آیت الله مصباح یزدی فرزند زمانه بودند

ایت الله اعرافی گفت: این که شخصیتی حوزوی با پیشینه و دستمایه جامع و عمیق فقه، اصول، فلسفه و تفسیر، در تمام قلمروهای علوم انسانی به گونه‌ای ورود نموده که اساتید درجه یک رشته‌های علوم انسانی سر تعظیم در مقابل عمق نگاهش فرود می آورند، مایه شگفتی است.

به گزارش میبدما؛ آیت الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، معرفی اندیشه‌های اسلامی و احیای نام و آثار رجل بزرگ الهی را کاری ستودنی، مبارک و الهی دانست و اظهار داشت: ارادت قلبی، عشق و شیدایی فراوانی نسبت به شخصیت والای آیت الله مصباح یزدی دارم.

مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به تمجیدات رهبر فرزانه انقلاب نسبت به آیت الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: در زنده داشت افکار و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی و گرامیداشت این چهره نورانی و مبارک، باید هرچه در توان داریم به کار گیریم.

وی در ادامه به دوران آشنایی خود با آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: از ۲۰ سالگی و در جریان انقلاب فرهنگی و مباحث موسسه در راه حق با ایشان همکاری نزدیکی داشته، خاطرت علمی معنوی و اخلاقی فراوانی از آن دوران به یادگار دارم؛ تلاش، پشتکار، اخلاق و عمق نگاه و جامعیت ایشان نسبت به موضوعات وصف ناپذیر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تسلط آیت الله مصباح یزدی به دایره فعالیت ترسیمی را حیرت انگیز دانست و اذعان داشت: این که شخصیتی حوزوی با پیشینه و دستمایه جامع و عمیق فقه، اصول، فلسفه و تفسیر، در تمام قلمروهای علوم انسانی به گونه‌ای ورود نموده که اساتید درجه یک رشته‌های علوم انسانی سرتعظیم در مقابل عمق نگاهش فرود می آورند، مایه شگفتی است.

آیت الله اعرافی جامعیت تفکر آیت الله مصباح یزدی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را مایه مباهات دانست و اذعان داشت: ایشان در علوم پایه حوزوی، شبیه امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بودند و جامعیت فرا حوزه‌ای ایشان در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی و اسلامی از ایشان نابغه‌ای پدید آورده است.

وی جامعیت و تنوع علمی معطوف به درون علوم انسانی و اجتماعی از یک سو و فنون حوزه از سوی دیگر همراه با عمق نگاه ایشان نسبت به موضوعات، شخصیت کم نظیری از آیت الله مصباح یزدی ساخته بود، اظهار داشت: ایشان در هر موضوعی که وارد می‌شدند، در مرز دانش‌ها قدم می‌زدند.

مدیر حوزه های علمیه، عمق در اندیشه ضمن نازک اندیشی و دقت ورزی به تمام شئون موضوعات را از ویژگی‌های بارز شخصیت علمی آیت الله مصباح یزدی دانست و با بیان این که همواره عاشق ظرافت اندیشی ایشان بودم، خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی، فرزند زمانه بودند و شناخت درستی از زمانه، تطورات و تحولات به تمام معلومات فروغ دیگری از ایشان را تجلی نموده، رویکرد بین المللی‌، ایشان را از معدود چهره‌های بلند نظر و جهانی اندیش با رویکرد بین‌المللی ساخته بود.

آیت الله اعرافی، آثار آیت الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: نوآوری علمی در عین نقادی، آزاداندیشی و ابداع در اقناع و بیان دریچه‌های نو دانشی، از ویژگی های بارز شخصیت علمی آیت الله مصباح یزدی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، هنر سنجیده‌گویی و بی حشو و زائد حرف زدن در عین منظم و منقح حرف زدن را از دیگر ویژگی‌های بارز رئیس فقید موسسه امام خمینی(ره) توصیف کرد و یادآور شد:آیت الله مصباح یزدی سنجیده سخن گفته در تدریس گویا و رسا مطالب را بدون کمی و زیادی ارائه می‌نمودند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله مصباح یزدی الگوی وقت گذاری و کار بودند، خاطرنشان کرد: این وقت گذاری و سر از پا نشناختن برای چیزی که وظیفه می‌دانستند، مایه شگفتی بوده، اصلا قابل وصف نیست.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ایشان، نقطه عطفی در آغاز دریچه‌ای نو به مباحث علمی و طرح مباحث علوم انسانی و اجتماعی در منطق اسلامی و بیان ارتباط گفتمانی علوم انسانی و اسلامی و نیز سرفصل و آغازگر اندیشه پویا هستند.

