راهکاری برای کم کردن تصادفات در میبد

یادداشت یکی از مخاطبین میبدما/ نام محفوظ

با سلام و احترام؛
موضوع: راهکاری در خصوص کاهشِ تصادفات جرحی ناشی از موتورسیکلت به ویژه در شش ماهۀ اول سال
همان‌گونه که مستحضر هستید، تصادفات رانندگی در میبد بسیار زیاد و هر سال هم، بر تعداد آن افزوده می‌شود. پرواضح این است که این موضوع بسیار، تأسف‌برانگیز است، چرا که به غیر از مرگ انسان های زیادی، باعث صدمات جسمی فراوان که در نتیجۀ آن داغدار شدن عدۀ کثیری و ضررهای مالی به بیمارستان و تشکیل پرونده های فراوان در دادگستری و هزاران مورد دیگر می شود. لذا پیشگیری از آن بهتر از هر درمانی است. در خصوص این تصادفات از زوایای مختلفی می توان به آن نظر کرد و راهکارهای فراوان برای آن جستجو نمود و تقریباً تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی هم باید خود را متکفل آن بدانند. در این نوشته، راهکاری قضایی و امنیتی برای پیشگیری از این معضل، ارائه می نمایم، باشد که مقبولِ اهل نظر، قرار گیرد.
۱-بنا به آمار و شواهد، درتصادفات منجر به فوت و صدمات بدنی میبد، موتورسوارها، نقش اول در این زمینه را دارند.اگر جمعیت شهرستان را ۱۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم. جمعیت ذکور ۵۰ هزار نفر می شود و تقریباً به ازای هر نفر، یک موتور در میبد وجود دارد. از این تعداد، حداکثر ۵۰۰ موتورسوار متخلفِ متجاهر وجود دارد که بنا به میزان خطرسازی شان می‌توان به چند گروه، آن ها را تقسیم نمود. گروه سنی این ۵۰۰ نفر، بین ۱۵ الی ۲۵ سال است که در محلات مختلف میبد پراکنده هستند که البته در بعضی محلات به علت بالاتر بودن سطح فرهنگی و قدیمی و مسن بودن اهالی آن محله، تعداد موتورسوارانِ متخلف کمتر و در بعضی محلات تعدادشان بیشتر است. این افراد به ویژه در ۶ ماهۀ اول گرم سال- فصل بهار و تابستان- خیابان ها و کوچه های میبد را از بانگ صبح تا انتهای شب، آماج ترک تازی شقاوت‌آمیز خود نموده و عرصه را بر صغیر و کبیر تنگ می کنند، نتیجۀ این رانندگی های جنون‌آمیزِ آن ها، در بهترین حالت، فوت و مجروح کردن خود و در بدترین حالت، منجر به فوت و مجروحیت انسان های بی گناهی می شود که تاوان این رانندگی های پرخطر را با پوست،گوشت،استخوان و در بسیاری موارد،«جان» خود می دهند. همان‌گونه که مستحضرید، آمار کشته ها و مجروحانِ موتور در میبد بسیار زیاد و ملال‌انگیز است. این متخلفانِ متجاهر، دیگر به مرحله ای رسیده اند که کار فرهنگی و نصیحت در آن‌ها به هیچ‌وجه، اثری نداشته و فقط، برخورد قضایی و امنیتی، ایشان را به راه می آورد. ناامن کردن شهر برای این افراد، تنها راه ممکن است. متأسفانه چون دراین‌باره، اقدامی در خور صورت نگرفته، هر سال، بر تعداد این موتورسواران جسور و خطرساز افزوده‌شده و به جای اینکه در شهرستان، امنیت این خاطیان به خطر افتد، بالعکس، این، آن ها هستند که در خیابان و معابر شهرستان، امنیت جانی، مالی و روانیِ مردم بی پناه را با خطرهای جبران ناپذیر، مواجه می-کنند.
۲- ۵۰۰ موتورسوار متخلف، را می توان بنا به خطرسازی‌شان، به ۵ گروه ۱۰۰ نفره تقسیم و لیست ۱۰۰ نفر اول آن ها را تدوین نمود. در شهرستان میبد، اداره اطلاعات، اطلاعات نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه و حراست های ادارات مختلف وجود دارد که حداقل، چندین نفر در آن ها به صورت رسمی و تمام وقت، مشغول رصد تحولات و افراد شهرستان هستند و چندین نفر هم به عنوان مخبر و به صورت پاره‌وقت با آن ها همکاری دارند. با هماهنگی دفتر امام جمعه محترم و یا فرماندار محترم شهرستان، می توان در فصل بهار، جلسه‌ای با حضور این افراد و به ریاست فرمانداری و شورای تأمین شهرستان، تشکیل و با کار چندروزۀ اطلاعاتی، لیست این ۵۰۰ نفر یا لااقل لیست ۱۰۰ نفر اول را تهیه نمود.
۳- بعد از تهیۀ این لیست که چند روزی بیشتر زمان، نمی خواهد، می‌توان ۱۰ یا حداکثر ۵۰ نفر اول لیست را به دادگستری یا نیروی انتظامی دعوت و با آن ها صحبت نموده و از آن¬ها تعهدی اخذ نمود. این کارِ در ظاهر کوچک، تأثیر روانی زیادی در سطح شهرستان خواهد گذاشت. چون این متخلفان، به سرعت این موضوع را با دوستان خود که خیلی از دوستانشان نیز از جنس خودشان هستند، در میان گذاشته و برای موتورسواران جسور و متخلف، جو سنگینِ ناامنی در خیابان ها ایجاد می شود، چرا که آن¬ها به این موضوع واقف می شوند که متصدی جانِ مردم در خیابان ها و کوچه های شهرستان، مسئولی مقتدر است، که دارای چشم و گوشی همیشه بیدار است و در صورت تخلف و به خطر انداختن جانِ بی گناهان، با شدت هر چه تمام تر با مجرم، برخورد می کند.البته در این خصوص می توان به راهکارهای دیگری هم اندیشید و به منصۀ ظهور در عمل آورد. مَخلص کلام اینکه هر کاری در ناامن کردن فضای شهر برای آن ۵۰۰ متخلفِ متجاهر،صورت گیرد، کمکی است برای امن کردن شهر – به ویژه در ۶ ماهۀ گرم سال-، حفظ جان مردم،کم شدن هزینه های دولتی در بیمارستان و کاهش پرونده های ورودی دادگستری و… در پی داشته و البته، عدم قاطعیت در برابر متخلفانِ متجاهر، هم متأسفانه، عکس موارد فوق‌الذکر را رقم خواهد زد.
«ومن الله التوفیق»