انتخابات وجه تمایز نظام های مردم سالار با سایر نظام هاست/ انتخابات، مجاری عملی شدن اراده مردم است

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: هدف از برگزاری انتخابات، وجه مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور است.

به گزارش میبدما؛ غلامعلی دهشیری در جمع نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای استان یزد، در بیان جایگاه رفیع مجلس اظهار داشت: حدود یک چهارم اصول قانون اساسی به بیان وظایف و جایگاه ممتاز و برجسته مجلس پرداخته است؛ نمایندگان مجلس حق انتخاب وزرا ، حق استیضاح دولت و تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارند و باید با قانون گذاری، ریل گذار حرکت رو به تعالی و توسعه کشور باشند، نمایندگان نقش مهم و اثر گذاری در همه امور کشور دارند لذا عرصه انتخابات مجلس نیز یک عرصه مهم است.

نیاز امروز کشور، داشتن یک مجلس قوی است که عزت، پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت جلو را تضمین کند

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر قوی شدن کشور، مجلس قوی را از مؤلفه های قوی شدن کشور دانست و تصریح کرد: یک مجلس قوی، انقلابی و عزتمند، ، نیازمند ورود افراد مؤمن، انقلابی، شجاع و بصیر، افرادی دلسوز، مردمی، صادق، ولایت‌مدار و استکبارستیز است.یک مجلس قوی، آن است که پشتوانه عظیمی از رأی مردم را داشته باشد و مردم ما همیشه در مواقع حساس خلق حماسه کرده و هنر پشتیبانی خود از نظام و انقلاب و ولایت را به رخ جهانیان و استکبار جهانی کشیده اند. راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن امسال مصداقی از آن بود.

امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم ۴ رکن انتخابات با شکوه است

این مقام قضایی، ابراز داشت: سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت سالم ۴ رکن اساسی انتخابات باشکوه و دشمن شکن است که با همکاری و کمک همه ارکان برگزارکننده انتخابات اعم از اعضای هیئت های نظارت، اجرایی، نامزدها و رسانه ها و بویژه مردم محقق می گردد.

وی تأمین امنیت را بر عهده مراجع متولی اعم از نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و با پشتوانه قضایی ذکر کرد و گفت: تأمین سلامت انتخابات نیز بر عهده هیئت های اجرایی و سایر ارکان نظارتی و نامزدها است که باید سلامت انتخابات را محقق سازند.

رئیس کل دادگستری استان یزد، جرائم شکل گرفته در انتخابات را در سه بخش، قبل از انتخابات، حین انتخابات و بعد از انتخابات تقسیم کرد و بیان داشت: دستگاه قضایی باید تلاش خود را در زمینه پیشگیری از هرگونه جرم و تخلف در عرصه انتخابات بالاخص ایام تبلیغات انجام دهد و چنانچه جرمی رخ داد، رسیدگی سریع و خارج از نوبت در شعب اختصاصی و ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اصول حاکم بر تبلیغات انتخابات، صداقت را یکی از اصول مهم تبلیعات انتخاباتی دانست و گفت: در راستای رعایت اخلاق انتخاباتی، نامزدها و اعضای ستاد های تبلیغاتی باید راستگویی را سر لوحه کار خود قرار داده و از هرگونه غلو، دروغ گویی و ادعاهای رنگین تبلیغاتی و شعارهای غیر واقعی بپرهیزند و آگاه باشند هرگونه اظهارات خلاف واقع و ایجاد دو قطبی در جامعه می تواند مورد پیگیری قرار گیرد.

دهشیری، خاطرنشان کرد: مردم از شعارهای فریبنده، ادعاهای واهی گذشته اند و به دنبال افراد کارآمد، راستگو، صادق و عمل گرا هستند.

وی افزود: انتخابات، فرصت طلایی تعیین سرنوشت کشور برای حرکت در مسیر رونق اقتصادی و توسعه است و نباید به بستری برای موج سواری دشمن، ایجاد چالش و زمینه ای برای افتراق بین مردم بدل شود.

این مقام مسئول، از اصل احترام به رقبا به عنوان یکی دیگر از اصول مهم اخلاقی در تبلیغات انتخابات یاد کرد و گفت: اگر نیت خدمت به مردم جای خود را به تلاش برای رسیدن به قدرت و پست و مقام بدهد، معرفی اهداف و خط مشی و برنامه ها جای خود را به تخریب و هتک حرمت رقبا می دهد که این موارد نیز واجد عنوان مجرمانه محسوب شده و مجازات برای مرتکبین در پی دارد.

رییس کل دادگستری یزد، نامزدها را به رعایت دقیق بایدها و نبایدهای مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی توصیه کرد و با اشاره به تصویب قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های تبلیغاتی، اظهار داشت: قانون اخیر التصویب شفافیت مالی فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در ۶ بهمن در مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۱ بهمن ماه نیز به تأیید شورای نگهبان رسیده که برخی از مواد آن مانند ماده ۷ و ۸ آن در همین یازدهمین دوره انتخابات لازم الاجراست و هر یک از نامزدهای انتخاباتی باید ضمن معرفی نماینده مالی فعالیت خود یک حساب بانکی نیز جهت شافیت امور تبلیغات خود افتتاح و به وزارت کشور و فرمانداری و بخشداری ها اعلام نمایند.