سیاه‌چاله‌ی پیری جمعیت، بدترین واقعه تاریخ ایران خواهد

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله پیری جمعیت ایران، سیاه‌چاله‌ای است که اگر در آن بیفتیم بدترین واقعه تاریخ ایران رخ‌داده است.

به گزارش میبدما؛ دکتر امیرحسین بانکی پور در وبیناری با حضور فعالین فرهنگی‌انقلابی شهرستان میبد که با موضوع جمعیت برگزار شد، اظهار داشت: بحث جمعیت یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و هست و حتی در اوج شیوع کرونا نیز در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس بر این موضوع تأکید خاص داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که اکثراً از آن غافل‌اند این است که پیری جمعیت ایران، سیاه‌چاله‌ای خطرناک است که اگر در آن بیفتیم بدترین واقعه تاریخ ایران رخ‌داده است.

دکتر بانکی پور تأکید کرد: در همه حوادثی که در تاریخ ایران مانند جنگ، سیل، زلزله و دیگر اتفاقات افتاده، جامعه بعد از چند سال خود را بازیافته و به شرایط عادی برگشته و زیرساخت‌ها بعد از گذشت مدتی بازسازی‌شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علاج واقعه‌ی کاهش جمعیت را باید قبل از وقوع بکنیم، بیان داشت: درصورتی‌که این اتفاق بیفتد جبران آن شاید نزدیک به صد و پنجاه سال به طول بینجامد و به همین راحتی قابل جبران نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات اصفهان افزود: اینکه الآن جمعیت ما جوان است، باعث بی‌خیالی ما نسبت به آینده کشور نشود زیرا ما در سی سال آینده با یک جامعه پیر و سالمند روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به این موضوع که برخی می‌گویند کشورهای اروپایی و آمریکایی هم پیر هستند و مثل آن‌ها می‌شویم، گفت: کشورهای غربی نیز در این زمینه دچار مشکلات فراوانی هستند و در حال رعایت سیاست‌های جمعیتی جهت جبران مافات هستند.

وی دلایل سه‌گانه‌ای برای کمتر بودن مشکل اروپا و آمریکا در این زمینه بیان کرد: اولاً این کشورها طی چند ده سال به این وضعیت رسیده‌اند و مثل ما ناگهانی و ظرف سی سال دچار پیری زودرس جمعیت نشده‌اند.

این نماینده مجلس افزود: دوماً اینکه این کشورها قبل از پیر شدن، توسعه‌یافتگی را تجربه کرده‌اند و به ثروت رسیده‌اند و از این بابت تقریباً خیالشان راحت است.

وی سومین دلیل بهتر بودن وضعیت اروپا و آمریکا را این‌گونه بیان کرد: الآن هم نیروی کار خود را با مهاجرینی از کشورهای مختلف تأمین می‌کنند و به خاطر لیبرالی بودن حساسیتی ندارند اما برای ما مهم است که پای نیروی کار مهاجر از اقصی نقاط جهان به کشور ما باز نشود.

دکتر بانکی پور گفت: حیاتی‌ترین مسئله برای ما این است که به سمت پیری جمعیت نرویم و از هم‌اکنون جلوی آن را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه متولدین دهه شصت اصولاً در هر مقطعی از سن خود رسیدند جامعه را متحول کرده‌اند، بیان داشت: این نسل در زمان تحصیل کشور را با کمبود فضای آموزشی و در زمان نیاز به شغل با مشکلات کمبود اشتغال مواجه کرد و این باعث شده برخی متوجه سقوط آبشاری بعدازاین نسل نشود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند جمعیت الآن بسیار خوب است، متوجه وارونه شدن وضعیت در سال‌های آینده نیستند که نیروی جوان موردنیاز اداره کشور را در اختیار نخواهیم داشت و برای اداره کشور به مشکلات زیادی خواهیم خورد.

وی گفت: اگر ظرفیت خوب دهه شصتی‌ها را در این موضوع از دست بدهیم، زادوولد در متولدین دهه‌های هفتاد به بعد طبیعتاً کمتر و کمتر خواهد شد و طبیعتاً باید ریل‌گذاری ارتقاء جمعیت کشور از حالا شروع شود.

دکتر امیرحسین بانکی پور در انتهای سخنان خود با اشاره به طرح ارائه‌شده در محور جمعیت به مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد در این مسیر قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود.

دکتر بانکی پور در ادامه به سؤالات فعالین انقلابی فرهنگی میبد در این زمینه پاسخ گفت.

گفتنی است این جلسه با رایزنی و حضور دکتر میرمحمدی نماینده مردم شهرستان‌های تفت و میبد برگزار شد.