آنچه باید درباره تونل‌های زیرزمینی مقاومت بدانید/ پیروزی قطعی مقاومت بر اسراییل در جنگ زیرزمینی

به گفته یک رسانه آمریکایی نظامیان اسرائیل از صحنه هایی روایت می کنند که مبارزان حماس در یک خانه مانند جادوگر غیب می شوند و ناگهان از سمت خانه دیگری شروع به تیراندازی به آنها می کنند. در حالی که نیروهای حماس قادر به استفاده از این تونل ها برای غافلگیر کردن دشمن از پشت سر هستند

بهم خوردن موازنه این بار از زیر زمین غزه می گذرد، همان جایی که در سالهای اخیر بیش از ۱۵ هزار کارگر ماهر در غزه ده ها تونل پیچیده را حفر کرده اند. حماس ساخت تونل های تهاجمی به سمت اسرائیل را از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرده و تا سال ۲۰۰۸ میلادی نیز شبکه ای از پناهگاه های بتنی را برای مرتبط کردن تونل ها در نوار غزه ساخته است تا از طریق آنها فرماندهی حماس تحت حفاظت قرار گیرد و حمله به یگان های اسرائیل آسان شود.

در گذشته رزمندگان مقاومت اسلامی حماس با استفاده از یکی از این گذرگاه ها توانستند گلعاد شالیط نظامی اسرائیلی را به اسارت بگیرند و از یکی از این تونل ها از فلسطین اشغالی به غزه منتقل کنند.

کشف این تونل ها برای ادامه جنگ برای اسراییل یک نیاز استراتژیک است. اساسا رژیم صهیونیستی یکی از اهداف اصلی جنگ علیه غزه را کشف و انهدام این تونل ها قرار داده است. به همین دلیل هر وقت سخن از آتش بس شده، ارتش اسراییل اعلام کرده که حتی در صورت پذیرفتن هر نوع آتش بس عملیات کشف و انهدام تونل های زیر زمینی مقاومت را ادامه خواهد داد.

این در حالیست که تاکنون تعداد قابل توجهی از نظامیان صهیونیستی از طریق همین تونل ها به هلاکت رسیده و حتی دستگیر شده اند.

در همین حال یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که شبکه پیچیده تونل‌های زیر زمینی حماس، به کابوس اسرائیلی‌ها تبدیل شده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نگرانی اسرائیلی‌ها از تونل های زیرزمینی حماس پرداخت و نوشت که این تونل های تاریک و خنک که در عمق ۴۶ فوتی از سطح زمین ساخته شده اند، به اندازه ای پهنا دارند که دو نفر بدون داشتن لباس جنگی می توانند از آنها عبور کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در این تونل ها علاوه بر تجهیزات نظامی، فضاهای کوچکی نیز برای استراحت و یا مخفی شدن در نظر گرفته شده است.

نکته قابل توجه آنکه افسران اطلاعاتی اسرائیل از طریق تجهیزات ارتباطی زیر زمینی در تلاشند که این تونل ها را کشف کنند اما با این حال اعلام کرده اند که رادارها در کشف این تونل ها ناکام هستند و تکنولوژی آنها هنوز قابلیت لازم برای شناسایی این تونل ها را ندارد.

علاوه بر این یک اندیشکده اسرائیلی اذعان کرده است که ارتش رژیم صهیونیستی فاقد فناوری و تجهیزات لازم برای تعیین مکان و تخریب کامل تونل‌های زیر زمینی حماس است. اندیشکده اسرائیلی بگین سادات تاکید دارد که شناسایی تونل های حماس نیازمند دستگاه های تشخیص راداری و یا صوتی و دستگاهی با قابلیت بررسی داده های لرزه ای است اما این دستگاه ها مسیر تونل ها را مشخص نمی کنند.

در این گزارش آمده است که حفر تونل های تهاجمی و قاچاقی یک پروسه دستی طولانی است و چندین ماه طول می کشد زیرا استفاده از موتورهای حفاری تولید صدا می کند و ممکن است که این صدا توسط اسرائیلی هایی که در پست خود حاضر هستند، شنیده شود.

