گزارشی از فعالیت های موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها

هم‌زمان با آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران، مدیر موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها میبد به تشریح عملکرد این موسسه در طول بیش از ۱۳ سال پرداخت.

مدیر موسسه آموزش عالی حضرت زهرا (س) میبد در گفتگو با میبدما اظهار داشت: رتبه اول کشوری طرح تربیت محقق، برگزاری ۵ رشته تحصیلی از زمان تأسیس تاکنون، بیش از ۶۰ طلبه فارغ‌التحصیل و تدریس ۳۸ نفر از طلاب و دانش‌آموختگان این موسسه در سطح استان از مزایای مهم حوزه علمیه خواهران سطح ۳ میبد هست.

خانم قاسمی در این گفتگو، به سابقه تشکیل این حوزه پرداخت و گفت: موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها میبد «سطح ۳» در سال ۱۳۸۶ با مدیریت حجه الاسلام والمسلمین آقای کارگر راه‌اندازی شد و پذیرش سطح ۳ از بین طلاب فارغ‌التحصیل سطح ۲ حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا، کارشناسی دانشگاه امام صادق (ع) و شهید مطهری در رشته «تفسیر و علوم قرانی» بود. با توجه به نیاز شهرستان و درخواست طلاب علاقه‌مند، رشته‌های «فقه و اصول»، «کلام اسلامی»، «اخلاق و تربیت اسلامی» و «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» از شهرستان‌های میبد، اردکان، احمدآباد، اشکذر و یزد انجام‌گرفته است.

وی افزود: از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ سرکار خانم دهقانی مدیریت مدرسه را بر عهده داشتند و از سال ۹۵ این مسئولیت بر عهده این حقیر قرارگرفته است که ثمره تلاش‌های همه بزرگواران در بیش از این ۱۳ سال ۶۰ طلبه فارغ‌التحصیل، ۴۵ طلبه در حال تدوین پایان‌نامه و ۹۴ طلبه، هم‌اکنون مشغول به تحصیل می‌باشند.

خانم قاسمی ضمن اشاره به رشته‌های طلاب فارغ‌التحصیل گفت: فارغ‌التحصیلان در رشته تفسیر ۴۸ نفر، رشته کلام ۴ نفر و ۸ نفر رشته فقه می‌باشند و در رشته اخلاق و تربیت اسلامی که از سال ۱۳۹۶ و به مدت ۳ سال تشکیل‌شده هنوز فارغ‌التحصیلی نداشته است و اولین گروه از این رشته در حال تدوین پایان‌نامه می‌باشند.

استاد حوزه، تربیت بانوان پژوهشگر را یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه خواهران دانست و گفت: از طرح‌های اجراشده در سال‌های اخیر، به کمک معاونت پژوهش مرکز مدیریت استان سرکار خانم رؤیا دهقانی، طرح تربیت محقق در رشته اخلاق و تربیت اسلامی بوده است که با گزینش ۸ نفر از بین طلاب ورودی سال ۱۳۹۶، تعداد ۵ نفر به مرحله نهایی رسیده و علاوه بر کسب رتبه اول کشوری در بین مجریان این طرح در مراکز قم و تهران تعداد ۹ مقاله را در مجله‌های مختلف به چاپ رسانده‌اند.

مدیر موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها میبد در ادامه افزود: از برکات دیگر حوزه سطح ۳ میبد درزمینهٔ پژوهش و نویسندگی؛ چاپ ۸ کتاب از طلاب، راه‌اندازی نشریه الکترونیکی «زاهره» در موضوعات موردنیاز طلاب و خانواده از دیگر طرح‌های موفق و دارای امتیاز در سطح استان هست.

