اعتراض معاون سابق فرماندار میبد به طرح‌ غیرکارشناسی رفوژ خیابان امام(ره)

در گذشته و حال همیشه کارشناسان و دلسوزان این شهربرای اتمام حجت و روشنگری نظرات خود را در برابر سیاسی کاریها و تندرویها و خودنماییهای کودکانه برخی مدیران این شهر ارائه داده اند هرچند گوشهای پر از آب قدرت آنان نشنیدند و کار خود را عجولانه تر کردند ولی زمان حقیقت مطلب آنان را روشن ساخت و متاسفانه میبد و میبدی ضرر کرد، که چند مثال میزنم

معاون سابق فرماندار میبد با انتشار نامه سرگشاده به رئیس شورای ترافیک شهرستان میبد خواستار توقف اجرای پروژه رفوژ میانی خیابان امام به دلایل کارشناسی شد.

DSC_0761-510x250

متن این نامه بدین شرح است:

فرماندار محترم و ریاست محترم شورای ترافیک شهر میبد ، با سلام

اجرای ادامه رفوژمیانی خیابان امام خلاف مبانی کارشناسانه و فنی و به ضرر وضعیت ترافیکی شهر است .

همانطورکه خود واقف هستید اجرای این طرح فاقد مبانی فنی و نظرات ذیصلاحان بوده و کاملا بر خلاف طرح‌های فرادست شهری و طرح‌های فنی مصوب بوده وحداقل ضوابط استانداردهای تیپ بندی معابر شهری در آن رعایت نشده است .

همگان به مشکل خیابان امام به عنوان شاهرگ حیاتی واقف هستند و باید برای آن راهکاری دائمی‌و کارآمد یافت زیرا اجرای این رفوژ مشکلات  ترافیکی این مسیر راکاهش نداده وباعث افزایش مشکلات خیابان امام  میشود. مطمئنا  با اجرای این طرح در آینده نزدیک ،آسیب‌های ترافیکی این مسیر افزایش خواهد یافت و با توجه به موارد ذیل خواهشمند است دستورات لازم را در راستای توقف آن صادر فرمایید.

۱-      طرح فاقد نقشه‌های فنی و کارشناسی و اجرایی وابسته به مشاورین ذیصلاح ترافیکی بوده وهیچگونه تائیدیه رسمی‌و مصوب از دفتر فنی و کمیسیون‌های طرح‌های شهری استانداری و مسکن ندارد  که خلاف است .

۲-      طرح در حال اجرا بر خلاف ضوابط عمومی‌تیپ معابر شهری و طرح جامع میبد و طرح تفضیلی بوده و اجرای آن وجاهت قانونی و اداری نداشته و کاملا سطحی نگری و با افق دید بسیار کوتاه است .

۳-      طرح ترافیکی می‌بایست با ارائه چند گزینه و الترناتیو و بررسی میدانی وکارشناسی و فنی تهیه شده و طرح مناسب با کنترل شرایط فنی، اجتماعی، سیاسی، تاثیرات اقتصادی و…انتخاب گردیده  وسپس اجرایی شود و به همین دلیل فرماندار رییس شورای ترافیک شهر است تا تمام جوانب طرح ترافیکی را بررسی و کنترل کند .اما در این طرح سلیقه چند نفر بر تمامی‌موارد قبل غلبه یافته و ظاهرا فرمانداری نیزمنفعلانه عمل میکند .

۴-      مطابق مطالعات طرح جامع حمل ونقل میبد و طرح کالبد شهری میبد ، خیابان امام برای همیشه اصلی ترین وبالاترین حجم تردد را در خود خواهد داشت و به عنوان شریان اصلی ترافیک شهری عمل خواهد کرد و حساسیت هرگونه دخل و تصرف در این مسیر بالا خواهد بود .فلذا مسدود کردن و کاهش توان عبور و سرعت حرکت در آن به ضرر تردد شهری و شهروندان خواهد شد. افق طرح ده ساله با مطالعات ضروری است اما افق دید اجرای رفوژبسیار کوتاه مدت و دوباره کاری قطعی خواهد بود  .

