مردم عزیز تفت بدانند که همواره دغدغه‌شان مبنی بر جدایی از میبد را منتقل خواهم کرد/ بایستی آرایش حوزه انتخابیه شش شهرستان جنوب استان تغییر کند/ درباره پیشنهادات اخیر به هیچ نحو کوتاه نخواهیم آمد

میبد هیچگاه متقاضی چیزی برخلاف موازین عدالت، حکمت و مصالح کلان استان نیست و ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم و طبعا مردم شهرستان هم در این چارچوب، مصالح میبد را خیلی قاطع، قرص و جدی مطالبه و دنبال می‌کنند

  • بعدازظهر امروز در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور امام جمعه شهرستان میبد در محل بیت ایشان برگزار شد، آیت الله اعرافی به نکات مهمی پیرامون مسئله توزیع عدالت در استان و موضع مردم و مسئولین میبد در این باره پرداخت. نظر به اهمیت سخنان امام جمعه میبد، “میبدما” مشروح سخنان ایشان در این باره را منتشر می نماید:

مسئولین و مردم استان بدانند که مردم و مسئولین میبد در همه مسائل، نگاهشان نگاه همگرایانه و مبتنی بر حکمت و عدالت است و چیزی فراتر از این را مطالبه نمی‌کنند بلکه خودشان را همراه بقیه مناطق استان می‌دانند. این راهبرد ماست. میبد هیچگاه متقاضی چیزی برخلاف موازین عدالت، حکمت و مصالح کلان استان نیست و ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم و طبعا مردم شهرستان هم در این چارچوب، مصالح میبد را خیلی قاطع، قرص و جدی مطالبه و دنبال می‌کنند. این راهبرد جامع شهرستان و مسئدولین شهرستان در مسائل حوزه انتخابیه است. در حوزه‌های انتخابیه، ما سخنی برخلاف مصالح کلان استان نداریم. بنده و سایر مسئولان در گفتگوهایی که با کمیسیون شوراها و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی‌ داشته‌ایم، همیشه روی این مصالح عالیه و کلان استان تاکید کرده‌ایم و الان هم تاکید می‌کنیم.

index

جالب است که مردم عزیز تفت بدانند بنده به عنوان یک مسئول، وقتی که دانستم مردم تفت همراه بودن با حوزه انتخابیه میبد را نمی‌خواهند در هر ملاقات یا جلسه‌ای که داشتم عین اینکه مسائل میبد را منتقل کردم مسائل مردم عزیز تفت را هم منتقل کردم. مرحوم یحیی زاده هم در کمال عدالت، مسائل میبد و تفت را دنبال می‌کردند و وظیفه‌شان هم بود. الان هم ما هرچه را که دنبال می‌کنیم مصالح تفت را هم درنظر می‌گیریم و این را منتقل کرده‌ایم که این عزیزان مایل نیستند با حوزه انتخابیه میبد باشند، چون هضم در آن می‌شوند و شاید خیلی‌ها این را باور نکنند! ما صادقانه و خالصانه در کنار حرفهای خودمان بر چند مطلب دیگر هم تاکید کرده‌ایم که شامل این موارد است:

۱٫ تفتی‌ها نمی‌خواهند با میبد باشند و ما هر جا که رفتیم این حرف را منعکس کرده‌ایم. به امام جمعه و شورای شهرشان هم پیغام داده‌ام که ما همراه شما هستیم و دغدغه شما را هر کجا که بروم نقل خواهم کرد.

۲٫ در همه مجامع عمومی ‌و خصوصی تاکید کرده‌ایم که بایستی آرایش حوزه انتخابیه شش شهرستان جنوب استان که دارای رنج و محرومیتهایی در برخی ابعاد هستند، تغییر کند. علیرغم اینکه این مسئله ربطی به میبد نداشته است اما من به عنوان یک طلبه این مسئله را دنبال کردم چون عدالت اقتضاء می‌کند که فاصله بین جنوب و شمال استان کم شود و این حوزه انتخابیه -که در بعضی از برنامه‌ریزی‌ها مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و تبعیض و بی عدالتی از هرکسی و هر نظامی‌ باشد اشتباه است- باید اصلاح شود و ما هم هر تقاضایی می‌کنیم در نظر داریم تا آنجایی که امکان دارد مصالح آنها نیز رعایت شود.

