مشروح گزارش نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر میبد با اصحاب رسانه + تصاویر

نشست خبری علیرضا نقوی شهردار میبد با همراهی خبرنگاران استان و شهرستان در هتل مهربد برگزارشد.

به گزارش میبدما؛ شهردار میبد در حین بازدید از پروژه های مختلف شهر میبد گفت: ایجاد طرح‌های خاص و جدید در میبد حق شهروندان است. میبد در مسیر پیشرفت، توسعه و آبادانی همچنان با عزمی راسخ گام برمی‌دارد.
وی ادامه داد: ایجاد مجموعه فرهنگی و گردشگری در بلندترین منطقه شهر میبد با عنوان «بام میبد»، یکی از ابتکارات شهرداری و شورای اسلامی شهر است که ضمن ایجاد یک تفرجگاه برای شهروندان می‌تواند به عنوان یک مجموعه‌ی ارزشمند، نیازهای شهری را برطرف کند.
وی افزود: این طرح در چهار فاز اجرا خواهد شد که فاز اول آن شامل بازآفرینی پارک غدیر است و تا فروردین ماه ۹۹ آماده بهره‌برداری می شود.
نقوی بیان کرد: مجموعه پردیس فرهنگ و هنر شامل باغ هنر زیلو، باغ هنر سفال و گذر تاریخ و تمدن میبد هم در فضایی به وسعت ۱۵۰ هکتار در بام میبد تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک این مجموعه به لحاظ واقع شدن در مجاورت کنارگذر غربی نائین- یزد اظهار کرد: با از بین رفتن ویروس کرونا این طرح پذیرای هزاران مسافر، گردشگر و شهروندان میبدی است.
وی ادامه داد: پردیس خورگشت، پردیس تفریح و سلامت و باغ سلامت بانوان، از دیگر طرح‌های این مجموعه است که بعد از بهره‌برداری قابل استفاده برای شهروندان است.
شهردار میبد اضافه کرد: این طرح قرار است با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال اجرا شود که از محل طرح‌های سرمایه‌گذاری شهرداری میبد و با کمک بخش خصوصی به صورت قراردادی اجرایی تامین اعتبار می شود.
وی از دیگر طرح‌های در حال اجرای شهرداری میبد را ارگ شهرداری (ساختمان شهرداری) برشمرد و گفت: طراحی این ارگ متناسب با اقلیم، جغرافیا و تاریخ شهر میبد است. توجه به فضاهای کاربری برای کارشناسان و ارباب رجوع در این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.
نقوی افزود: طراحی و اجرای ارگ میبد با استفاده از فناوری روز دنیا و با الهام از معماری اصیل باغ‌های ایرانی انجام شده به گونه‌ای که شهروندان خارج از وقت اداری می‌توانند از فضای سبز داخل محوطه استفاده کنند.
وی در خصوص فضاها و مساحت ارگ شهرداری نیز افزود: در طراحی ارگ، بخش‌های مختلف و امکانات خوبی برای حداقل ۳۰ سال آینده میبد که افزایش جمعیت و ارتقای درجه شهرداری میبد را داریم دیده شده تا در آینده این ساختمان جوابگوی نیازهای شهر باشد.
شهردار بیان کرد: ارگ شهرداری میبد در چهار طبقه و با پیش‌بینی ۳۵ میلیارد تومان از اعتبارات داخلی شهرستان، در زمینی به مساحت هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع ایجاد و تا شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

احیاء راسته بازار میبد توسط شهرداری
وی ایجاد راسته بازار در مجموعه تاریخی میبد را یادآور شد و گفت: ساکنین شهر قدیم میبد اغلب به زراعت، باغ داری، سفالگری، سرامیک‌سازی و زیلوبافی اشتغال داشته‌اند و داد و ستد در بازار شهر در محور جنوب به شمال جریان داشته و به دلیل قرار داشتن در محل تقاطع راه‌های بازرگانی قدیم، از رونق فراوانی برخوردار بوده است.
این مسئول افزود: راسته‌ بازار شارستان از دروازه جنوبی آغاز و از محله‌ی بالا به مرکز شهر، محله پایین و تا پیرامون مسجد جامع میبد ادامه داشته است و علاوه بر جنب‌ و جوش تجاری، پر رفت‌ و آمدترین گذر ارتباطی درون‌شهری نیز محسوب می‌شده است.
نقوی با اشاره به این که وجود بازار تاریخی به رونق گردشگری کمک می‌کند، افزود: این بازار حد فاصل نارین قلعه و مجموعه کاروانسرای شاه عباسی با مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری میبد در حال احیا و مرمت است.
شهردار میبد ادامه داد: همزمان با احیای این بازار، معابر و کوچه‌های اطراف آن هم به رونق خواهد افتاد و زمانی که یک گردشگر وارد شهر میبد می‌شود و از راسته بازار بازدید می‌کند، می‌تواند از استراحتگاه، مسجد برای عبادت، خرید سوغات، بازدید از هنر و صنایع دستی در یک مجموعه کامل بهره ببرد.

