سطح شرکت‌کنندگان دوره آموزش نویسندگی در «میبد» رضایت بخش بود/ کتاب «نمک‌گیر» به زودی در بازار نشر عرضه می‌شود + تصاویر

نویسنده کتاب پرفروش عمار حلب گفت: ترم اول نویسندگی در جبهه فرهنگی میبد از معدود دوره های آموزشی بود که استقبال و پذیرش هنرجویان بسیار خوب و قابل توجه بود.

محمد علی جعفری در گفتگو با خبرنگار میبدما، با اشاره به پایان ترم اول نویسندگی که در جبهه فرهنگی انقلاب میبد و به صورت محدود برگزار شد، اظهار داشت: تجربه دوره ها و کلاس های مختلفی را در نقاط مختلف داشته ام اما این دوره آموزشی از معدود دوره هایی بود که شرایط و سطح کلاس بیش از سطح توقع خودم بود.

وی با اشاره به سختی هنر نویسندگی و نیاز به صبر و حوصله زیاد برای رسیدن به هدف در این هنر، افزود: کلاس نویسندگی با مطالعه و نوشتن مداوم همراه است و در طول هفته و بیرون از کلاس نیز درگیری خودش را دارد و انصافاً دوره ای که ترم اول آن در جبهه فرهنگی برگزار شد، با پشتکار و تلاش شرکت‌کنندگان همراه بود.

وی در پاسخ به شیوه آموزشی نویسندگی خود بیان داشت: اگر نگاه ما این باشد که دور هم جمع شویم و صرفاً به بیان کلیات و آموزش تئوری نویسندگی بپردازیم، قطعاً خروجی مناسبی هم نخواهیم گرفت، بنابرین شیوه آموزشی که مورد استفاده خودم می باشد اصولاً کارگاهی و همراه با انجام تکالیف زیاد و همچنین نقد و بحث حول محور نوشته های اعضاء می باشد.

جعفری تصریح کرد: اینکه بخواهیم به خروجی مناسبی از کلاس برسیم و دغدغه ما تربیت نویسنده واقعی باشد، باید سختی های آن را نیز به جان بخریم.

وی در مورد سطح نویسندگی در استان یزد نیز گفت: نویسنده های شاخص با آثار خوب و پرفروش در استان متاسفانه کم داریم و فضای داستان نویسی رونق خوبی ندارد، و می توان گفت در محور برگزاری محفل های ادبی، نسبت به برخی از استان های دیگر کشور خیلی ضعیف هستیم.

نویسنده کتاب خاطرات شهید حججی بیان داشت: استان یزد امسال به عنوان پایتخت کتاب شناخته شده است ولی به نظرم باید تلاش کنیم این موضوع در حد شعار باقی نماند.

وی در مورد آثار جدید خود نیز پاسخ داد: در مرحله تحقیقات برای نوشتن کتاب یکی از شهدای مدافع حرم هستم و کتاب شهید حدادیان نیز در مرحله کارشناسی قرار دارد.

جعفری با اشاره به مسائل مهمی چون معرفی یزد به عنوان حسینیه ایران و نیاز ورود ادبیاتی به این محور، خاطرنشان کرد: برای آماده شدن کتاب «نمک‌گیر» نیز که به خاطرات یکی از پیرغلامان استان یزد می پردازد، به عنوان مصاحبه‌کننده در کنار همسرم بودم که این کتاب به زودی و با قلم خانم عوض‌بخش به بازار نشر خواهد آمد.

وی با اشاره به مرسوم بودن تولید آثار ادبی و هنری در غرب به صورت همکاری مشترک افراد، بیان داشت: در مورد تولید اثر با همکاری دیگران حساسیتی ندارم و اگر واقعاً محتوای به دردبخوری تولید شود که گره ای از مشکلات فرهنگی جامعه باز کند و اثر خوبی خلق شود این کار را ادامه خواهم داد.

محمد علی جعفری گفت: هر چند در این مدت اصولاً تولید آثاری با محوریت شهدای مدافع حرم داشته ام، اما به رمان و خلق داستان نیز فکر می کنم و یکی از دغدغه هایم تولید این آثار می باشد.

گفتنی است ترم اول دوره نویسندگی در جبهه فرهنگی میبد و با همکاری اداره ارشاد اسلامی به صورت محدود برگزار شد که آخرین جلسه این ترم در کافه کتاب حسابی برگزار شد.

تصاویری برخی از کلاس های برگزار شده را در ادامه می بینید: