کمک به نسل جوان برای ازدواج درست و آسان و به‌موقع وظیفه همگانی است/ در برابر جریان رسانه‌ای استکبار باید جریان خبررسانی اسلامی شکل بگیرد

آیت الله اعرافی نماز جمعه آخرین روز ماه ذی‌القعده را در مصلی قدس شهر قم اقامه کرد.

به گزارش میبدما به نقل از «مرکز تنظیم و نشر آثار استاد اعرافی»؛ متن کامل بیانات آیت الله اعرافی در خطبه دوم نماز جمعه قم به شرح ذیل می باشد؛

توصیه به تقوا
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمه أمره و مجانبه نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیل‏ وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی
بار دیگر همه شما نمازگزاران گرامی برادران و خواهران ارجمند و خودم را در این روز عزیز و شریف به تقوا و پارسایی به‌ویژه تقوای در کسب‌وکار و غذا و اغذیه توصیه و سفارش می‌کنم.

مناسبت‌ها
مناسبت‌ها و موضوعاتی را به‌اختصار عرض می‌کنم:
۱٫ تسلیت شهادت امام جواد (علیه‌السلام)
امام جواد (ع) امام پاک و بزرگی که در کودکی با اعجاز الهی به عالی‌ترین منصب ولایی و امامت رسید، امامی که عمر او در مقابله با جور و ستم سپری شد، امامی که راه پدر را استمرار بخشید و در عمر کوتاه آثار و برکات فراوانی به‌جای گذاشت، امامی که امامت کودکی او حجت بالغه بود و با علم و دانش خود همه را شگفت‌زده کرد و امامی که در جوانی به لقاءالله شتافت و از شهادت در راه خدا استقبال کرد. شهادت این امام بزرگ را به شما، به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و عمه بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و تقدیم می‌کنیم به روح بلند و مبارک این امام بزرگوار صلواتی بر محمد و آل محمد.

۲٫ گرامیداشت شهدا خصوصاً شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری
تقدیم می‌کنیم به ارواح طیبه مؤمنین و مؤمنات و درگذشتگان و شهدای عالم، ذوی الحقوق و شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری که سالگرد شهادتشان و شهدای مقاومت و جوانان شهیدمان در بحرین صلواتی بر محمد و آل محمد.

۳٫ دهه اول ذی‌الحجه هم‌تراز ماه مبارک رمضان
نکته دیگر در باب ماه شریف ذی‌الحجه است. ورود ماه ذی‌الحجه نشان‌دهنده یک ماه و به‌ویژه یک دهه بسیار نورانی و دهه اول ماه ذی‌الحجه هم‌تراز ماه مبارک رمضان و عالی‌ترین فرصت‌های طول سال است. مناسبت‌های مهمی که در ماه ذی‌الحجه است همانند عرفه، قربان، غدیر و فرصت‌های مغتنم عبادی دیگر. امیدواریم همه ما با دلی پاک و آمادگی از این ماه استقبال کنیم و به وظایف فردی و اجتماعی‌مان در این ماه عمل کنیم.

۴٫ نکوداشت سالروز ازدواج امیر مؤمنان (ع) و فاطمه زهرا (س)
سالروز ازدواج امیر مؤمنان و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) را تبریک می‌گویم و روز ازدواج را گرامی می‌داریم. جوانان ما برای سعادتمندی نیاز به این دارند که خانواده و مسئولان مسیر درست اشتغال و ازدواج آنان را فراهم کنند تا به‌موقع ازدواج انجام شود آن هم ازدواج معنوی، نورانی و اسمانی و این وظیفه‌ای است که بر دوش خانواده و مسئولان قرار دارد. بالا رفتن سن ازدواج، افزاش طلاق و کاهش رشد جمعیت مشکلات امروز ما هستند که باید با تسریع ازدواج‌های درست حل شود. باز بر وظیفه همگانی در کمک به نسل جوان برای ازدواج درست و آسان و به‌موقع تأکید می‌کنم.

