برگزاری جشنواره‌های پرهزینه و کم‌فایده در میبد چه توجیهی دارد؟!

به‌تازگی جلسه هماهنگی جشنواره جدیدی به نام «جشنواره نان» در میبد انجام‌گرفته است.

به گزارش میبدما؛ متأسفانه تکرار و مداومت بر جشنواره‌های بی‌فایده و یا کم‌فایده در چند سال گذشته روند رو به رشدی در میبد و در سطح کشور داشته، که نسبت به هزینه و زمان و ظرفیتی که خرج آن‌ها شده، بازخورد و نتیجه‌ای کسب نشده و حتی برخی از آن‌ها مانند جشنواره حرکت و برکت، عامل به‌هم‌ریختگی بیشتر فرهنگی و اجتماعی را سبب شده‌اند.

این جشنواره‌ها گاهاً کپی‌برداری بیهوده‌ای از مدل‌های مناطق دیگر هستند که به‌عنوان‌مثال مانند جشنواره انار دچار حاشیه‌هایی نیز می‌شوند که در این مورد اخیر، برخی از مسائل را بنا به صلاح‌دید منتشر نکردیم و اگر نبود برخی از کنترل‌هایی که صورت گرفت، شاید جشنواره حرکت و برکت دیگری در میبد اتفاق می‌افتاد که جبران تبعات آن برای مسئولین بسیار سخت می‌شد.

حال باید این موضوع برای مردم روشن شود که هزینه بیت‌المالی که صرف این جشنواره‌ها می‌شود چه بازخوردی قرار است برای آن‌ها داشته باشد و نتیجه تلف کردن زمان کاری مسئولین ادارات که به‌نوعی همان حق‌الناس محاسبه می‌شود در این جشنواره‌ها چیست؟

شاید از نتایج این جشنواره‌ها معرفی برخی از دستاوردهای منطقه‌ای و یا نشاط اجتماعی معرفی شود که مع‌الأسف این برنامه‌های مرسوم به‌تنهایی هیچ‌کدام از این موارد را به نحو احسن باعث نمی‌شوند و راه کارهای زیادی می‌تواند جایگزین شود که هم هزینه ده‌ها میلیونی در برنداشته باشد و هم نتایج مثبت و بدون ایجاد حواشی تخریبی داشته باشد.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و رویکرد مسئولین میبدی را در قبال این جشنواره‌های کم‌فایده تماشا کرد، آن‌هم در شهری که پول خیری و کمک‌های مردمی، بسیاری از کم‌پولی‌های دولتی را جبران کرده و بار بزرگی را از دوش مسئولین برداشته است و طبیعتاً نیز باید از مسئولین این انتظار را داشت که روی خرج کردن ریال‌به‌ریال بودجه‎های دولتی و پول های مردمی دقت کنند.

آیا در قبال هزینه‌کرد از بیت‌المال که می‌تواند گره‌گشای بسیار از مشکلات مردم باشد، دقت و توجه بیشتری صورت می‌گیرد؟ یا صرف برگزاری جشنواره‌های زردک، نان، انار و … در شهرستان های دیگر، توجیه مناسبی برای انجام جشنواره های پر هزینه و کم فایده است؟!