خانم قاسمی یکی دیگر از مزایای این موسسه را وجود پر خیروبرکت مؤسس فقیه و دانشمند آیت‌الله اعرافی و هیئت‌امنای فرهیخته مدرسه دانست و اشاره کرد: به همت این بزرگواران بیش از ۳۰ نفر از اساتید مجرب و مهذب جذب‌شده است که ثمره آن فارغ‌التحصیلان موفق در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی و پژوهشی در سطح استان بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بعضی از فعالیت‌های آموزشی این موسسه پرداخت و گفت: ۱ نفر برگزیده المپیاد کشوری، تدریس بیش از ۳۸ نفر از طلاب و فارغ‌التحصیلان این موسسه در شهرستان‌های مختلف استان ازجمله یزد، اشکذر، اردکان، احمدآباد، بهاباد و ابرکوه، تدریس ۶ نفر از طلاب در دانشگاه، ۱۱ نفر مدیر مدارس خواهران، ۵ نفر مشاور و ۱۲ نفر هم استخدام آموزش‌وپرورش و تعداد ۲۴ نفر از دانش‌آموختگان سطح ۳ در حال تحصیل در سطح ۴ (دکتری) می‌باشند.

خانم قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: مدیر چند مدرسه قرآنی شهرستان ازجمله ریحانه النبی و بهجت و حضور فعال بیش از ۱۰ نفر از طلاب در مدارس نور به‌صورت مدیر، کادر یا معلم از دیگر برکات دانش‌آموختگان این مدرسه بوده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها میبد در پایان به عملکرد این موسسه درزمینهٔ فرهنگی اشاره نمود و گفت: یکی از طرح‌های موفق مدرسه، مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان هرروزه از ساعت ۸ تا ۱۳، تشکیل گروه «میثاق باخدا» در فضای مجازی ایتا، تشکیل کارگروه احکام به‌صورت ثابت است و همچنین حضور مداوم طلاب در بیمارستان در بخش زنان در جهت پاسخگویی به سؤالات شرعی و تقویت روحیه بیماران به کمک مشاوره و تحکیم بنیان‌های دینی همراه با برگزاری کلاس به‌صورت هفتگی با همکاری مشاور مدرسه هست.

وی افزود: از زمینه‌های همکاری طلاب در سطح شهرستان، علاوه بر حضور همیشگی در برنامه‌های فرهنگی و همکاری با سازمان تبلیغات در برنامه‌های جلسات سخنرانی ایام اعتکاف، ماه مبارک رمضان و دهه محرم، همکاری با سپاه، آموزش‌وپرورش و دیگر ارگان‌های شهر هست.

خانم قاسمی گفت: تعداد ۶۰ مبلغ در مدارس شهرستان، حضور فعال و مستمر دارند. همچنین بیش از ۵۰ نفر از مبلغین در ایام کرونا با حضور فعال در نقاهتگاه و بیمارستان و یا با دوخت ماسک و گان و … با مدافعان سلامت همکاری بسیار خوبی داشتند. لازم به ذکر است که تعداد ۵ نفر از طلاب در بحث تغسیل و تکفین اموات نیز همکاری خوبی با شهرداری داشته‌اند که هنوز هم به‌صورت مستمر ادامه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به آغاز پذیرش حوزه‌های علیمه خواهران کشور اظهار داشت: ثبت‌نام سراسری حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی جاری در تمام مقاطع تحصیلی تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این موسسه در سال جاری برای دومین سال متوالی از فارغ‌التحصیلان سطح ۲ حوزه، جامعه الزهرا، کارشناسی دانشگاه امام صادق (ع) و شهید مطهری (ره) در رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی ثبت‌نام به عمل می‌آورد و متقاضیان ثبت‌نام جهت ثبت‌نام تا آخر اردیبهشت می‌توانند با شماره ۰۳۵۳۲۳۲۹۳۰۱ و یا ۰۹۳۶۴۱۳۲۴۵۶ تماس بگیرند و یا به آدرس: میبد، خیابان سلمان فارسی،۳۰۰ متر مانده به پارک فلسطین، مدرسه جلال زاده سابق مراجعه نمایند.

مدیر موسسه آموزش عالی حضرت زهرا سلام‌الله علیها میبد در پایان گفت: جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ مؤسس محترم حفظه الله و همچنین از زحمات و حمایت‌های هیئت‌امنای محترم مرکز مدیریت حوزه خواهران به‌ویژه آقای کارگر مدیریت محترم استان که مخلصانه در مسیر رشد علمی و فرهنگی و موفقیت طلاب گام برمی‌دارند تشکر و سپاس ویژه داشته باشم.