عکس: گاف سنگین وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات روز گذشته از افزایش ۲۵گیگا «هرتزی» پهنای باند اینترنت خبر داد. اشتباهی لفظی که در رسانه ها هم تکرار شد تا اولین گاف وزیر ارتباطات به حساب بیاید. مجله مهر: محمود واعظی که سه شنبه شب میهمان گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و در این برنامه […]

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات روز گذشته از افزایش ۲۵گیگا «هرتزی» پهنای باند اینترنت خبر داد. اشتباهی لفظی که در رسانه ها هم تکرار شد تا اولین گاف وزیر ارتباطات به حساب بیاید.

مجله مهر: محمود واعظی که سه شنبه شب میهمان گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و در این برنامه گفت: «برنامه های گسترده ما در پنج محور تلفن ثابت و سیار(همراه)، پست فناوری اطلاعات، تحقیقات و ساخت در زمینه هوا و فضا و تکمیل زنجیره پژوهش تا صادرات محصولات صنعت ارتباطات و اطلاعات است.»

او در گفتگوی دیگری که امروز با واحد مرکزی خبر داشت، اعلام کرد که در هفته دولت پهنای باند اینترنت کشور از ۷۲ گیگاهرتز برثانیه به ۹۷ گیگاهرتز بر ثانیه خواهد رسید. این در حالی است که در ارتباطات، «هرتز» به تفاوت بین بالاترین و پایین ترین محدوده فرکانس در سیگنال ها و امواج اشاره می کند و پهنای باند در ارتباطات شبکه ای و انتقال اطلاعات، با واحد بیت بر ثانیه اندازه گیری می شود. در واقع نه تنها به کار بردن واحد هرتز برای انتقال اطلاعات اشتباه است، بلکه واحدی به نام گیگاهرتز «بر ثانیه» وجود ندارد.

محمود واعظی دارای مدرک‌ تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است و پیش از این، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران (از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)، مشاور وزیر امور خارجه، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک بوده است.