ارائه خدمات متوازن به تمام محلات شهری؛ اصلی ترین رویکرد شهرداری در تخصیص بودجه
شهردار میبد با اشاره به اینکه جلب رضایت شهروندان و ارائه خدمات متوازن به تمام نقاط و محلات شهری اصلی ترین رویکرد مجموعه‌ی شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد در تخصیص بودجه است تصریح کرد: تا پایان سده‌‌‌ی چهاردهم شمسی کمتر از صد روز مانده و شهرداری میبد همانند بقیه شهرداری‌های کشور در حال برنامه‌ریزی و تدوین بودجه۱۴۰۰ می‌باشد.
وی یکی از شاخص‌های نظریه‌ی حکمرانی را حضور فعال شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری برای شهر عنوان کرد و گفت: شهر بدون شهروند و شهرداری بدون مشارکت شهروندان معنای واقعی نخواهد داشت و موفقیت هر شهرداری لازمه مشارکت شهروندان است.
وی از شهروندان دعوت کرد تا در آینده و چشم انداز شهر جهانی میبد دخیل باشند و افزود: از شهروندان می‌خواهیم تا در آستانه‌ی ورود به سده ۱۴۰۰ در روند تعیین اولویت‌های پروژه‌ها و برنامه‌های بودجه میبد ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه www.137.meybod.ir یا صفحات شهرداری میبد در شبکه‌های اجتماعی با معرفی۵ اولویت اصلی شهر (بصورت پروژه مصداقی) در تصمیم‌گیری برای آینده شهرمان تا ۵ دیماه مشارکت نمایید.

قانون مند شدن فعالیت های شهرداری از مهمترین اقدامات دوره پنجم شورا است.
شهردار شهر جهانی زیلو در بخش دیگری از سخنانش قانون مند شدن فعالیت های شهرداری را از مهمترین اقدامات دوره پنجم عنوان کرد و گفت: متاسفانه طولانی شدن تهیه و تدوین طرح تفضیلی سبب گرایش شهروندان به خلاف سازی شد و شهروندان به ناچار با توجه به اینکه سرانه مسکونی به میزان تقاضا نبود مجبور به تغییر کاربری اراضی مزروعی بدون دریافت مجوز شدند که در سطح کلان مشکلاتی را به وجود آورد.
نقوی خاطر نشان کرد: در دوره پنجم بالغ بر ۱۷۵ هزارمترمربع مجوز تغییر کاربری در حوزه مسکونی صادر کردیم که بیش از ۱۳۰ هزار مترمربع آن از سال ۹۷ به بعد بوده و در حوزه تجاری هم بیش از ۶۶ هزار متر مربع تغییر کاربری صورت گرفته که در جهت رفع مشکلات مردم بوده و در تاریخ شهرداری میبد بی سابقه است.
وی تاکید کرد: در سال ۹۹ اولویت بندی ها بر اساس نیازهای شهروندان که به اعضای شورا اعلام شده بود صورت گرفته و پروژه های عمرانی و خدماتی در این حوزه براساس خرد جمعی در تمامی محلات انجام شده که باعث رضایت مندی نسبی شهروندان شده است.
شهردار میبد افزود: انتظارات به حق مردم از مدیران شهری در جهت رفع مشکلات از یکسو و مسئولیت هایی که در مباحث توسعه پایدار، شهر هوشمند برعهده شهرداران گذاشته شده از وظایف مهم شهرداری هاست.