۵-      اجرای رفوژباعث عدم امکان دور زدن شهروندان در طول مسیر شده و سفر شهری آنان را در طول خیابان امام افزایش داده و بدتر اینکه دورزدن‌ها را به نقاط گره‌های جدید منتقل میکند. گره‌های قبلی (میدان شهدا و پلیس )ضوابط فنی و توان تخلیه ترافیکی را نداشته و پر ترافیک  و شلوغ میشوند. در حالیکه گره‌های جدید ( سه راهی هفت تیر و سعیدی ) به علت گردشهای به چپ و راست نامنظم و شلوغ و در هم و پر تصادف خواهند شد. به عبارتی این عملکرد قطعا آسیبهای جدیدی ایجاد میکند که برای رفع آنان هم باید دوباره کاری کرد خطا و دوباره  و دوباره …

۶-      مطابق مطالعات ترافیکی میبد ، سرعت عبوری خیابان امام بین۲۰-۴۰ کیلومتر است که فقط با یکطرفه شدن و ایجاد مسیر موازی  بالاتر از ۵۰ خواهد شد .اما اجرای رفوژ سرعت تردد را در ساعت ترافیکی به ۲۰ و ظرفیت عبور را به نصف کاهش داده و جولان موتورسیکلتها در بین ماشینها و خطرات آن اضافه خواهد شد .

۷-      با مسدود شدن مسیر به صورت بلوار با یک عرض عبور ،امکان هرگونه حضور تیمهای امدادی در میانه منطقه حذف (عدم وجود دسترسی فرعی و گذر مناسب) و قطعا بحران انسانی و جانی در بر خواهد داشت که مسببین آن حداقل در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشند و بدترانکه طرح مراحل قانونی خود را نگذرانده باشد.

۸-      عمران شهری و شهرسازی شاخه‌های گوناگونی دارد که درکمیسیونهای شهرداری و شورا صورت میگیرد اما طرحهای ترافیکی چون با جان وسلامتی ومال و زندگی مردم پیوند خورده است نیازمند نگاه کاملا فنی و علمی‌و مدیریت ارشد شهر میباشد ومتاسفانه در این طرح آنچه که دیده میشود سلایق شخصی و خواسته‌های فردی و زورآزمایی چند نفر برای علم کردن چند چراغ و جدول و چمن مصنوعی بر سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی و بیت المال شهرغلبه یافته و شتابان می‌تازد وتوجهی به نارضایتی عمومی‌ندارد. البته تاریخ و زمان قضاوت خواهد کرد و اعضای شورا نیز باید پاسخگو باشند.

مطلبم را با یک تذکر و دو پیشنهاد پایا ن میدهم:

تذکر- در گذشته و حال همیشه کارشناسان و دلسوزان این شهربرای اتمام حجت و روشنگری نظرات خود را در برابر سیاسی کاریها و تندرویها و خودنماییهای کودکانه برخی مدیران این شهر ارائه داده اند هرچند گوشهای پر از آب قدرت آنان نشنیدند و کار خود را عجولانه تر کردند ولی زمان حقیقت مطلب آنان را روشن ساخت و متاسفانه  میبد و میبدی ضرر کرد، که چند مثال میزنم

۱-      تبدیل رودخانه فیروزاباد به معبر شهری  بدون توجه به سیلاب‌ها وشیب منطقه وعدم توجه به احداث کانال میانی و ابگیری این مسیر که در تمام بارندگیها آبگیری آن ابدی خواهد بود

۲-      آسفالت شتابان معابر شهر بدون توجه به زیرسازی و شیب بندی و نقشه دفع ابهای سطحی و وضعیت بد کنونی شهر که با هر بارندگی معابر شهری تالاب میشود.

۳-      فروختن ۵ متر عقب نشینی خیابان امام جهت کسب در آمد پشیز برای شهرداری و ایجاد معضل ابدی این مسیر

۴-      تعویض و تغییرایستگاههای اتوبوس و تابلوها ونام خیابانها برای بارچندم با سلیقه شخصی افراد و شاید (…..)

۵-      نصب المانها و زیباسازی و تندیس سازی با بودجه میلیونی و تخریب و حذف و انتقال انها در دوره مدیر بعدی

مطمین باشید اگر جلوی این کار گرفته نشود رفوژ خیابان امام  خطای یک میلیارد تومانی میبد خواهد شد.

پیشنهاد اول :بزرگترین شهرها و پردرامدترین شهرداریها تفکیک معابر را با لوله‌های با طرح مناسب انجام میدهند حتی در پایتخت . پیشنهاد میشود این بخش با لوله‌های مناسب و علایم و ضوابط فنی ترافیکی  اجرا شود تا امکان تغیرات در اینده ساده ، سریع ،ارزان باشد. کل روشنایی مسیر نیز مشکلی ندارد و صرفا بهانه ای بیش نیست کافیست بدانیم که عرض کل خیابان از یک باند بلواربسیج کوچکتر است.

پیشنهاد دوم: اینجانب حاضرم با شهردار ومجریان طرح، با ریاست فرماندارمحترم در شورای ترافیک بر سر میزمناظره نشسته تا درصورت اثبات اشتباه از اجرای ادامه طرح جلوگیری به عمل آید. طرحی که حتی اگر به خاطر سیاسی کاری اجرا شود آیندگان باید آنرا برای ادامه حیاط شهری میبد تخریب کنند.