شهرستان میبد از لحاظ اهمیت منابع وقفی در استان سوم است/ برخی از هیئت‌امنای امامزادگان میبد از قوانین تبعیت نمی‌کنند + تصاویر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: متاسفانه برخی از هیئت امنای امامزادگان شهرستان میبد از مقررات اوقاف تمکین نمی کنند و به صورت خودمختار عمل می کنند.

حجت الاسلام حسین زارع‌زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در حاشیه بازدید از خوابگاه دانشکده علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار «میبدما» اظهار داشت: با تشکر از همه زحمت هایی که هیئت امنای امامزادگان انجام می دهند، باید بگویم از قوانین اوقاف تمکین نمی کنند و در بازرسی هایی که انجام شده حتی ساخت و سازهای انجام شده نیز بر مبنای اصول فنی صورت نگرفته، به نحوی که برخی از اینها در آینده نزدیک احتمال خراب شدن نیز دارند.

وی با اشاره به این نکته که این نوع خرج های بیهوده با تضییع مال و نذورات مردم همراه و مطمئناً از مردم سلب اطمینان خواهد کرد، افزود: خواهش بنده از دوستان این است که از قوانین موجود تبعیت کنند که این موضوع نه تنها در مباحث عمرانی، بلکه در مباحث فرهنگی و مالی هم به نفع مجموعه امامزادگان خواهد بود.

وی بیان داشت: بعضاً خیال می کنند ثبت نکردن مسائل مالی در سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه به نفع امامزادگان است ولی اینگونه نیست، به عنوان مثال سال گذشته وام دومیلیاردی بدون بهره ای به امامزاده ای در استان دادیم و این در حالی هست که این امامزادگان در محور قانونی به سمت درآمد زائی و سرمایه گذاری برای ایجاد منابع معتبر دست زده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد: قبلا در این مورد با امام جمعه محترم، فرماندار و مسئولین میبد نیز هماهنگ شده ایم و خواهش می کنیم که اعضای هیئت امنای امامزادگان به صورت مسالمت‌آمیز این موضوع را حل کنند، تا مجبور نشویم طبق وظیفه قانونی خودمان برخورد کنیم.

تعیین تکلیف زمین های موقوفه

وی در پاسخ چرایی عدم تعیین تکلیف زمین های موقوفه در میبد، گفت: متاسفانه بالغ بر ۷۰ درصد زمین های وقفی استان یزد و از جمله میبد، در محور کشاورزی می باشد و به خاطر مسائل کم آبی و خشکسالی این زمین ها نیاز به تغییر کاربری طبق قوانین و مصالح وقفی دارد که اگر پیشنهادات خوبی به اوقاف ارائه شود، امکان مصالحه بر سر این موضوع خواهد بود.

حجت الاسلام زارع زاده در مورد تغییر کاربری زمین های وقفی به پارکینگ های شهری برای رفع ترافیک و ایجاد پارکینگ های مساجد نیز بیان داشت: نمی توانم در مورد این زمین ها به صورت یکجا نظری بدهم ولی امکان گفتگو و رایزنی به صورت مصداقی در مورد هر کدام از زمین ها به صورت جداگانه وجود دارد.

مدیر کل اوقاف استان یزد در پاسخ به میزان کیفیت فعالیت های اوقاف میبد اظهار داشت: عملکرد اوقاف شهرستان میبد را در استان یزد متوسط می دانم ولی امسال تحرکات خوبی را از این اداره شاهد هستیم که این نشان از روند رو به رشد آنها دارد، البته نیروهای خوبی را در میبد داریم که حتی یکی از آنها مورد نظر چند شهرستان اطراف برای جذب بود که اجازه ندادیم.

وی با بیان این نکته که میبد از لحاظ اهمیت منابع وقفی رتبه سوم استان بعد از مرکز استان و اردکان را داراست، خاطرنشان کرد: در بازدیدها و بازرسی هایی که داشته ایم و سنجش کارهایی که انجام نشده، این موضوع نشان داده شده که می تواند رتبه میبد به دوم استان نیز تقلیل یابد.

طول کشیدن ساخت پروژه خوابگاه دانشجویان دانشکده علوم قرآنی

وی در مورد چرایی طول کشیدن اتمام پروژه خوابگاه دانشکده علوم قرآنی میبد بیان داشت: این پروژه که از سال ۸۹ شروع شد، با دو شوک قیمتی بازار در سال های ۹۰ و ۹۶ و مشکلات فنی ایجاد شده، همراه بوده که ان شاءالله امیدواریم مهرماه امسال برای بهره برداری تا سطح اولین اسکان دانشجویان آماده شود.

حجت الاسلام زارع زاده گفت: از مسئولین شهرستان میبد که در امور وقف دقت نظر دارند و از اداره اوقاف میبد، اصحاب وقف، هیئت امنای امامزادگان و متولیان و دیگر دست اندرکاران، به خاطر زحمت هایی که در مورد موقوفات می کشند، تشکر می کنم.