هنر تئاتر ظرفیت خوبی برای کاهش آسیب های اجتماعی در میبد است

وحید احمدی گفت: یکی از کمبودهای مهم و اساسی هنر تئاتر در میبد نبود مخاطب متعهد به تئاتر و تماشاچی تخصصی هنر نمایش هست که باید برای رفع این کمبود برنامه ریزی درستی صورت بگیرد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر میبد در گفتگو با خبرنگار میبدما اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب و مؤثر در محور فعالیت‌های فرهنگی، هنر تئاتر است که در شهرستان میبد نیاز به توجه بیشتری نیز دارد.
وی بیان داشت: اینکه می‌گویم باید توجه بیشتری در میبد صورت بگیرد، صرفاً از بابت کمک نقدی و تأمین بودجه برای این محور نیست بلکه تأمین تماشاچی هنر نمایش در میبد مخصوصاً از بدنه ادارات و ارگان‌های شهرستان می‌باشد و این بخشی است که در آن مسولین و مدیران می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. همینطور نقش خود هنرمندان در این زمینه اگر بیشتر از مسولین نباشد کمتر هم نیست، چرا که میزان سطح کیفی و کمی یک اثر خود عامل بسیار تعیین کننده ای در جذب حمایت مردم و مسئولین است.
احمدی افزود: اینکه باید دنبال مخاطب و تماشاچی برای تئاتر در میبد باشیم از سختی‌های آن است که مسئولین میبدی در این محور کمک بسیار خوبی می‌توانند به ما داشته باشند.
وی گفت: به‌عنوان‌مثال اگر ارگان ها و نهاد های دولتی و خصوصی برای اجرای مراسم‌های مرتبط با کارمندان و پرسنل خودشان، در کنار جشن ها و همایش‌ها نیم‌نگاهی به هنر نمایش و تئاتر برای تأمین این اوقات داشته باشند، می‌تواند به‌صورت خاص بخشی از کمبود تماشاچی این هنر در میبد تأمین شود.
وی ادامه داد: طبیعتاً تماشای یک کار و اثر بسیار خوب و باکیفیت با هزینه‌ای در حد بلیت برای یک مجموعه که ساعات بسیار خوبی را برای آن‌ها رقم می‌زند، بسیار تأثیرگذارتر از اجرای برنامه‌هایی هست که ممکن است هیچ دست آورد و سود فرهنگی هم نداشته باشد.
فعال تئاتر میبد خاطرنشان کرد: هنر تئاتر این قابلیت را دارد که روحیه افراد جامعه را تلطیف کند و از آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه که این روزها بسیار درگیر آن هستیم بکاهد.
وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در دو سه سال قبل برای مجموعه تئاتر شهرستان افتاده است، بیان داشت: اولین بار که حدود سه سال قبل طرح مجموعه تئاتر شهر را برای آقای هنردوست رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردم، ایشان با اطمینان و آینده‌نگری مثبتی که داشت جواب مثبت داد که همه اتفاقات خوب این روزها از همان نقطه شروع شد.
وی تأکید کرد: طبیعتاً مدیریت آقای هادی زارع درروند به نتیجه رسیدن مجموعه تئاتر شهر میبد بسیار مؤثر بود و حتی این همکاری تا جایی ادامه داشت که خود ایشان با به میدان آوردن تجهیزات شخصی خود و حتی حضور در میدان فعالیت فیزیکی کمک قابل‌توجهی را برای به نتیجه رسیدن آن کرده‌اند.
احمدی ادامه داد: همچنین حمایت و همکاری دیگر مسؤلین ونهادهای دولتی میبد از جمله حضرت آیت ا… اعرافی، جناب فرماندار، و بنا رئیس هلال احمر و شهرداری و شورای اسلامی میبد در تکمیل مجموعه تئاتر شهر میبد بسیار هایز اهمیت بود که جا دارد از همه این بزرگواران تشکر و قدردانی کنم.
تهیه کننده نمایش»زری سلطان» با اشاره به این موضوع که سخت‌افزار تئاتر موجود در میبد در استان بی‌نظیر است، گفت: امکانات و سخت‌افزار تئاتر فقط داشتن یک سالن یا صحنه نمایش با امکانات ظاهری مرسوم نیست و از سرویس بهداشتی تا پارکینگی که تماشاچی باید از آن استفاده کند مورد اهمیت قرار دارد.
وی بیان داشت: طبیعتاً همه موضوع هم داشتن سخت‌افزار خوب نیست و علم و دانش و توان استفاده از این امکانات و تجهیزات نیز مهم است که این موضوع به منِ هنرمند و مجموعه هنرمندان تئاتری میبد نیز برمی‌گردد که باید توان علمی و تجربی خود را در حد امکان تقویت کنیم تا با ارائه کار باکیفیت، مناسب، فاخر و ارزشمند سطح هنری و فرهنگی جامعه را ارتقاء دهیم و این امر خود عامل مهمی در جذب نیروهای جدید و علاقمند به بدنه تئاتر میبد خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت تداوم اجرای نمایش و روشن بودن چراغ مجموعه تئاتر شهر در طول سال گفت: یکی دیگر از مواردی که به رونق سالن‌های تئاتر کمک می‌کند وجود تبلیغات مؤثر و مداوم است، مانند اکران فیلم‌های سینمایی که تبلیغات بنری آن همیشه در میبد وجود دارد و مخاطب نیز ارتباط خود را با این بخش حفظ و تقویت کرده است.
عضو شورای بازبینی تئاتر میبد بیان داشت: باید تأکید و توجهی که به آثار و ابنیه تاریخی به‌عنوان ظرفیت‌های شهرستان هست، قطعاً وجود داشته باشد، اما نگاه و توجه به ظرفیت هنری شهرستان که امکانات و تجهیزات آن نیز در استان بی‌نظیر است، حتماً باید رعایت شود.
وی با اشاره به اهمیت هنر تئاتر در انقلاب اسلامی افزود: ظرفیت تئاتر یک ظرفیت بسیار راهبردی است تا جایی که رهبری بعد از تماشای تئاتر حضرت ایوب که در حسینیه امام خمینی برگزارشده بود در مورد تاثیرهنر تئاتر بر مخاطب گفته بودند: «من داستان ایوب را در قرآن، شاید صدبار یا صدها بار تا حالا خوانده‌ام امّا این فهمی را که از ماجرای ایوب از تئاتر فهمیدم، در این مدّت از خواندن قرآن، این فهم را پیدا نکرده بودم.»
نویسنده نمایش «جشن خون» گفت: بعد از اتمام جشنواره تئاتر استانی در میبد که در نوبه خود اتفاقی بسیار ارزشمند بود، به امید خدا قرار است فعالیت مستمر و مداوم مجموعه تئاتر شهر میبد با روی صحنه بردن آثار نمایشی خوب و باکیفیت، حتی از دیگر شهرستان‌های استان و حتی بیرون از استان، با قوت ادامه یابد و ما در مسیر تقویت این هنر ارزشمند، دست یاری به‌سوی مردم و مسئولین عزیز میبدی دراز می‌کنیم.

گفتنی است به زودی و در اوایل دی ماه، «جشن خون» مجدداً روی صحنه خواهد رفت.