۳۰ درصد وسعت شهر میبد را بافت تاریخی تشکیل داده است
وی در ادامه یکی از شاخصه های شهر میبد را محلات محوری آن دانست و گفت: میبد شهر جهانی زیلو و شهری است که در کشور و عرصه بین الملل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و کاروانسرای شاه عباسی آن در حال ثبت جهانی است.
شهردار میبد اضافه کرد: وسعت شهری و محدوده خدماتی شهر میبد ۳ هزار و ۲۰۰ هکتاراست که نزدیک به ۳۰ درصد یعنی ۱۰۰۰هکتارآن بافت تاریخی و فرسوده دارد و به همین دلیل پتانسل برخورداری از شهرداری بافت تاریخی را دارد.
نقوی در ادامه یکی از اقدامات اساسی در میبد را تصویب طرح تفضیلی این شهر برشمرد و ابراز داشت: قرار بود این طرح در سال ۸۹ یک ساله آماده و مسیر راه۱۰ساله شهر باشد که متاسفانه طراحی و تدوین آن نزدیک به ده سال طول کشید و در سال ۹۸ طرحی مصوب و ابلاغ شد که بیش از ۸۰ درصدآن قابلیت اجرایی نداشت.
وی تصریح کرد: شورای شهر پنجم با تاکید بر بازنگری طرح آن را در مرداد ۹۹ به تصویب رساند که در حال حاضر مراحل تدوین خود را می گذراند و همه تلاش ما این است که یکساله به تصویب برسد چرا که نقشه راهبرد توسعه شهرستان میبد یعنی افقی که تا ۱۴۱۰ ترسیم شده از مسیر طرح جامع پیش می رود.

تعویض ۱۸ کیلومتر سنگ جدول در دو سال گذشته
شهردار میبد درپاسخ به وضعیت مبلمان شهری میبد بیان کرد: شهر میبد ساختار شهری آن فرسوده است. تعویض سنگ جدول بعضی از خیابان های اصلی و معابر در دستور کار قرار گرفت و در دو سال اخیر بیش از ۱۸ کیلومتر سنگ جدول فرسوده را تعویض کرده ایم.
وی ادامه داد: خیابان امام(ره) به عنوان شاه راه اصلی شهر میبد به عنوان یک پروژه ویژه دیده شده است. معضلی که سال های سالها در این خیابان وجود دارد پارکینگ است. در ماه های اخیر از میدان جوان تا میدان عدالت ۲۵۰۰ مترمربع پارکینگ ایجاد شده است.

رونمایی از تندیس اتولوگ و مادر بزودی در میبد
نقوی با اشاره به اینکه در سال جاری یکسری المان هایی برنامه ریزی شده بود که صددرصد آنها انجام شد تاکید کرد: بهسازی میادین فاطمیه ده آباد، بعثت شهیدیه، میدان امام حسین (ع) فیروزآباد (با پیشرفت ۹۰ درصد) یکی از کارهای زیباسازی شهری است همچنین نصب تندیس مرد سفال گر، آتش نشان، پاک بان و سپاس معلم از دیگر اقدامات شهرداری میبد برا مبلمان شهری است.
وی اضافه کرد: تا پایان سالجاری از دو تندیس رونمایی می شود. با تکمیل میدان مادر، المان آن نصب می گردد همچنین با تکمیل بام میبد یکی از بازی های بومی میبد که در زمان گذشته «اتولوگ» بوده است که نماد آن در بام میبد نصب و در زمان افتتاح پروژه از آن رونمایی می گردد.
شهردار میبد در زمینه تندس میدان سردار سلیمانی نیز خاطرنشان کرد: با بنیاد سردار سلیمانی مکاتبه شده است تا طرح مورد نظرشان جهت ساخت تندیس ارائه شود تا شاهد حاشیه هایی که در برخی از نقاط کشور به وجود آمده است در میبد نباشیم.
وی با اشاره به اینکه تابلوهای شهدا به علت گذشته زمان دیگر در شان شهدا نیست افزود: استان یزد امسال میزبان کنگره ۴ هزار شهید استان است و شهرسان میبد با نزدیک ۵۰۰ شهید به انقلاب و ایران سهم بسزایی در استان دارد. برنامه ریزی شده است یادمان شهدا با طرحی جدید در سه محور ورودی شهر در دستور کار قرار گیرد. شهدای هر محله براساس اولویت های بنیاد شهید در ورودی هایی که به محل زندگیشان نزدیک یادمانشان نصب می شود.

۴۰۰ هزارمترمربع آسفالت از سال گذشته در میبد انجام شده است
شهردار میبد در زمینه آب گرفتگی معابر در حین بارندگی تاکید کرد: در این دوره چند اقدام اساسی انجام دادیم. پل عشرت آباد و مسیر رودخانه آن در سال گذشته لایروبی شد. با برنامه ریزی در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزارمترمربع آسفالت معابر، خیابان ها و محلات را انجام دادیم که در اثر بارش های اخیر شکایت همشهریان به شدت کاهش یافت.
وی با بیان اینکه میانگین بارندگی شهرستان میبد ۵۵ میلی متر است گفت: در هفته گذشته ۱۵ میلی متر در سه چهار ساعت بارش داشتیم که در برخی از خیابان های اصلی آبگرفتگی معابر را داشتیم که در محلات کمتر بود. پل زیرگذر معلم با وجود اینکه دو چاه جذبی در آن است با مشکلاتی روبرو شد.
نقوی ادامه داد: به فاصله ۲۴ ساعت، از نقاط آبگرفتگی بازدید و پایش انجام شد. برنامه ریزی انجام دادیم تا پایان سال ۱۵ تا ۲۰ چاه جذبی در سطح شهرستان حفر کنیم. همچنین دو کف کش در پل زیرگذر معلم نصب می شود که به صورت اتوماتیک در هنگام پر شدن چاه های جذبی، آب را به صورت خودکار تخلیه کند.

