارد عمل شود و علیه واحدهایی که به سلامتی مردم ضربه می زنند،‌ طرح شکایت کند.

وی با اشاره به اینکه روند صدور مجوزه و نظارت بر واحدهای صنعتی و تولیدی نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: تبدیل مجوز واحدهای کاشی به فولاد، عجله در صدور مجوزها و دادن چند مجوز به یک نفر و فروش مجوزهای کاغذی از مواردی است که باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد و اگر خطایی در این زمینه از فردی سر زدهف به شدت مورد برخورد قرار گیرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به منظور کاهش خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر و تکمیل چرخه تولید، چند واحد فولادی پیگیری شده است، عنوان کرد: اما در فاصله زمانی خاص، ۱۲ مجوز فولاد که اغلب از تکنولوژی پایینی برخوردارند، صادر شده که برخی واحدها در کمیته فنی رد شده اند اما دوباره مجوز گرفته اند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی بر لزوم ورود مسئولان ذی‌ربط به این موضوع و رسیدگی و اقدام عاجل در این زمینه تاکید کرد.

همه مجوزهای صنایع بعد از انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرند

معاون عمرانی استاندار یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه محیط زیست باید به شدت بر روی صنایع آلاینده استان به ویژه شهرستان صنعتی اردکان حساس باشد، گفت: کارگروهی راه اندازی شده که کلیه مجوزهای صادر شده بعد از انقلاب را رصد و بررسی می کند و چنانچه تعهدات لازم را انجام نداده باشند، مجوز مربوطه باطل خواهد شد.

سید محمدرضا سیدحسینی با بیان اینکه اردکان جاذبه زیادی برای سرمایه گذاری دارد، افزود: به شدت با دلال بازی و خرید و فروش مجوز صنایع برخورد می شود.