برای چندمین بار نوشدارو بعد مرگ سهراب!

علیرضا آزادمنش/ عضو شورای اسلامی شهر میبد

چندی پیش خبری از منابع رسمی و خبرگزاری های شهرستان میبد منتشر شد که بر فوت پسربچه ای در اثر حمله ‌سگ ها به وی دلالت داشت. این خبر مایه ناراحتی و اندوهناکی شهروندان نوع دوست را فراهم آورد.
ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم و داغدار و با نهایت احترام به شهروندان و مسئولان بزرگوار، به عنوان عضوی از اعضای شورای اسلامی شهر میبد مسائلی را باید یادآور شوم که در جلسات متعدد شورای اسلامی شهر به آنها اشاره نموده ایم و اجرای آن را از مجموعه شهرداری خواستار شده ایم که دلایل اجرا نشدن آن را متصدیان امر برای مردم عزیز و خونگرم شهر و افکار عمومی توضیح خواهند داد.
بیان این مطالب از طرف بنده صرفا در راستای تنویر افکار عمومی و انعکاس حرف ها و خواسته های مردم از زبان نماینده آنها در شورای شهر و طلب درخواست از متولیان امر و بیان دلایل انجام نشدن آنها می باشد.
شاید برای خوانندگان این متن، سئوال مطرح شود که چرا عضو شورا این مطالب را در رسانه، از مجموعه شهرداری طلب می کند و پاسخ قاطع آن اجرایی نشدن درخواست شهروندان پس از بیان مکرر در جلسات شورا است، مسلما قدرت افکار عمومی در زمانی که قانون شوراها نیم بند اجرا می شود و کانون های قدرت غیر رسمی در شهرداری مافیا شده اند و جریان ها را به سود خود تمام می کنند، پناه آوردن به مردم و برای مردم، شرط عقل و بهترین راهکار باشد.
در بررسی های به عمل آمده در مبحث وجود سگهای ولگرد در سطح شهر، مهمترین دلیل ازدیاد آنها نزدیکی گود زباله به شهر، عدم دفن بهداشتی زباله ها در گود و وجود سطل های زباله در معابر عمومی تشخیص داده شد.
گود زباله میبد در اثر گسترش شهر و ساخت شهرکها با فاصله کمی از اولین ساختمان مسکونی در آبادی موسی خان در شرق میبد قرار گرفته که شاید فاصله ای بین سه تا چهار کیلومتر بیشتر نباشد. این فاصله کم باعث می شود که سگهای ولگرد غذای خود را در بین این زباله ها جستجو کرده و برای خوردن آب به سمت شهر بیایند.
از طرف دیگر چسبیده به آبادی موسی خان، منازل مسکونی کاشف آباد و در همین راستا شهرک امام علی (ع) قرار دارد که بیشترین گلایه اهالی این مناطق در مراجعات و تماس های مکرر با شورا وجود سگهای ولگرد بوده است.
سطلهای زباله ای که در کناره های معابر اصلی جانمایی شده و علی رغم جمع آوری چند نوبته در روز همیشه دارای زباله است نیز دلیلی بر وجود سگهای ولگرد در مناطق شهری و تأمین غذای آنها می باشد که در مناطق شهر موجبات دل نگرانی و وحشت شهروندان را فراهم آورده است.
شهرهای بزرگ در راستای استاندارد سازی جمع آوری زباله، سطل ها را از معابر عمومی حذف نموده و با ارائه ساعت جمع آوری دوره ای، تا حدودی از عوارض وجود سطل های زباله در سطح شهر کاسته اند.
با حذف سطل ها، زباله گردی هم ساماندهی می شود و می توان برنامه ای برای جمع آوری پسماند نیز تدوین نمود.
علاوه بر این شخصا در بازدید چند باره از گود زباله نظاره گر عدم دفن بهداشتی زباله های دپو شده در گود بوده ام که عدم نظارت صحیح را می رساند و شهرداری محترم باید به حال این موارد فکری اصولی بردارد.
موارد ذکر شده در بالا در زمان انعقاد قرارداد جدید هم به مدیران شهرداری گوشزد شد و حتی با دعوت از کارشناس سابق معاونت خدمات شهرداری یزد و راهنمایی های وی مقرر شد موارد جدیدی که دال بر جامه عمل به این خواسته ها باشد اجرایی شود اماهیهات، هیهات.
همچنین در راستای اختصاص زمینی به دور از محدوده شهری برای دفن زباله ها، دست یاری به مسئولان بومی و استانی دراز می کنیم و استدعا داریم در این زمینه همکاری های لازم را بنمایند تا خدای نا کرده شاهد وقایع ناگوار دیگر نباشیم.