پیام مهم آیت الله اعرافی خطاب به مردم و مسئولین میبد

آیت الله اعرافی بنا بر شرایط خاص شیوع بیماری کرونا پیام مهمی را صادر کرد.

به گزارش میبدما؛ متن این پیام به شرح ذیل می باشد؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یا مقلب‌القلوب والابصار و یامدبر اللیل و النهار ویا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال

 با حمد وثنا به پیشگاه حضرت حق و باسلام و درود بر انبیاء و اولیاء و ائمه هدی به‌ویژه خاتم انبیاء ص و خاتم اوصیاء عج و بادرود به ارواح طیبه شهدای اسلام و امام شهیدان ره و همه درگذشتگان و با آرزوی سلامت و سرافرازی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله و ملت شریف ایران و امت اسلامی و مردم عزیز استان یزد و شهرستان میبد.

شهروندان عزیز میبدی

با عرض سلام و ادب.

ضمن تسلیت شهادت امام کاظم علیه‌السلام، فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت و اعیاد مبارک رجب و شعبان را به یکایک شما مردان و زنان و جوانان سرافراز تبریک و شادباش می گویم و سالی سرشار از برکات و نور و سعادت و سلامت و عزت را برای همه شما آرزومندم.

در شرایط ویژه ای که اکنون ایران و جهان و استان و شهرما با آن مواجه اند متواضعانه و متضرعانه نکاتی را تقدیم می نمایم:

۱. اکنون وظیفه شرعی همگان رعایت سلامت خود و دیگران و جامعه است از این رو باید همه توصیه‌ها و دستورات بهداشتی به‌عنوان تکلیف شرعی در همه ابعاد و سطوح رعایت شود و مراودات و دیدوبازدیدها باید قطع و ارتباطات رویارو باید به حداقل ضروری برسد و نوروز امسال را باید متفاوت برگزار و از هر دیدوبازدید و سفر و پذیرش مسافر به‌طورجدی پرهیز کرد و صله ارحام را از طریق روش‌های غیرحضوری و تلفن و فضای مجازی انجام داد.

خواهش بنده متواضعانه رعایت این نکات به‌ویژه از سوی جوانان عزیز است.

امسال گردشگری و خرید غیرضروری را باید تعطیل و زنجیره سرایت و واگیری را قطع کرد و عذری از هیچ‌کس مقبول نیست و نیروهای مردمی و بسیجی و انتظامی باید مراقبت و نظارت کنند.

۲. همراهی و همکاری با مسئولان محترم و دستگاه‌های مسئول و متولی سلامت و امنیت و آرامش و بهداشت و درمان مطابق با ضوابط و مقررات وظیفه همه ما است و صاحبان مکنت و خیرین و صاحبان صنعت و تجارت و جوانان بسیجی باید نهایت مساعدت و همکاری به عمل آورند.

توجه به پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان و نیازهای گسترده بیمارستان وظیفه خیرین

 و توجه به کارگران و نیازمندان وظیفه صاحبان صنایع

 و توجه به پاکبانان و کارکنان خدوم شهرداری‌ها و سایر امور محوله وظیفه شهرداری‌ها و مردم

 و توجه به بیماران و مبتلایان و سالمندان وظیفه همه خانواده‌ها و جوانان عزیز است.

۳. همه مسئولان و نهادها و ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج و دستگاه های امدادی و خدماتی باید در طول تعطیلات و دوره بحران گوش‌به‌زنگ باشند و امسال مطلقاً به فکر تعطیل نباشند و با هدایت فرماندار محترم درصحنه حاضر باشند و برای همه گزینه‌های سخت و دشوار طی چند ماه آمادگی کامل داشته باشند.

۴. حفظ آرامش و طمأنینه و حتی‌الامکان فعال بودن شریان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر مقوله‌ای است که همه باید بدان بیندیشیم و توجه نماییم و متناسب با این موقعیت ابتکار و برنامه‌ریزی نماییم.

