آقای تابش! این توجیهات برای استقلال حوزه انتخابیه اردکان در نهایت ضعف است

این حرف آقای تابش قبول که اردکان از سال ۱۳۳۹ دارای حوزه انتخابیه مستقل بوده اما سوال اینجاست که اردکان سال ۱۳۳۹ با اردکان سال ۱۳۹۳ یکسان است؟ آیا ایشان فراموش کرده است که همواره نیمی از جمعیت شهرستان اردکان را اهالی شهرستان میبد تشکیل می داده اند؟

پس از سکوت یک هفته ای، بالاخره خواهرزاده خاتمی که نماینده اردکان در مجلس نیز هست درباره سناریوی مطرح شده برای تقسیم حوزه های انتخابیه اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، محمد رضا تابش در این اظهارنظر، توجیهات غیرمنطقی و عجیبی را برای مستقل ماندن حوزه انتخابیه ۷۵ هزار نفری اردکان مطرح کرده است.

نماینده اردکان در جمع مردم این شهرستان در تبیین اولین توجیه خود برای استقلال حوزه انتخابیه ارکان گفته: «به گواهی اسناد و مدارک موجود، از سال ۱۳۳۹ اردکان دارای حوزه انتخابیه مستقل بوده است و اگر شاهد بی عدالتی در سایر حوزه ها که برخی در گذر زمان تبدیل به شهرستان شده اند یا از استانهای مجاور به استان یزد ملحق شده اند، هستیم نباید آن را تقلیل جایگاه اردکان جبران کرد زیرا همه به دنبال ارتقا هستند و نه تنزل و اردکان نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

۱٫ این حرف آقای تابش قبول که اردکان از سال ۱۳۳۹ دارای حوزه انتخابیه مستقل بوده اما سوال اینجاست که اردکان سال ۱۳۳۹ با اردکان سال ۱۳۹۳ یکسان است؟ آیا ایشان فراموش کرده است که همواره نیمی از جمعیت شهرستان اردکان را اهالی شهرستان میبد تشکیل می داده اند؟ بنابراین اردکان سال ۳۹ با اردکان ۹۳ صرفا یک اشتراک لفظی دارند و به لحاظ تغییرات جمعیتی کاملا متفاوت است. اساسا آیا به صرف آنکه یک حوزه انتخابیه از ابتدا نماینده مستقلی داشته دلیل می شود که صرفنظر از همه وقایع جدید، باز هم تک نمایندگی آن شهر تا ابدالدهر محفوظ بماند؟!

۲٫ اینکه ایشان می‌گوید برخی از شهرستانها در گذر زمان به شهرستان تبدیل شده اند و یا از استانهای مجاور به استان یزد ملحق شده اند، دلیلی بر آن نیست که بی عدالتی در حق آنان روا باشد. چه بسا ایشان روزی بخواهد اردکان را به استان اصفهان ملحق کند. آیا این دلیل می شود که اصفهانی ها چندین حوزه انتخابیه مربوط و نامربوط را به اردکان بچسبانند با این توجیه که این شهرستان، تازه به ما ملحق شده است؟!

۳٫ ایشان گفته نباید بی عدالتی در سایر حوزه های انتخابیه را با تقلیل جایگاه اردکان، جبران کرد. پاسخ این است که اساس و مبنای جایگاه فعلی اردکان -حداقل در بحث تقسیم حوزه های انتخابیه- بر بی عدالتی و تبعیض شدید استوار شده و حتی آن را در کل استان تبدیل به ضرب المثل نموده است. عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در سر جای خود و وقتی شهری ۷۵ هزار نفری یک نماینده دارد و در همسایگی اش حوزه های انتخابیه پراکنده ای با ۶۰۰ هزار نفر و ۱۴۰ هزار نفر جمعیت و بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم یک نماینده دارند، پر واضح است که همه چیز سر جای خودش نیست.

خواهرزاده خاتمی در ادامه تلویحا به دلیل دومی نیز اشاره کرده و آن حجم زیاد سرمایه گذاری در شهرستان اردکان می‌باشد. سوال اینجاست که آیا در شهرستان یزد هم کمتر از اردکان سرمایه گذاری شده است که باید این تبعیض فاحش میان این دو شهرستان برقرار باشد؟ شهرستان میبد هم به لحاظ سرمایه گذاری اگر از اردکان جلوتر نباشد، عقبتر نیست، پس چرا این تبعیض درباره این دو شهرستان نیز وجود دارد؟! بگذریم از اینکه درباره اصل بیشتر این سرمایه‌گذاریها هم حرف و انقولت وجود دارد که آگاهان بهتر می‌دانند.

همانگونه که پیداست، دلایل آقای تابش درباره استقلال حوزه انتخابیه اردکان در نهایت ضعف و سستی است و ایشان برای اثبات نظر خود بایستی به دلایل محکمتری چنگ بزند؛ اگرچه ایشان می تواند به این واقعیت تلخ امیدوار باشد که مناسبات مجلس، صرفا بر منطق و استدلال استوار نیست…