۵٫ لزوم پایه‌ریزی جریان صحیح اطلاع‌رسانی در جهان
روز خبرنگار را گرامی می‌داریم و به همه خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک می‌گویم و از خدمات همه اصحاب رسانه در ایران و جهان تشکر می‌کنم و تأکید می‌کنم مع الاسف جریان رسانه در دنیا در دست امپراتوری‌های رسانه‌ای ظالم و ستم‌پیشه‌اند. دستگاه های امپراتوری رسانه‌ای که مثل اختاپوس تمام شریان‌های اطلاعاتی جهان و تحلیل و خبررسانی را زیر یوغ خود گرفته‌اند. به فضل الهی انقلاب اسلامی ایران مقاوم و رشید و جریان امت اسلامی و مقاومت اسلامی شروع کرده‌اند به پایه‌گذاری یک جریان درست اطلاع‌رسانی و باید از این جریان تشکر کرد.
مؤلفه‌های موردنیاز در حرفه خبرنگاری
در خبرنگاری و اطلاع‌رسانی، صداقت، امانت، دانش، مهارت، بینش، تحلیل درست، دلسوزی و شفقت بر جامعه، نقد سازنده و حمایت درست از خدمات صحیح در کنار هم وظایفی است که جریان خبررسانی سالم باید به آن توجه کند. در برابر جریانات اختاپوسی رسانه‌ای استکبار باید جریان خبررسانی در جهان اسلام شکل بگیرد.

۶٫ منطق و اقتدار دو زبان انقلاب اسلامی ایران در برابر مستکبران
ما همچنان با تحریم‌های فزاینده مواجه هستیم. تحریمی که وزیر محترم امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماتیک کشور که با زبان نرم هم با دنیا سخن می‌گوید حتی از این تحریم مصون نماند. دنیا حتماً این را فهمیده است که ایران دو زبان دارد این دو زبان مکمل هم هستند. یک زبان ایران زبان منطق، سخن حکیمانه و جدال احسن است و آنجا هم که لازم باشد به کار می‌گیرد و به آن هم معتقد است. حرکت انقلاب اسلامی و ایران هم یک حرکت منطقی و عقلانی و منطبق بر قواعد تعریف‌شده در دنیا و صحیح و درست است.
اما زورگویان عالم این را هم باید بدانند که در برابر زبان تهدید، تحریم، ستم، کشتار، جنایت، اشغال و این همه تجاوز ملت بزرگ ایران و امت اسلام از زبان زور و قدرت صحیح و سالم هم برخوردار هستند. شما وقتی‌که کشتی ما را غصب کردید و توقیف جائرانه کردید با قدرت تمام نیروهای ما کشتی‌های تجاوز کننده به حقوق بین‌الملل شما را توقیف کردند.
مستحضرید ما در دویست سال گذشته هر بار که کشور ما شکست خورده است یکی از اضلاع قدرت بیگانگان نیروی دریایی قوی و مهاجم آن‌ها بوده است کشور ما را عقب می‌زدند سرزمین ما را تجزیه می‌کردند و به خاطر تسلیحات قوی و پیشرفته‌شان به ما زور می‌گفتند. اولین بار است که این‌ها در برابر نیروی دریایی مقتدر شما به‌زانو درآمدند و تسلیم شدند. وقتی قرار بود کشتی تصرف شود و به سمت آب‌های ایران هدایت شود که خلاف کرده بود همان زمان اخطار دادند که دو ناو بزرگ امریکا و انگلیس به سمت شما می‌آید شما دست نگه دارید. فرمان از فرماندهی صادر شد که شما اعتنایی نکنید ناوها چه بیایند و چه نیایند شما کشتی را متوقف کنید. سپاهیان سلحشور ما با تمام شجاعت در برابر نیروی قوی امریکا و انگلیس ایستادند. آرام و صبور و شجاعانه و کشتی را متوقف کردند. آن‌ها هم عقب نشستند. این منطق بزرگ اسلامی و اقتدار ما است. در قصه پهپاد و در قصه کشتی دیدید. امروز بدانند ایران منطق دارد، عقلانی است و روی حکمت عمل می‌کند اما در برابر تحریم و تهدید تسلیم نخواهد شد و به فضل خدا نیروهای مقتدر، موشک‌های دوربرد و اقتدار دریایی زمینی و هوایی ما در برابر ظلم و ستم و تجاوز همه شما ستمکاران با تمام توان خواهند ایستاد. (تکبیر)

