مدیریت ارشد استان باید پیشگام یک نگاه جدی در زمینه آلایندگی بشود/ ۱۰-۲۰ سال آینده، ممکن است بومی‌های منطقه، تبدیل به اقلیتی هضم شده شوند

آیت الله اعرافی در جمع اصحاب رسانه شهرستان میبد مطالب مهمی پیرامون آلایندگی صنایع منطقه و مسئله مهاجرتها بیان نمود که بدین شرح است: زنگهای خطر در آلایندگی به صدا در آمده است. شاید با این وضع، اگر استان پیش برود و یک نقشه راه و سامانه درست تنظیم نشود تا یک دهه دیگر هیچ […]

آیت الله اعرافی در جمع اصحاب رسانه شهرستان میبد مطالب مهمی پیرامون آلایندگی صنایع منطقه و مسئله مهاجرتها بیان نمود که بدین شرح است:

زنگهای خطر در آلایندگی به صدا در آمده است. شاید با این وضع، اگر استان پیش برود و یک نقشه راه و سامانه درست تنظیم نشود تا یک دهه دیگر هیچ نقطه‌ای در استان – حتی نقاطی که دور از صنعت هستند- از یک آب و هوای سالم برخوردار نباشد. شناسایی دقیق و معالجه این مشکل نیاز به یک نگاه استانی دارد. شهرستانهای استان وظایفی دارند و باید انجام دهند اما مجموعه مدیریت ارشد استان باید پیشگام یک نگاه جدی در این زمینه بشود و به ویژه دشت اردکان که از عقدا بگیرید و اردکان و میبد و اشکذر و یزد و برخی شهرهای مجاور یزد اینها مواجه با این مصیبت بزرگ هستند.

حل این مشکل اولا باید استانی باشد ثانیا باید علمی باشد ثالثا با ملاحظه مصالح صنعت و اشتغال باشد و اینها همه شدنی است. رسانه‌ها هم در این مقوله واقعا نقش مهمی دارند. از بعضی که به این مسائل پرداختند تشکر می کنیم اما اصول کلان همین چند نکته‌ای است که باید به آن توجه شود تا به یک شکل جامع و دقیق به آن پرداخته شود. البته در هر منطقه‌ای هم صاحبان صنایع باید به این فاکتور و مقوله بسیار مهمی که به سلامت امروز همه ما و نسل آینده ما ارتباط دارد، واقعا دقت کنند.

بحث مهاجرتها هم جنبه استانی دارد. امیدواریم طرح مهندسی مهاجرتها به میبد و از میبد که در فرمانداری شروع شده با قوت جلو رود. این از مصوبات خود شورای فرهنگ عمومی است و در دو فاز کوتاه مدت و بلند مدت دارد کار می شود اما باید بگوییم این مقوله خیلی پیچیده است و امیدواریم دوستانمان با جدیت آن را پیگیری کنند.

در مهاجرتها باید نگاهمان انسانی و عادلانه باشد و مهاجران همگن و خوب را پذیرا باشیم و باید سعی کنیم اثرگذاری فرهنگیمان را نسبت به مهاجرین بالا ببریم و اگر آنها خوبیهایی داند از آنها بپذیریم و البته نیاز به کنترل هم قطعا وجود داد وگرنه من گاهی تعبیر کرده‌ام ده سال و بیست سال آینده، ممکن است بومی‌های منطقه میبد و یزد و اردکان بشوند مثل سرخپوستهای آمریکا و تبدیل به اقلیتی هضم شده در این جمعیت مهاجر شوند. این یک واقعیتی است که دور از انتظار نیست اگر درست کنترل و معالجه نشود.