۵. حضور بیشتر در خانه را باید مدیریت کرد و به شیوه‌ای سنجیده بهره برده شود، در این زمینه چند مورد را تأکید می‌نمایم:

یک. بازسازی روابط عمیق خانوادگی و توجه به کودکان و نوجوانان و فضای بانشاط و گفتگوهای صمیمی و تفریحات سالم و نرمش و ورزش ضرورت‌های امروز و دوره در خانه ماندن است.

دو. گرچه اکنون از عبادت‌های جمعی محروم مانده‌ایم اما در این عزلت و خلوت می‌توان دریچه عبادت‌های فردی و سری و دور از هیاهو که فضیلت و منزلت ویژه‌ای دارد و از برخی آفات دورتر است، گشود و بهره برد و تجربه عرفانی جدیدی به دست آورد و باید با استفاده از عبرت‌های این بلا بر توجه خود به عالم قدس و تعلق به مبدأ و معاد افزود و برنامه‌های قرائت قرآن و دعا و مناجات و اذکار و اوراد معتبر و نمازهای نافله را مایه قرب الهی و احساس عرفانی و آرامش روحی قرارداد و از خدای متعال و مهربان گشایش امور و سعادت و عزت و سلامت و پیروزی را تمنا کرد.

سه. مطالعه کتاب و آثار تاریخی و علمی و فرهنگی برای جوانان در کنار اشتغال به فضای مجازی می‌تواند موجب تعالی و آرامش باشد.

چهار. همیاری و همکاری در امور خانه و همکاری با مسئولان محترم در امور اجتماعی مطابق ضوابط و مقررات بهداشتی موضوع دیگری است که توصیه می‌شود.

 ۶. شرایط سخت اجتماعی آزمونی ویژه است برای تزکیه نفس و رشد اخلاقی و درعین‌حال رشد فرهنگ عمومی و فضائل اخلاق اجتماعی و تعمیق همبستگی و انسجام و ایثار و فداکاری و این‌همه باید مدنظر ما باشد و بخصوص عنایت به فقرا و محرومان و نیازمندان باید موردتوجه اکید باشد و اگر گرسنه و نیازمندی و بیماری در شهر باشد همه ما در پیشگاه خداوند متعال مسئول و مؤاخذیم.

۷. دستگاه‌های اداری و علمی اعم از دانشگاهی و حوزوی و آموزش‌وپرورش و نیز صنعت و تجارت و خدمات شهرستان باید از این تهدید و بلا درس بیاموزند و آن را به فرصتی تبدیل کنند و برای بازسازی و ارتقای خود و پایه‌ریزی شهری هوشمند و الکترونیک که سرعت و سلامت گردش کارهای اداری و خدماتی و ارتقای دانش و خدمات را تضمین می‌کند، تلاش مضاعف نمایند و البته این امر نیازمند برنامه عملیاتی است و فرمانداری محترم آن را طراحی خواهد کرد.

 ۸. مناسب است با مشارکت امامان جماعت، پایگاه‌های بسیج، معتمدان محلات، اعضای شوراهای شهر و روستا، خیرین و مسئولان ذی‌ربط هسته‌های کنترل و مراقبت تشکیل و بر روند پیشگیری و قطع زنجیره تسری نظارت و کمک کنند.

 ۹. همکاری و هماهنگی با شهرهای دیگر استان و به‌ویژه اردکان در کاهش ورود و خروج به شهرها و تبادل تجارب و تشریک‌مساعی ضرورت دارد.

 ۱۰ اصحاب صنایع و اغنیاء و توانگران لازم است با نهایت مهر و محبت و مساعدت به کارگران عزیز خود و سایر مردم و کسبه‌ای که متضرر شده‌اند رفتار و مساعدت نمایند تا پس از عبور از بحران همه سربلند باشیم و در محضر الهی مأجور.

