۷۰۰۰ بیمار دیابتی و ۷۰۰۰ پیش‌دیابتیک در میبد داریم

رییس مرکز دیابت استان یزد گفت: متاسفانه میبد بالاترین آمار افراد مبتلا به دیابت را در شهرستانهای استان دارد.

دکتر سید محمدرضا آقایی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار میبدما با بیان اینکه میبد و اردکان بیشترین آمار مبتلایان به دیابت را در شهرستانهای استان دارند، بیان داشت: طبق آمارهای سال ۹۸ در میبد حدود ۱۲۰۰ نفر بیمار انسولینی و چیزی حدود ۷ هزار بیمار دیابتی داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه طبق برآوردهای علمی در همین حدود یعنی حدود ۷ هزار بیمار پیش دیابتیک نیز در میبد وجود دارند.

دکتر آقایی با اشاره به اینکه بیماران پیش دیابتیک در معرض عواملی مانند چاقی، بی‌تحرکی و مسائل ارثی هستند، افزود: خوشبختانه شناسایی بیماران دیابتی خوب انجام گرفته ولی متاسفانه کنترل این بیماری در بیماران در پی آن و به خوبی انجام نگرفته است و این عدم کنترل قند بیمار باعث آسیب های جبران ناپذیری به آنها می شود.

وی ساخت مرکز تخصصی دیابت در شهرستان میبد را با اهمیت خواند و تصریح کرد: برای اولین بار است که در شهرستان های استان یزد یک شهرستان دارای مرکز تخصصی با هدف آموزش، پژوهش و درمان دیابت می‌شود.

آقایی با اشاره به مراسم کلنگ زنی مرکز تخصصی غدد «امید» به همت خیرین هیئت حضرت علی اکبر (ع) مهرجرد در شهرستان میبد گفت: این مرکز تخصصی با همت خیرین ساخته می شود و میتواند با تبدیل به بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی غدد، به بیماران دیابتی، تیروئیدی و دیگر بیماران این حوزه کمک بسیار زیادی بکند.
وی افزود: بزرگترین مزیت این مرکز ز خدمات آموزشی پژوهشی و درمان خواهد بود که این خود به تنهایی باعث می شود بیماران خدماتی بهتری دریافت کنند و کنترل بیماری آنها بهتر انجام شود.

رئیس مرکز دیابت استان یزد بیان داشت: احداث چنین مرکزی در شهرستان میبد با سابقه علمی و فرهنگ بالا، می‌تواند در زمینه پژوهش، تحقیقات و آموزش به مردم، پزشکان، پرستاران و دانشجویان گروه های پزشکی و درمانی کمک موثری کند.

دکتر سیدمحمدرضا آقایی در انتها گفت: امیدوارم این مرکز بتواند به رسالت خود که آموزش، پژوهش، پیشگیری و درمان در شناسایی و غربالگری بیماران غدد می باشد عمل کند و نفع آن به مردم برسد.