درد و رنج جسمانی و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، تمام ماجرای تلخ کرونا نیست

طرد شدن یک کرونایی از جامعه و حتی خانواده، تبعات بدِ خاک‌سپاری فوتی کرونایی برای خانواده داغدیده، قرنطینه طولانی و ترس و دلهره و وسواس بیش از حد برخی افراد از عوارض سهمناک و به مراتب بدتر از عوارض جسمی کرونا خواهد بود.

به گزارش میبدما؛ محمد حسین زارع کارشناس بهداشت حرفه ای در یادداشتی برای بازتاب در پایگاه خبری میبدما، نوشت:

اوایل اسفند ماه بود که خبر اپیدمی ویروسی تاجی شکل در رسانه ها منتشر شد. هنوز کسی این ویروس را  نمی‌شناخت و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن پخش می‌شد، تا این که چند استان غافلگیر شده و به چشم بهم زدنی وارد وضعیت قرمز این اپیدمی شدند و اولین فوتی های ناشی از کوید ۱۹ یا کرونا به صورت رسمی اعلام شد.

ناشناخته بودن این ویروس و عدم شناخت نسبت به راههای پیشگیری، درمان، سرایت و دوره کمون یک هفته ای آن ظرف مدت چند روز تمام کشور را درگیر کرد و در هفته آخر اسفند به اوج خود رسید تا این که یک بسیج همگانی و اتحاد ملی از مردم و مسئولین و صداوسیما، کادر بهداشت و درمان، نیروهای مسلح گرفته تا اصناف و بازاری ها و روحانیون  منجر به کنترل بیماری در اواخر فروردین گردید.

احساس پیروزی زود هنگام دقیقا نگارنده را به یاد شکست مسلمانان در جنگ احد انداخت، که هنوز جنگ تمام نشده سنگرها رها شد و ناگهان پیروزی شیرین به شکست مقطعی تلخی که منجر به شهادت تعداد زیادی از مسلمانان شد، بدل گشت. علی رغم هشدارهای مکرر کادر بهداشت و درمان همه چیز به یک باره رها شد و در دقیقه نود از کرونا گل خوردیم و مجددا جان عده ی زیادی از هم وطنان و کادر بهداشت و  درمان فدای این غفلت شده و می شود.

همشهری عزیز درد و رنج جسمانی و مرگ و میر ناشی از کرونا  تمام ماجرای تلخ کرونا نیست، اپیدمی کرونا ابعاد روحی و روانی، اجتماعی و اقتصادی تلخ تری دارد. طرد شدن یک کرونایی از جامعه و حتی خانواده، تبعات بدِ خاک‌سپاری فوتی کرونایی برای خانواده داغدیده، مقصر کردن اعضای خانواده و فامیل در فوت یا بیمار شدن یک فرد از خانواده، قرنطینه طولانی و ترس و دلهره و وسواس بیش از حد برخی افراد که منجر به مشکلات روانی مزمن خواهد شد، همه و همه عوارض سهمناک و به مراتب بدتر از عوارض جسمی کرونا خواهد بود.

تمام پیش بینی ها نشان از یک پاییز و زمستان سخت برای مردم و کادر بهداشت و درمان دارند. حال اگر این موج تا آن موقع کنترل نشود بایستی شاهد عوارض شدیدتر روحی، جسمی، مرگ و میر عزیزان خود باشیم.

بیایید با رعایت برخی مسائل به دور از افراط و تفریط به کادر بهداشت و درمانی عزیزمان فرصت استراحت و تجدید قوا بدهیم. تا حد امکان در خانه بمانیم، برای بیرون رفتن ماسک بزنیم، مجلس و مهمانی نگیریم و اگر دعوت شدیم از رفتن به مجالس خودداری کنیم، از جاهای شلوغ و پر  ازدحام پرهیز کنیم، با خوردن میوه و غذا های مناسب، دم نوش های گرم مزاج و قرقره کردن آب نمک رقیق  سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم. برای ضد عفونی سطوح به هیچ وجه از وایکتس حتی به صورت رقیق شده استفاده نکنیم. سرکه، آب و گلاب محلول مناسبی برای از بین بردن این ویروس است.

تمام این موارد را رعایت و به افراد خاطی نکات را گوشزد کنیم تا باز بتوانیم مثل روزهای اول هم دل و یک صدا جلوی کرونا را بگیریم و تا آمدن واکسن و دارو شاهد مرگ عزیزان خود  نباشیم.