پای لنگ فرهنگ در یزد/ ارشاد و حوزه هنری یزد دستخوش ناملایمات

حوزه هنری در طول چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده و همین امروز نیز آغاز جشنواره تئاتر جوان سوره ماه، نشان از این موفقیت ها دارد، جشنواره ای که جوانان علاقمند و گمنام را در حوزه تئاتر شناسایی می کند و از ظرفیت آنها برای توسعه کار فرهنگی استفاده می کند.

یزد به لحاظ فرهنگی از دیرباز زبانزده خاص و عام بوده و همواره غنای فرهنگی در آن مورد تحسین قرار گرفته است و امسال که مقام معظم رهبری، تاکیدات فرهنگی بسیار داشته اند، انتظار می رفت که یزد بسیار درخشانتر از قبل ظاهر شود اما دقیقا دو ارگان اصلی متولی امور فرهنگی در یزد دستخوش مشکلاتی هستند که امید است مرور آنها، تصمیمات مسئولان کلان فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره ارشاد و حوزه هنری استان یزد گرچه در دوره هایی کم و زیاد مسائل و مشکلاتی داشته اند اما کلیت کارنامه آنها در حوزه فرهنگ و هنر و ادب، اگر درخشان نباشد، خوب است اما طی چند ماه اخیر، مشکلاتی بر این دو ارگان مرتبط با فرهنگ و هنر مستولی شده که عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

از یک سو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از پایان ماموریت بهرام عبدالحسینی با کارنامه ای درخشان و انتقال او به استانی دیگر، با سرپرستی اداره می شود از سوی دیگر مسئولان حوزه هنری، بدون توجه به فعالیت های خوب رئیس سابق حوزه هنری یزد و تولیدات خوب و موفقیت در جشنواره های مختلف، در اقدامی شتابزده اقدام به تودیع و معارفه ای خارج از اصول می کنند.

بیش از شش ماه است اداره ارشاد یزد با سرپرستی اداره می شود

اداره ارشاد اکنون بیش از شش ماه است که با سرپرستی اداره می شود و بسیاری از امور و برنامه‌های آن دستخوش این نوع مدیریت قرار گرفته است.

البته بسیاری از ادارات ممکن است سالها با سرپرستی اداره شوند اما به هر حال نحوه مدیریت افراد متفاوت است و عده ای از مدیران در همان دوران سرپرستی نیز بسیار موثر، کارآمد و موفق عمل می کنند.

اداره ارشاد یزد اکنون مدتی است در حوزه برگزاری کنسرت ها، مطبوعات و حوزه مجوزهای لازم برای کتاب دستخوش مشکلاتی شده و حتی دیگر متقاضیان مجوز و خدمات از ارشاد، به دلیل ناهماهنگی ها، بلاتکلیفی ها و بعضا ملاحظه کاری هایی که در ارشاد یزد وجود دارد، به ارشاد یزد مراجعه نمی کنند و مستقیم به وزارتخانه می روند که این چندان خوشایند نیست.

وقتی اصحاب فرهنگ و هنر ناچار به دور زدن ارشاد یزد می شوند

رسانه هایی که برای تغییر مجوزهای خود از تهران اقدام کرده اند یا نویسندگانی که برای گرفتن مجوز انتشار به جای اداره کل ارشاد استان یزد به وزارت ارشاد مراجعه می کنند و … صورت چندان جالبی برای اداره کل ارشاد استان یزد ندارد.

برخی فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان یزد نیز از عدم صدور مجوز برای فعالیت های خود گلایه مند هستند به نحوی که اکنون مجوزهای برگزاری کنسرت، مجوز برای تاسیس آموزشگاه و … همه و همه تحت تاثیر قرار گرفته و کسی پای این مجوزها را به دلایل مختلف امضا نمی کند.

برخی اصحاب فرهنگ و هنر نیز از عدم وصول مطالبات خود گلایه دارند و از اینکه نمی توانند طلب خود را از ارشاد وصول کنند، ناراحتند از سوی دیگر ارشاد نیز از آنجا که با سرپرستی اداره می شود، محدودیت هایی دارد.

حتی در جشن اخیری که برای خبرنگاران مرکز استان یزد گرفته شد، نقش اداره ارشاد هنوز در برگزاری آن مشخص نیست و خبرنگاران استان گمان می کنند ارشاد امسال برای آنها اقدامی انجام نداده در حالی که برخی نیروهای ارشاد از مشارکت این اداره کل تا ۲۵ درصد برگزاری جشن خبر می دهند.

مسئولان استانی مقصر طولانی شدن معرفی مدیرکل ارشاد هستند

یک منبع مطلع در اداره ارشاد یزد با بیان اینکه تاکنون چند نفر در استان یزد برای تصدی سمت مدیرکلی ارشاد معرفی شده اند اما مسئولان استان با آن مخالفت کرده اند بیان کرد: وزارت ارشاد کار خود را به درستی در این زمینه انجام داده و مقصر در طولانی شدن کار معرفی مدیرکل، مسئولان استانی هستند.

