نخستین کلینیک حقوقی دانشگاهی یزد در میبد افتتاح می‌شود + گزارش تصویری

رئیس دانشگاه میبد با اشاره به رایگان بودن خدمات ارائه‌شده در کلینیک حقوقی دانشگاه، گفت: این مرکز با دو هدف اصلی شامل ارتباط آحاد و اقشار مختلف مردم با مجموعه دانشگاه میبد و برگزاری دوره‌های کارورزی دانشجویان دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار نارین؛ «دکتر عباس کلانتری خلیل‌آباد» پیش از ظهر امروز در طی نشست خبری دوساعته با اصحاب رسانه، روزنامه‌نگاران و نمایندگان مطبوعات که در محل سالن کنفرانس دانشگاه دولتی میبد برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن هفدهم مردادماه، روز ملی خبرنگار؛ یاد و خاطره شهید والامقام محمود صارمی، خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و سایر شهدای معزز عرصه پرزحمت و حساس رسانه و خبر را گرامی داشت.

رشته ایران‌شناسی دانشگاه میبد در کشور شاخص است

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی و استفاده بیش از پیش از برکات و فیوضات ماه مبارکه ذی‌الحجه به ویژه روز و دعای پرفیض و روح‌بخش عرفه و عید سعید قربان، گفت: علاوه بر تجلیل و تقدیر از فعالین عرصه خطیر رسانه‌ای، معرفی ابعاد مختلف فعالیت دانشگاه میبد ازجمله علل برگزاری این نشست بود. دانشگاه مرحوم حضرت آیت‌الله حائری (رحمه‌الله علیه) شهرستان میبد از اواسط سال ۱۳۷۴ به صورت یک موسسه علمی و پژوهشی وابسته به دانشگاه دولتی یزد صرفاً با رشته تحصیلی دبیری الهیات (معارف و دینی) آغاز به کارکرد.

این مقام مسئول بابیان اینکه در سال ۱۳۹۲ با تلاش‌های مسئولین امر و پیگیری‌های صورت گرفته؛ دانشگاه میبد به صورت مستقل به فعالیت پرداخت، اظهار داشت: دانشگاه دولتی این شهرستان یکی از سه دانشگاه دولتی در سطح استان یزد است که از طریق برگزاری کنکور سراسری سالانه دانشجو می‌پذیرد و هم‌اکنون دارای سه دانشکده شامل فنی و مهندسی، الهیات و حقوق و علوم انسانی است.

وی ضمن اشاره به اینکه رشته تحصیلی ایران‌شناسی (در مقطع لیسانس) در گروه آزمایشی علوم انسانی تنها در دانشگاه دولتی میبد دایر بوده و در سطح ملی مطرح و موردتوجه است، بیان کرد: دولت در طی سال به جز پرداخت سرانه دانشجویی کار شاخص و کمک شایانی به دانشگاه نمی‌کند و برای انجام بسیاری از امور ما از کمک خیرین نیک‌اندیش و یا سایر روش‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه میبد با اشاره به فعالیت ۲۳ نفر عضو هیئت‌علمی در دانشکده الهیات و حقوق این موسسه آموزش عالی، اذعان کرد: تلاش و کوشش وافر مجموعه اجرایی در دانشگاه میبد فراهم آوردن امکانات، بسترها و زیرساخت‌های لازم برای هر کدام از رشته‌های ایجادشده است. ضمناً از دو سه سال پیش تاکنون سعی داشته‌ایم تا از پذیرش دانشجویان در شاخه‌ها و دانشکده‌ها به صورت شبانه خودداری کنیم.

امتیازات تحصیل در دانشگاه میبد برای داوطلبان بومی

وی با اشاره به ادغام اخیر دانشکده علمی و کاربردی در دانشگاه میبد و انتقال امکانات و کارکنان آن به این موسسه آموزش عالی، افزود: این ادغام که مورد تصویب هیئت‌امنای هر دو این نهادها یعنی دانشگاه میبد و دانشکده علمی و کاربردی واقع شد زمینه مهارت‌آموزی را برای دانشجویان بومی و غیربومی فراهم می‌آورد.

کلانتری بابیان اینکه در دانشگاه میبد بیش از ۲۲۰۰ دانشجو در چهار رشته دکترای تخصصی، چهارده رشته- گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و پانزده رشته در مقطع تحصیلی کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: فقط در رشته جغرافیا که دارای گرایش‌های سیاسی و برنامه‌ریزی شهری است دانشجویان علاقه‌مند بدون آزمون و صرفاً با استناد به سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند.

وی با اشاره به عدم کمبود دانشجوی محصل در دانشگاه میبد به لحاظ کمی، ابراز کرد: خواستار توجه دانش آموزان کنکوری و داوطلبان استان یزد به این مرکز آموزش عالی هستیم چراکه دانشگاه‌های سطح دارالعباده چیزی به نسبت سایرین حتی دانشگاه‌های مرکز استان‌ها کم ندارند و ضمناً چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری به خصوص برای دانشجویان دختر در این منطقه رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه میبد با اشاره به اینکه برای هر دانشجوی غیربومی در حدود ۴ میلیون یارانه غذایی اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: خواستار اجرای طرح بومی گزینی نسبی هستیم تا اگر فردی امکان تحصیل در رشته دانشگاهی نزدیک به محل اقامت خود را دارد از انتخاب و تحصیل در سایر مراکز پرهیز کند.