۳٫ مصالح کلان کشور و استان هم هست. از مردم عزیز شهر یزد تا سایر شهرستانهای استان همگی برای ما مهم هستند. اگر هم می‌گوییم اصلاحی در برخی حوزه های انتخابیه بایستی مطابق با عدالت صورت گیرد، آن هم بر اساس دوستی و عدالت بر آن تاکید می‌کنیم. این منطق ما است و فکر می‌کنم هیچکس هم نمی‌تواند این منطق را رد کند.

البته در حوزه های انتخابیه ما تصمیمی ‌که در کمیسیون شوراها گرفته شده بود یا -آنطور که به ما گفتند- نگرفته شده بود را بسیار غلط می‌دانستیم. معنای این تصمیم این است که در بین همه استان، یک شهری که بالای ۹۰هزار نفر جمعیت دارد و ظرفیتها و استعدادهای فراوانی دارد در یک منطقه بزرگتری هضم شود. ما با این تصمیم قطعا مخالفیم و فکر می‌کنیم مسئولین فهیم ما در مجلس و سایر بخشها هرگز اجازه نخواهند داد چنین تصمیم ناروا و ناعادلانه ای گرفته شود. اخیر هم جلسه ای در این باره برگزار شد، در آینده هم جلساتی برگزار خواهد شد و ما در این باره به هیچ نحو کوتاه نخواهیم آمد. این یک موضع دقیق و منطقی است که اگر مجموعه آن به صورت منظومه‌ای دقیق در استان تعریف شود، فکر می‌کنم می‌تواند همگرایی استانی ایجاد کند. ما از نمایندگان استان هم این را تقاضا داریم که با همین منطق، عدالت و مصالح عالیه همه استان و رعایت جاهایی که به ویژه محرومیت دارند در سرمایه گذاریها و در سایر شاخصها طرح نویی درافکنند تا استان یزد از این کشمکشهای ناروا خارج شود. ما برای این مطلوب، طرح داریم به مصالح خودمان هم فقط فکر نمی‌کنیم فکر می‌کنیم استان می‌تواند یک استان پیش‌رو سرآمد و الگو در ارزشها اخلاق و عدالت و همگنی همدلی و همراهی باشد.

این منطق قویم باید توسط خبرنگاران منتشر شود تا تصویر ناروایی از مواضع میبد ارائه نشود و راه برای این باز شود تا کارهای بزرگی در استان انجام شود. این استان باید قطب علمی، فکری، فرهنگی، ارزشی، ایمانی و انقلابی کشور شود. این نیاز به آن دارد که همه شهرها همگرا شوند و همه دست به دست هم دهند با راهبردهای معین قدمهای بزرگ بردارند. برای آن کار باید این مشکلات بیجایی که گاهی پیدا می‌شود حل شود، حوزه های انتخابیه درست تنظیم شود، سرمایه گذاریها درست هدایت شود. بر اساس آمایش در حوزه های مختلف صنعت و هنر و بخشهای مختلف به همه توجه شود البته ممکن است در مناطقی با انگیزه هایی قوی، خودشان قدمهای بزرگتری بردارند. آنها جای خودش مانعی ندارد. ما در میبد افتخار داریم که در کنار همه این مسائل، شهری است که صنعت و دانش آن درون‌زا و بومی ‌است و روی دوش مردم و خیرین استوار شده است.

 این نگاه باید باشد و آن وقت این استان می‌تواند سرآمد و الگو شود ما برای این ایده و طرح داریم. نمایندگان استان، استانداری، ادارات کل، روحانیت استان می‌توانند با یک نگاه بزرگ و راهبردی به این مسائل اساسی بپردازند. این موانع را بردارند. مردم استان، هوشمند، بیدار، فرهنگی و فهیم هستند و خودشان می‌توانند همه این مسائل را حل کنند و از این طریق، کارهای بزرگ در استان انجام بگیرد.