وی از جمله مواردی که برای تصدی پست مدیرکلی ارشاد معرفی شد، به ارجمندی اشاره کرد که استان نپذیرفت و وی در نهایت مدیر یکی از نواحی آموزش و پرورش شد.

این مشکلات در اداره ارشاد از یک سو و برخی مشکلات در حوزه هنری استان یزد از سوی دیگر سبب شده تا شاهد رکودی در فرهنگ و هنر استان یزد باشیم.

چندی پیش تودیع و معارفه ای در حوزه هنری استان یزد برگزار شد، که نمونه آن را کمتر در حداقل استان یزد دیده ایم.

تودیع و معارفه تامل برانگیز رئیس حوزه هنری یزد

معرفی شتابزده مدیر جوان معرفی شده از سوی مسئولان میانی حوزه هنری به جای مدیری موفق، عدم حضور مدیر تودیع شده به خاطر بد اخلاقی های صورت گرفته در معاونت امور استانهای حوزه هنری، بدگویی های بی پرده و صریح و البته غیرمنصفانه مسئولانی که از تهران به این مراسم آمده بودند و …. همه و همه مراسمی خاص در حوزه هنری یزد را رقم زد.

حوزه هنری در طول چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده و همین امروز نیز آغاز جشنواره تئاتر جوان سوره ماه، نشان از این موفقیت ها دارد، جشنواره ای که جوانان علاقمند و گمنام را در حوزه تئاتر شناسایی می کند و از ظرفیت آنها برای توسعه کار فرهنگی استفاده می کند.

همه موفقیت های حوزه هنری یزد

سیدناصر امامی میبدی، مدیر تودیع شده هنری از معدود مدیرانی بود که هم تحصیلات هنری، لیسانس سینما و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر داشت، هم نیروی ارزشی و ولایتمدار بود و هم دستی بر آتش کارهای اجرای داشت و چند سال فرمانداری در یکی از نقاط محروم استان یزد،‌عضویت در شورای شهر میبد، مشاوره هنری استاندار و … را در کارنامه داشت.

در طول دوران مدیریتی او بود که برای نخستین بار تئاتری از یزد (کاریزما) در جشنواره تئاتر فجر صاحب رتبه شد، ده ها تئاتر و نمایش در طول دوران مدیریت او ساخت شد، در حوزه انیمیشن و ادبیات داستانی تولیدات بسیاری را شاهد بودیم به نحوی که در طول دو سال به اندازه تمام سالهای فعالیت حوزه هنری یزد، آثار منتشر شده را شاهد بودیم.

هنرمندان حوزه هنری اغلب از کار و تعامل با وی ابراز خرسندی و رضایت داشتند و حتی در چندین مورد که با هنرمندان صحبت می شد، آنها که دارای اصالت بیشتری بودند، اظهار نظرهای جالبی در مورد او داشتند.

یکی از این هنرمندان می گفت همین که رئیس حوزه هنری یزد متخصص در امور هنری و نمازخوان است، برای ما کافی است.

وجود سیدناصر امامی به گفته بسیاری از هنرمندانی که در طول این سالها با او کار کردند، برای حوزه هنری که به دنبال تولید آثار فاخر و انقلابی است، برکت و موقعیتی بی نظیر بود زیرا هم بسیار پایبند به اعتقادات مذهبی بود هم هنرمندان را می شناخت و هم هنر را.

برخوردهایی که در تودیع و معارفه ها دور از اخلاق است

با همه این موارد، تغییر مدیریت امری اجتناب ناپذیر است اما اینکه مدیران آن هم مدیران تاثیرگذار در استان چگونه تودیع و معارفه شوند، جای بحث و در این مورد، جای انتقاد دارد.

برخی معاونان حوزه هنری که خود مدیریتشان در تهران را پروازی انجام می دهند و فقط ماهانه ارقام قابل توجهی خرج روی دست حوزه هنری می گذارند که از یکی از استانهای شرقی به تهران بروند و کار مدیریتی کنند، در این جلسه بی انصافی های بسیاری در مورد رئیس سابق حوزه هنری داشتند.

از آنجا که مجموعه خبرگزاری مهر در استان یزد به دلیل تعامل با حوزه هنری، سید ناصر امامی را یکی از مدیران موفق حوزه فرهنگ و هنر می داند و اخبار گزارش های منتشر شده از موفقیت ها و تولیدات بی شمار حوزه بر روی سایت این خبرگزاری خود گواه این مدعاست، گفتگویی با وی انجام شده است.

سیدناصر امامی میبدی در این گفتگو اظهار داشت: حوزه هنری در طول سال های گذشته در همه حوزه های شعر و داستان،‌ ادبیات، فیلم، انیمیشن، تئاتر، طنر مکتوب و سایر رشته ها رتبه های خوبی به دست آورد که سابقه آن در همه رسانه‌های استان یزد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه هنری یزد، دخالت مدیران قبلی حوزه که اکنون در تهران متصدی پست هایی در حوزه هنری هستند، بود و این دخالت ها و برخی زیاده خواهی ها، حتی برخی کارمندان حوزه را تحت تاثیر قرار می داد.