عضویت ۷۲ نفر در هیئت‌علمی دانشگاه دولتی میبد

وی ضمن اشاره به اینکه از سایر مناطق نیز به صورت میهمان به دانشگاه میبد منتقل می‌شوند، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ تعداد هیئت‌علمی این دانشگاه ۱۱ نفر بوده که با رایزنی‌های صورت گرفته هم‌اکنون دارای ۷۲ نفر عضو هیئت‌علمی تمام وقت که همگی دارای مرتبه استادیاری و دانشیاری‌اند، هستیم. در نظر داریم تا در مهرماه سال جاری این تعداد را به ۸۰ نفر افزایش دهیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه ۶۰ درصد دانشجویان محصل در دانشگاه دولتی میبد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد پذیرفته‌شده‌اند، گفت: بالاتر از ۶۰ درصد از دانشجویان نیز در شاخه‌های مرتبط با رشته و مدرک تحصیلی جذب بازار کار می‌شوند که این آمار جزء موارد قابل‌توجه و قابل تأمل است. همچنین اخیراً اقدام به راه‌اندازی نخستین کلینیک حقوقی دانشگاهی یزد در شهرستان میبد کرده‌ایم که در طی هفته‌های آتی به صورت رسمی با حضور جمعی از مسئولین افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به رایگان بودن خدمات ارائه‌شده در کلینیک حقوقی دانشگاه میبد، تصریح کرد: این مرکز با دو هدف اصلی شامل ارتباط آحاد و اقشار مختلف مردم با مجموعه دانشگاه میبد و برگزاری دوره‌های کارورزی دانشجویان دانشگاه راه‌اندازی می‌شود. در اوضاع فعلی با وجود تنگناهای مالی و اقتصادی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی دانشگاه ازجمله سالن ورزشی، سالن چندمنظوره ویژه خواهران، بوفه دانشجویی و… در جریان است.

رئیس دانشگاه میبد با اشاره به اینکه مرکز رشد و فناوری برپاشده در این نهاد، فعالیت فناورانه و نوآورانه سطح شهرستان را ساماندهی می‌کند، اذعان کرد: نسبت دانشجو به اساتید باید در دانشگاه حفظ شود و در حال حاضر به ازای هر ۲۹ دانشجو یک استاد در دانشگاه دولتی میبد فعالیت می‌کند.

هدف دانشگاه میبد؛ ایجاد زنجیره تولید و تکنولوژی برای شکست تحریم

وی بابیان اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه میبد رایگان بوده و است، ابراز کرد: در گروه فنی و در مقطع کارشناسی، رشته مکانیک هم‌زمان با دو دانشیار و دو استادیار به رشته‌های این دانشگاه افزوده‌شده است که حقیقتاً کم‌سابقه است. به صورت کلی هدف ما در گروه مهندسی و برپایی رشته‌های مرتبط با ساخت و تولید؛ نفع برای صنعت شهرستان، کمک به تولید قطعات در شرایط اتخاذ تحریم‌های ظالمانه و تجاری‌سازی فناوری است.

کلانتری با اشاره به عدم پذیرش رشته‌های تکراری در دانشگاه میبد و لزوم اجرای برنامه راهبردی این نهاد تا سه سال بعد، بیان کرد: در طی سال گذشته ۱۸ کرسی نظریه‌پردازی که جزء برنامه‌های نمونه دانشگاه بود با موضوعاتی همانند FATF و… زیر نظر هیئت حمایت از کرسی‌‎های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی با اشاره به افزوده شدن سه هزار عنوان کتاب به کتابخانه دانشگاه میبد، تأکید کرد: ما این کتاب‌ها را که مرتبط با دروس و واحدهای درسی تدریس شده هستند از طریق بودجه، خیرین و مجازات جایگزین برخی از محکومین (با همکاری دادگستری) تأمین کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه میبد با اشاره به هماهنگی، تشکیل و برپایی جلسات و نشست‌های اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه با مدیران و متولیان صنعت، اظهار داشت: همیشه ما از صنعت و صنعت از دانشگاه گلایه‌مند بوده‌اند و متأسفانه از طرفی صنعت اعتمادی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نداشته است و از طرف دیگر دانشگاه نتوانسته به نحو مطلوب و مناسب خود را به صنایع بقبولاند. البته ما در حال تلاش برای ایجاد یک تعامل مناسب هستیم و حتی یکی از اساتید دانشگاه میبد درزمینهٔ کوره کاشی در حال تحقیقاتی در کشور چین است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به سرانجام و وصول به یک نتیجه کارآمد بینجامد.

اجرای هزار برنامه فرهنگی مختلف در دانشگاه میبد

وی بابیان اینکه خانواده‌ها، دانش آموزان و مشاوران امین سه ضلع انجام انتخاب رشته مناسب‌اند، تصریح کرد: دانشگاه میبد با سایر مؤسسات آموزش عالی به ویژه مؤسسات شاخص همانند دانشگاه تهران، جامعه المصطفی، علوم پزشکی یزد، دانشگاه همدان و پژوهشگاه رنگ تفاهم‌نامه‌هایی را دارد.

این مقام مسئول بابیان اینکه در نظر داریم تا سال ۱۴۰۴ تعداد دانشجویان محصل در دانشگاه دولتی میبد را به چهار هزار نفر برسانیم، گفت: سال گذشته در حدود یک هزار برنامه فرهنگی در این نهاد اجرا شد و ما دو ساعت برنامه فرهنگی را در برنامه درسی دانشجویان قرار داده‌ایم. در مجموع این موارد می‌توان ادعا کرد که دانشگاه میبد یکی از سالم‌ترین فضاها را از این لحاظ داراست.

وی در پایان این نشست با اشاره به تقدیر و تشکر شفاهی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و امور فناوری از برنامه‌های مختلف و متعدد فرهنگی اجراشده در دانشگاه میبد، خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های صورت گرفته رتبه ما در IST به ۶۱ رسیده است.