طنز: درحاشیه سخنان اخیر مدیرکل میراث استان درمعارفه مدیر پایگاه‌پژوهشی میبد

اون دوست ما که اونورتر نشسته می گوید: خب چه کاریه! چرا برگرده به ۸ سال پیش؟ می تونه ماشین زمان رو تنظیم کنه رو ۸۰۰۰ سال پیش بره دوره مادها یا بره دوره قراقویونلوها!

اختصاصی میبدما-مدیر کل شریف الشرافه میراث فرهنگی استان یزد در آخرین اظهار نظر خود که در تودیع و معارفه مسدول جدید پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد ایراد نموده، فرموده اند: «از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، بازگرداندن میراث فرهنگی به دوره قبل از هشت سال گذشته است.»

81251611-5848029

با توجه به اینکه این درفشانی های آقای مدیرکل در مراسم تودیع و معارفه یک مسئول در حوزه استحفاظی میبد انجام گرفته، عقل حکم می کند که افاضات مزبور را به حوزه استحفاظی مزبور مرتبط بدانیم. اما خوب که چشمهایمان را می مالانیم (شاید هم می مالونیم درست باشه!) متوجه می شویم در دوره زمامداری این آقای بسیار با شرافت بر میراث یزد، عملا میراث میبد به کما رفته و حتی گزارش هایی مبنی بر مفقود بودن رئیس جدید این اداره نقل محافل شده و آن گونه که گفته شده و گناهش هم گردن ناقلانش، تیم های تفحص مدتی است برای جستجوی این رئیس مفقود، فعال شده اند!

در کنار این فقد و تفحص ها باز هم علی نُقِل، اختلافاتی در میراث میبد گزارش شده که باعث خداحافظی چند تن از فعالان شده و راست و دروغ این نقل هم گردن گویندگانش!

حالا با این اوصاف -یا به قول علماء مع الوصف- چرا آقای میراث استان در آرزوی بازگشت به ۸ سال قبلند، الله اعلم!

یکی از دوستان کنار دست نگارنده نشسته و می گوید بنویس: حالا کاش در زمان ۸ سال قبل، این میراث فرهنگی تخم دوزرده ای هشته بود، ما دیگر اینقدر به خود زحمت ترجمه و تفسیر گوهرپاشی های آقای شرافت را نمی دادیم اما چه کنیم که زلف میراث آن وقت گره خورده بود با یک آلت قتاله به نام “قلیان” یا به قول فرنگی ها “هابل بابل” و تمام دغدغه آن دوستان در همین هابل بابل خلاصه شده بود.

آن یکی رفیقمان که اینور دستمان نشسته و در حال فشار به مغز بینوایش جهت فهم منطق آقای شرافت است، به ناگاه ارشمیدس وار فریاد می زند: یافتم! یافتم!

من هم با نگاهی غضبناک به او می نگرم و می گویم: زهرمار و یافتم! با این صدای انکرالاصواتت گوش ما را به فنا بردی! بنال ببینم چی رو یافتی؟!

غبغبش را باد می کند و می گوید: لابد منظور آقای شرافت این است که چون هشت سال پیش این آثار باستانی نوتر بوده اند، پس چه خوب است که برگردیم به ۸ سال قبل! البته چطورش را نمی دانم! اما احتمالا ایشان ماشین زمان عموپورنگ را مدتی اجاره کرده اند و می خواهند نارین قلعه و شاه عباسی و کلار و… را بکند تو ماشین و ببرد هشت سال قبل!

اون دوست ما که اونورتر نشسته می گوید: خب چه کاریه! چرا برگرده به ۸ سال پیش؟ می تونه ماشین زمان رو تنظیم کنه رو ۸۰۰۰ سال پیش بره دوره مادها یا بره دوره قراقویونلوها!

اون یکی دوست ما که سرش تو روزنامه است حرف حکیمانه ای می زنه و میگه: د ن د! نگرفتی مطلبو! شما چرا فقط از بعد میراثی نگاه میکنی؟ تخصص آقای شرافت میان رشته ای است! ایشون هم میراثی هستند هم سیاسی! به خاطر همین هم بعد گذشتن یکسال و دو ماه از انتخابات ریاست جمهوری هنوز در حال و هوای انتخابات تشریف دارند. بنابراین ایشان از دو بعد به این ماجرا نگریسته اند و شما مفلوکان از یک بعد و بدیهی است که دو از یک بزرگتر است!

همه رفقا انگشت حیرت از این فوران حکمت و منطق دوستمان بر دندان می سابیم و می گوییم از صدقه سر این دولت ناناز و معتدل عجب مسئولان حکیم و دوراندیشی نصیب استانمان شده!