امامی میبدی با تاکید بر اینکه کارشکنی های بسیاری در حق حوزه هنری یزد شد اما با این وجود مقاومت کردیم و کارهای خوبی در حوزه صورت گرفت، افزود: همواره تلاش کرده ام با هر هنرمند بنا به موقعیت شغلی، اجتماعی، خانوادگی و نوع هنری که مشغول فعالیت در آن است، برخورد کنم.

حوزه هنری یزد به رغم بودجه ها و امکاناتی کمتر از ارشاد بسیار موفقتر از او عمل کرده است

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه هنری، نفاق و دورویی برخی مدیران میانی است که این امر در حوزه هنری که نهادی انقلابی و به رونق هنر انقلابی است، زیبنده نیست.

امامی میبدی تاکید کرد: حوزه هنری امکانات و بودجه هایی بسیار تا بسیار کمتر از اداره کل ارشاد استان یزد دارد اما به جرات می گویم که حوزه هنری بسیار موفق تر از ارشاد یزد در زمینه تولید آثار فرهنگی و هنری عمل کرده است و اگر هنرمندان به سمت اداره ارشاد می روند، به خاطر برخی مجوزهاست اما تمایل آنها در سال های اخیر به حوزه بیشتر شده و این نقطه قوت حوزه هنری است.

وی همچنین به شرح موفقیت های حوزه هنری در طول سال های اخیر با کمک هنرمندان حوزه و ۱۳ نیروی فعال در آن پرداخت و گفت: به میل حوزه هنری یزد به رسانه ها از سوی مدیران حوزه هنری که در مراسم تودیع و معارفه شرکت کرده بودند، انتقاد شده اما واقعیت این است که تا تولید صورت نگرفته باشد، خبر آن در رسانه ها درج نخواهد شد و تا اتفاقات خوبی نیفتاده باشد، بازدید سایت اطلاع رسانی حوزه از ۳۰۰ مورد در روز به ۱۴۰۰ مورد در روز نمی رسد.

چند کلامی با رئیس حوزه هنری کشور

امامی میبدی اما چند کلامی نیز با مومنی، رئیس حوزه هنری کشور صحبت داشت. وی گفت: در خردادماه که با ایشان دیدار داشتم، گفتند هیچ نکته منفی در کارنامه شما ندیده ام و این همه تغییر مدیریت در حوزه هنری برای یزد خوب نیست و از مجموعه حوزه هنری به عنوان مجموعه ای موفق یاد کرد اما اکنون چگونه است که مسئولان حوزه در مراسم تودیع و معارفه از رسیدن کارد به استخوانشان از کم کاری های حوزه هنری یزد خبر می دهند.

با رفتن امامی میبدی اکنون به زعم هنرمندان حوزه هنری، یکی از جوانان سفارش شده حوزه به مدیریت رسیده و با توجه به مواردی که از تاخیرهای کاری و … در کارنامه وی وجود دارد، حداقل هنرمندان چشمشان آب نمی خورد که حوزه هنری بتواند به مسیر خود ادامه دهد و برخی از آنها این موارد با خبرنگار خبرگزاری مهر مطرح کرده اند و این گزارش مجالی برای پرداختن به آنها نیست.

اما به نظر می رسد در مجموعه استان نیز باید مسئولی پاسخگوی این همه بلاتکلیفی و بی ثباتی در حوزه فرهنگ و هنر استان یزد باشد.

خبرهای معاون سیاسی استاندار یزد از معرفی مدیرکل ارشاد در آینده ای بسیار نزدیک

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد در مورد وضعیت اداره ارشاد استان یزد به خبرنگار مهر گفت: وزارت ارشاد، گزینه هایی که حداقل شرایط لازم را داشتند را دعوت کرده و با آنها مصاحبه هایی انجام داده اما هنوز مدیرکلی برای ارشاد مشخص نشده است.

محمدعلی طالبی بیان کرد: گلایه ما از وزیر ارشاد نیز این است که چرا در صدور حکم مدیرکل استان یزد تسریع نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که داریم و توضیحاتی که وزارت ارشاد داده است، این موضوع به زودی حل می شود و مدیرکل ارشاد استان یزد ظرف چند روز آینده معرفی خواهد شد.

طالبی در مورد حوزه هنری نیز گفت: حوزه هنری زیرمجموعه دولت نیست و همه تغییرات و برنامه های اجرا شده، بدون هماهنگی با استانداری انجام شده است.

وی افزود: انتظار ما از مسئولان حوزه هنری این است که مسئولان استان را در جریان امور قرار می دادند.

گرچه حرف و حدیث های بسیاری در حوزه فرهنگ در استان یزد وجود دارد اما اداره ارشاد و حوزه هنری به عنوان مشتی از خروار فرهنگ و هنر در استان یزد مورد بررسی قرار گرفتند تا شاید مسئولان استان و مسئولان کلان حوزه های فرهنگ و هنر، با مروری بر آن، حداقل برای این دو بخش، اقدامات اساسی انجام دهند.