 ۱۱. در سلامت مردم عزیز باید نگاه جامع و همه‌جانبه نسبت به ابعاد سلامت جسمی و روانی و عصبی و معنوی داشت و به بازتاب‌های بحران در همه این ابعاد توجه داشت و با استفاده از متخصصان روان‌شناسی و مشاوره و روان‌پزشکی و صاحب‌نظران اسلامی و نهادهای ذی‌ربط مانند بهزیستی و آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها و حوزه برنامه‌ریزی و اقدام کرد و نظام مشاوره علمی و اسلامی را توسعه و در خدمت مردم قرارداد.

 ۱۲. مردم به یکدیگر مهر به ورزند و به مسئولان ذی‌ربط اعتماد کنند و قدردان نیروهای بهداشت و درمان باشند و مطمئن باشند مسئولان ارشد استان و شهرستان در خدمت آنان شبانه‌روز تلاش خواهند کرد و بنده هم خاضعانه در حد توان ناچیز در خدمت هستم.

 ۱۳. از هم‌اکنون مردم و مدیران لازم است آینده پسا کرونایی و نتایج و خسارت‌ها و فرصت ها را پیش‌بینی و برای برنامه جامع و راهبردی طراحی کنند، صنعت، تجارت، دانشگاه، آموزش‌وپرورش و نظامات اداری و شهری و سلامت ما باید با رویکرد علمی و درون‌زا و خوداتکا و سلامت محیط‌زیست تحول یابد و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های اساسی و همت نخبگان در بخش‌های خصوصی و عمومی و دولتی است.

 ۱۴. ان‌شاءالله در اولین فرصت برنامه‌ها و اولویت‌های شهرستان و مسئولیت‌های ادارات و نهادها در سال ۹۸ ارزیابی و اولویت‌های سال ۹۹ تعیین و توسط فرماندار محترم ابلاغ خواهد شد و مدیران محترم بخش‌های دولتی و خصوصی برای رشد روزافزون و پیشرفت جامع شهرستان باید کمربندها را ببندند و ضعف‌های موجود را رفع و برای سالی سرشار از امید و نشاط و کار و پیشرفت خود را آماده سازند و میبد باید در تحقق همه محورهای ترسیم‌شده پیش رود و توقفی پذیرفته نیست و باید نمونه‌ای از شهر ایمانی و اخلاقی و انقلابی و اقتصاد مقاومتی و مولد و خوداتکا و فناور و علمی و پژوهشی و هوشمند و فرهنگی و انقلابی و نخبه پرور و مبتکر و سالم و پاکیزه باشد.

 در پایان از همه مردم شریف، جوانان عزیز، پرستاران گرامی، پزشکان ارجمند کادر و مسئولان درمان در استان و شهرستان، گروه‌های فعال جهادی و فرهنگی و مردمی، بسیجیان غیور و شجاع، نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی و سپاه، ادارات، نهادها، صنایع، اصناف، دانش آموزان، دانشجویان، استادان، بانوان اصحاب رسانه، ارباب خبر و اندیشه، مردان نیک‌اندیش و خیر، روحانیون و امامان جماعت، مسئولان استان و شهرستان، نماینده محترم، نماینده منتخب، ایثارگران، خانواده‌های محترم شاهد و ایثارگر، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد و فرماندار محترم تقدیر و تشکر می‌کنم و توفیق و عزت و سلامت و پیروزی و سالی سرشار از سلامت و امنیت و سعادت را برای همگان از خداوند منان خواهانم.

از خداوند متعال مبتهلانه و متضرعانه دفع بلا و شرور و اشرار را مسألت می‌نماییم.

از همه سوی جهان جلوه او می‌بینم

جلوه اوست جهان کز همه سو می‌بینم

چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل

آن نگارین همه رنگ و همه بو می‌بینم

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

علی رضا ا عرافی

 پنجشنبه. بیست و نهم. اسفندماه.۱۳۹۸