وی مدیریت علمی و فرهنگی آیت الله مصباح یزدی و تمحض ایشان در کارهای علمی و برنامه‌ریزی و طراحی راهبردی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: روح انقلابی و پیشگامی در شناخت حوادث، وقایع و حضور در صحنه اقدام، تبیین و ایضاح مسائل انقلاب و کشور از ویژگی‌های بارز شخصیت آیت الله مصباح یزدی است. مجموعه عمق فکری، علمی روحی اخلاقی فقهی و معرفتی آیت الله مصباح یزدی در کمتر کسی جمع می‌شود.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هم اکنون در حوزه های علمیه حدود ۲۰۰ طراحی جدید پیش می رود، اظهار داشت: نیاز است تا در طرح های تحولی و برنامه‌ریزی های راهبردی حوزه، محصول فکری و اندیشه‌ای آیت الله مصباح یزدی نشانه گذاری و جا یابی شده، طرح‌ها و برنامه‌ها از منظر ایشان نیز بررسی شوند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که برای اکثر مواد درسی سطوح حوزه متون بدیل معرفی شده است، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر نزدیک ۶۰ متن درسی را تدوین نموده است.

وی با بیان این که در طراحی رشته‌ها، سرفصل نویسی به افکار و اندیشه اندیشمندان برجسته دینی توجه ویژه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: طرح ولایت و طرح نظام جامع اندیشه اسلامی از رویکردهایی است که در مدارس علمیه عملیاتی می‌گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ترجمه و بازسازی آثار آیت الله مصباح یزدی و بازنشر و باز تولید آن به زبان‌های بین الملل را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: آثار خود ایشان یا آثار برآمده از اندیشه هایشان را می توان به زبان های مختلف بین المللی و در گستره جهانی ارائه نمود.

وی با تاکید بر این که باید منظومه فکری و شرح حال آیت الله مصباح یزدی به درستی و در قالب کتابی منقح ارائه گردد، خاطرنشان کرد: نیاز است تا مطالبی که پیرامون اندیشه ایشان به رشته تحریر در آمده مورد توجه ستاد بزرگداشت قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در پایان تأکید کرد: به عنوان حوزه علمیه هم قدردان این حرکت هستیم و هم وظیفه خود می دانیم تا از موضع فعال به مقوله بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح، در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی، اظهارداشت: کارهایی برای نشر آثار ایشان انجام شده، مجموعه از آثار به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده است.

وی با بیان این که آثارآیت الله مصباح یزدی به صورت موضوعی، جمع آوری شده است، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، انتظار می رود تا مجموعه ای حدودا ۱۵۰ جلدی به زبان فارسی و مجموعه ای ۹۰ جلدی به زبان های دیگر از آثار ایشان تدوین و ارائه گردد.

فرزند آیت الله مصباح با بیان این که چندین کمیته فرعی ناظر به بازنشر آثار تالیفی آیت الله مصباح یزدی راه اندازی شده، مسابقه ای تحت عنوان اندیشه آیت الله مصباح یزدی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از بستر فضای مجازی تولیداتی را در قالب های متنوع کلیپ، مستند، انیمیشن، عکس نوشت را ناظر به قطعاتی از دروس اخلاق و بیانات ایشان ناظر موضوعات و مناسبت‌های مختلف منتشر گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح در بخش پایانی سخنان خود امور بین الملل را از دیگر کمیته های فرعی ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی دانست و با اشاره به این که ارتباط خوبی با مراکز و شخصیت‌ها و اندیشمندان بزرگ بین المللی صورت گرفته است، اظهار داشت: برای برگزاری سالگرد ارتحال آیت الله مصباح یزدی، میهمانان بین المللی دعوت شده اند؛ در این میان برای معرفی اندیشه ایشان از زبان اندیشمندان بین المللی، برنامه‌هایی نیز دنبال شده است.