۷٫ نقدپذیری همراه با پافشاری بر اصول صحیح خویش
اما محور دیگر در خطبه قبل عرض کردیم. بیانیه گام دوم علاوه بر این‌که هفت راهبرد را به ما و برای آینده ما نشان داد و ترسیم نمود حاوی مجموعه‌ای از نظریه‌ها و تئوری‌های مهم در اداره انقلاب است که به‌تدریج به آن‌ها می‌پردازیم.
اولین نظریه و تئوری جمع بین نظام و انقلاب بود که ایشان فرمودند: میان انقلاب و نظام قانون‌مدار تقابل نیست نه با انقلاب بی‌نیاز از قانون‌مندی هستیم و نه قانون‌مندی ما را از انقلاب و روحیه جهادی و انقلابی بی‌نیاز می‌کند.
نظریه دیگری که در این بیانیه بیان شده است میان انعطاف، واگرایی و تجزیه‌پذیری منفعلانه که برخی به آن روی نشان می‌دهند و میان تحجر، جمود و عدم نقدپذیری یک راه سومی وجود دارد و آن راه سوم این است که ما نقد را می‌پذیریم و نقاط دارای اشکال را تجدیدنظر می‌کنیم اما نه به قیمت دست برداشتن از موازین و اصول اساسی، نه به قیمت کوتاه آمدن در برابر منطق‌های باطل و گفتارهای جائرانه عالَم بلکه انتقادپذیری هوشمند و مقاوم. این سومین نظریه درستی است که در برابر آن دو نظریه غلط و اشتباه وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب در این بیانیه فرمودند: « انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس‌از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند».

پیام به زبان عربی
اما بعد عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اشیر بمناسبه ایام الحج الی نساق الحشد الجماهیری العظیم و العباده العظیمه و ان الحج من افضل العبادات و اهمها و ابهاها و من خصائص العامه انه عباده جامعه شامله و فیه اثر من اکثر العبادات و تجدد فیه روح الصلاه و الصیام و الجهاد و قد تبلورت فیه مجموعه کبیره من المبادی الاولیا و من قیم الاخلاقیه و المعارف الاسلامیه و فیه الحج الجامع الروحی و الخلقی و الاجتماعی و السیاسی و کأن الاسلام بکله قد تبلور فی الحج و هذا الموسم الالهی رمز وحده الاسلامیه الکبری و نصره الحیوه تعارفها و تشارفها و تعاملها و نحن نوارث فی الحجاج الاعزاء و نسئل الله تعالی ان یتقبل اعمالهم و ان یعودوا الی اوطانهم سالمین قانمین موکد ان من واجبهم فی ذلک المجمع المبارک و المعتمر العالمیه الکبیر ان یقوموا و یواصتوا و القیم الالسلامیه و ..الوحده و الاخوه الاسلامیه و ان یتجنب الحجاج کلما… صفوف الامه الاسلامیه و ان یعلموا بصراحه و باصوات العالیه ان الشرک و الجور والظلم خصوصاً عن دول الاستکباریه و الدول الصهیونیه الغاصبه و ان ینادی باعلی اصواتهم برحمه الودیه و الاخویه و بشده البرائه عن الطواغیت و ایضا اشیر الی امه ان یتوجه الاسلام بان نومن بصراحه بسید القائد الامام الخامنه ای انما تدوم حکومه البحرینیه من قتل البریاء و الشباب و الجرائم علی الشعب البحرینی المجاهد … ان تفشل و شعب البحرینی و شبابه ینتصرون و نحن باسم الشهر الایرانی و الحوزه العلمیه … الحومه البحرینی من قتل الشباب الابریا کما انه السعودیه من الیمن من اعمال الجرائم ضد البشریه محکومه بالفشل و نطالب هذه الحکومات من عوده الی القیم الاسلامیه و الاخلاقیه و برعایه کرامه شعوبهم و شعوب الامه الاسلامیه