۷۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در میبد مربوط به سالمندان بوده است/ مردم، در ارتباط با سالمندان نکات بهداشتی را کاملاً رعایت کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد گفت: از زمان شیوع کرونا ۵۰ درصد مبتلایان و ۷۰ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در میبد مربوط به سالمندان بوده است.

دکتر حفیظی در گفتگو با خبرنگار میبدما، ضمن تبریک دهم مهرماه به عنوان روز جهانی سالمندان و آغاز هفته تکریم سالمندان؛ اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی سالمند با توجه به شیوع کرونا «کرونا؛ فرصتی برای تغییرنگاه به سالمندان» تعیین گردیده است.

وی با اشاره به این موضوع که نه درصد از جمعیت کشور را سالمندان یعنی افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند، افزود: در شهرستان میبد ۲/۱۱ درصد از جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل می دهند و با توجه به اینکه سالمندان آسیب پذیرترین گروه در برابر کرونا می باشند، از زمان شیوع کرونا ۵۰ درصد مبتلایان و ۷۰ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان گزارش شده است.

دکتر حفیظی با تاکید بر لزوم آموزش نکات بهداشتی لازم به سالمندان، تصریح کرد: کسانی که وظیفه رسیدگی و نگهداری از سالمندی را دارند، غذا‌های کاملا پخته شده برای آنها تهیه کنند و قبل از ارائه هرگونه مراقبت به فرد سالمند مانند غذا و دارو دست‌هایشان را به روش صحیح با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویند و در صورت داشتن علائم سرفه، عطسه و … در خود از آنها فاصله بگیرند و از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان این نکته که در موقع بیماری نباید به فرد سالمند نزدیک شد، ادامه داد: به کودکان خود نیز بیاموزید با فاصله ۱.۵ تا ۲ متری با پدربزرگ یا مادربزرگ خود در ارتباط باشند، از هرگونه مسافرت و پذیرش مهمان در این دوره اجتناب کنند و همچنین در صورت سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری تنفسی، نقص سیستم ایمنی و… از خروج سالمند از خانه به طور جدی جلوگیری شود و فرد سالمند را به مکان‌های پر ازدحام نبرید.

وی بیان داشت: با توجه به لزوم خارج نشدن سالمندان از منزل به خدمات و سرویس‌های مبتنی بر تلفن و فضای مجازی نیازمندیم که متاسفانه بستر‌های لازم برای استفاده اکثر سالمندان از این امکانات وجود ندارد.

دکتر حفیظی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال‌های آینده موضوع سالمندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد شد، امیدواریم تا با همکاری سازمانها، شناسایی چالش‌های حوزه سالمندی و اجرای سند سالمندی در کشور در برطرف کردن نیاز‌های سالمندان اقدام شود.