از سوی دیگر گزارشگر ال بی سی از غزه درباره این تونل های پیچیده و گسترده می گوید: هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در باره میزان، طول، حجم و شمار تونل های بین نوار غزه و مصر و تونل های بین نوار غزه و فلسطین اشغالی در دست نیست اما براساس برآوردهای به عمل آمده از سوی برخی از فلسطینیان آگاه در این رابطه، گفته شده شمار تونل های بین نوارغزه و مصر که اقتصادی هستند و تونل های بین نوارغزه و فلسطین اشغالی که نظامی هستند در حدود ۸۰۰ تونل برآورد می شود.

خبرنگار ال بی سی در ادامه می نویسد: یکی از دلایلی که باعث شده حفر تونل در نوارغزه بسیار ساده به نظر برسد این است که خاک نوارغزه خاکی بسیار نرم دارد. از این رو حفر تونل بسیار ساده شده است.  فلسطینیان برای حفر تونل این گذرگاه های زیر زمینی را در عمق ۲۵ تا ۳۰ متری زیر نوارغزه حفر می کنند، هر گذرگاهی بیش از یک منفذ خروجی یا ورودی دارد که طول هر تونل هم بین ۳ تا ۴ کیلومتر امتداد دارد. ارتفاع این تونل ها هم در حدود ۱۷۰ سانتیمتر است عرض آن هم در حدود ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. دیوارهای این تونل ها بتنی و سقف آن از بتن آرمه است. در طول این شبکه های تونلی شبکه برق و شبکه تلفن در نظر گرفته شده است.

در همین حال به گفته یک رسانه آمریکایی نظامیان اسرائیل از صحنه هایی روایت می کنند که مبارزان حماس در یک خانه مانند جادوگر غیب می شوند و ناگهان از سمت خانه دیگری شروع به تیراندازی به آنها می کنند. در حالی که نیروهای حماس قادر به استفاده از این تونل ها برای غافلگیر کردن دشمن از پشت سر هستند، نظامیان اسرائیل ناچار با خطا و آزمایش حرکت می کنند.

در جنگ سال ۲۰۰۸ تلفات اسرائیل ۱۰ سرباز بود که ۴ نفر از آنها با تیر خودی کشته شدند اما این بار تاکنون حدود ۹۰ نظامی کشته شده اند که بیشتر آنها در میدان نبرد بوده و یک نفر هم اسیر شده است.

اتی شلاچ، یکی از فرماندهان سابق یگان رزمی مهندسی اسرائیل می‌گوید نقشه های عملیاتی حماس شگفت زده ام کرده است. تونل ها تبدیل به یک چالش شده اند، پس از سالها تحقیق، همچنان راه حل های علمی برای کشف و نابودی این سیستم باستانی از راه دور وجود ندارد. این هزارتوی زیرزمینی از زیر ساختمان ها می گذرد و ما قادر به دیدن آنها از آسمان نیستیم و مجبوریم خانه به خانه را تفتیش کنیم.

این در حالیست که گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از تحویل تونل‌های جدیدی به مبارزان فلسطینی در غزه خبر داد.

یکی از فرماندهان عملیاتی گردانهای شهید عزالدین قسام در گفت‌وگو با خبرگزاری قدس پرس گفت: واحد حفر تونل این گردانها به طور طبیعی به کار خود ادامه می دهد و جنگ غزه تاثیری بر فعالیت این واحد نگذاشته است و واحد حفر تونل اخیرا کار احداث تونل های جدید را به پایان برد.

این فرمانده تصریح کرد: واحد حفر تونل یک واحد مستقل از سایر تشکیلات گردانهای شهید عزالدین قسام است که براساس طرح تدوین شده به کار خود در حفر تونل ها ادامه می دهد و با وجود تجاوزگری گسترده از سه هفته پیش علیه غزه، با مشکل قابل ذکری مواجه نشده است.

وی افزود: واحد حفر تونل ها در این برهه تعدادی تونل را احداث و به طور کامل تجهیز و نقشه های آن را به فرماندهی گردانهای شهید عزالدین قسام داده است.