بین بافت تاریخی و بافت ارزشمند تفاوت باید قائل شد
شهردار میبد درباره پراکندگی زمین های وقفی و دردسرهایی که برای مردم اهالی نقاط مختلف شهر ایجاد کرده است گفت: محله علی آباد به عنوان منطقه بازآفرینی شناخه شده است. برای ایجاد پارک محله ای شهرداری اعتباری برای آن در نظر گرفت. زمین وقفی وجود داشت که اوقاف مبلغ پذیره زیادی را از شهرداری طلب کرد، حتی حاضر شدیم که چندین باب مغازه را در آنجا احداث کنیم که از دریافت مبلغ اجاره، اوقاف نیت واقف را اجرایی کند ولی همکاری مد نظر ما انجام نشد.
وی ادامه داد: با کمک اوقاف در حال استخراج زمین هایی که قابلیت بهسازی و اضافه به سرانه پارک و فضای سبز دارد هستیم تا یکسری را احیا کنیم. زمین هایی مانند باغ پسته، شهرداری سنگ جدول آنجا را گذاشت ولی با ورود اوقاف طرح متوقف شد.
نقوی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی و طرح جامع بر جداسازی بین بافت تاریخی ارزش مند و فرسوده تفاوت قائل شده ایم تاکید کرد: متاسفانه صاحبان اصلی بافت در حال ترک آن هستند و روز به روز بافت تاریخی با خانه های قدیمی متراژ بالا در حال خالی شدن از سکنه است و مکانی برای ایجاد آسیب های اجتماعی فراوانی شده است. بنا داریم طرح بهسازی بافت تاریخی براساس نظر شهروندان پیگیری شود.

شهرداری تاریخی حق میبد است
وی همچنین با اشاره به قانون حفظ و مرمت میراث فرهنگی گفت: ماده ۱۶ این قانون به شهرداری هایی که دارای بافت تاریخی هستند اجازه می دهد تا شهرداری تاریخی در آن شهر تشکیل دهند. مکاتباتی با استان صورت گرفته و مراحل در حال پیگیری است.

طرح احداث پایانه مسافری در کنار بام میبد تدوین شده است
علیرضا نقوی در مورد پایانه مسافری شهر میبد گفت: طرح پایانه مسافری تدوین و در شورای برنامه ریزی شهرستان مصوب شده است. زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در کنار بام میبد با جمیع جهات در نظر گرفته ایم. حتی فضای برای نشستن بالگرد امداد و نجات و … به دلیل اینکه استان اجازه صدور مجوز ۳ تا ۴ هکتاری دارد، طرح برای اخذ مجوز به کشور ارسال شده است. سعی میکنیم مجوز ۴ هکتاری را بگیریم و ساخت وساز را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه برای احداث نمایشگاه بین المللی برنامه ریزی و طرح آن نیز تدوین شده است تصریح کرد: با همکاری اداره صمت استان جهت اختصاص زمین قدم هایی برداشته ایم و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ کلنگ احداث آن به زمین زده شود.

ایجاد باغ راه از میدان آیت الله خامنه ای تا پل خورشید
وی همچنین درجواب سوالی برای زیباسازی ورودی های شهر گفت: یکسری مشکلات اساسی در بحث ورودی های شهرستان وجود دارد. زمین های رها شده و با مشکلات خاص در ورودی با اردکان وجود دارد. همچنین از ورودی یزد به میبد نیز شاهد کارخانه ها هستیم.
نقوی اضافه نمود: طرحی در حال تدوین است که با مشارکت صنایع یک مجموعه باغ راه از میدان خامنه ای ورودی میبد تا پل خورشید احداث کنیم. این طرح نیازمند اعتبارات شهرستانی است. در جلسه ای که استاندار یزد نیز حضور داشتند وی خواستار اجرای این طرح تا ورودی استان با مشارکت شهرستان هایی که در محدوده این مسیر هستند شد.

گفتنی است خبرنگاران و اصحاب رسانه از پروژه های عمرانی شهرداری میبد بازدید به عمل اوردند.