۲۰ روز اول، فقط ۴-۳ ساعت خوابیدم

گفتگو با محمد حسین هدایی، شهردار میبد

 مدیر مسئول و چند تن از اعضای شبکه مجازی میبدما  در جلسه ای صریح و صمیمی با شهردار میبد، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، در این جلسه که در دفتر شهردار میبد برگزار شد، ابتدا دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادات اعضای شبکه مجازی میبدما مطرح شد و سپس آقای هدایی به پاسخگویی درباره مسائل مطرح شده پرداخت.

مدیرمسئول شبکه میبدما ضمن بیان نقاط قوت شهردار فعلی از جمله وقت گذاشتن و تلاش زیاد، هماهنگی و رابطه مناسب با فرماندار و اعضای شورای شهر، آشنایی با قوانین و مقررات بالادستی به بیان دغدغه های خود پیرامون رویکرد فرهنگی شهرداری در دوره جدید، پرداختن به برخی مسائل حاشیه ای و کنار رفتن دغدغه های اصلی مردم میبد، انتقاد از برخی پروژه ها نظیر رفوژ میانی خیابان امام خمینی(ره) را مطرح نمود.

شهردار میبد در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در دوره قبل هم یکی از گزینه های جدی شهرداری میبد بوده است، گفت: به دلایلی این قضیه منتفی شد و من همان موقع به دوستان گفتم که آقای حفیظی، بهترین گزینه است.

وی افزود: در این دوره هم تمایلی به تصدی این سمت نداشتم اما به اصرار دوستان این مسئولیت خطیر را پذیرفتم.

مهندس هدائی در ادامه خاطرنشان ساخت: اولین رویکرد من در این دوره، خودداری از محله گرایی بوده است و اگر الان به محلات مختلف میبد سر بزنید متوجه می شوید که هیچ کدام از محلات میبد نیست که در این چند ماه شروع به کار من، پروژه عمرانی شهرداری در آن جریان نداشته باشد.

وی با ذکر نمونه ای به تکمیل این بخش از صحبتهای خود پرداخت: مثلا در محله علی آباد، گفته می شد تاکنون هیچ شهرداری به آنجا نیامده بود و این محله هیچ امکاناتی نداشت و این همه فرق بین این محله و سایر محلات میبد، عجیب بود اما خوشبختانه حالا در آنجا چند طرح عمرانی در حال جریان است.

شهردار میبد با تاکید بر رویکرد مردمی خود گفت: در محله خانقاه میبد، فردی ۱۸ دفعه به مرحوم یحیی زاده نامه نوشته بود و تقاضا کرده بود تا معبری در آنجا آسفالت شود و ایشان هم این مسئله را پیگیری کرده بودند، اما اقدامی انجام نشده بود که خوشبختانه در حال حاضر این کار توسط همکاران بنده انجام شد.

وی گفت: شاید باورش سخت باشد؛ اما من در ۲۰ روز اولی که کار در شهرداری میبد را آغاز کردم، فقط ۳ الی ۴ ساعت خوابیدم و بسیاری از نقاط میبد را در این مدت بازدید کردم تا از مشکلات آن آگاه شوم.

مهندس هدائی با اشاره به سخنان قبلی خود درباره کوچه های پر از خار در میبد گفت: از آن صحبتها نباید تعجب کرد؛ چرا که نرفتند ببینند و فقط برخی نقاط اطراف شهرداری و مناطق خاص و در دید مردم، مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی در توضیح این بخش از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: البته شاید اولویت عزیزان و وسع و دیدشان با من متفاوت بوده است و هیچ کس نمی تواند بگوید که فرد قبلی من کاری نکرده است؛ مثلا همین پارک بهاران میبد، همه اش زحمات شهرداران قبلی است و طی چند دفعه ای که به آن سرکشی کرده ام، گفته ام همین که ما بتوانیم این پارک را نگه بداریم و سر و سامان بدهیم، خیلی کار کرده ایم.

وی درباره روابط خود با آیت الله اعرافی(امام جمعه میبد) گفت: من همواره و در مسائل مختلف فرهنگی و عمرانی از ایشان مشورت می گیرم اما مایل نیستم مانند برخی از دوستان مدام خود را به ایشان نزدیک جلوه دهم و از این ناحیه برای خودم مشروعیت بسازم.

شهردار میبد در ادامه گفتگو با مدیر مسئول و دو تن از اعضای شبکه میبدما پیرامون حذف برخی المانها در میبد، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه به غیر از یک المان، ما المان دیگری را حذف نکرده ایم، افزود: بعد از حذف المان “محمد(ص)” برخی رسانه ها نوشتند “حفیظی زدایی” در شهر کلید خورده است در حالیکه آقای حفیظی مانند هدایی یک خدمتگذار کوچک در این کشور است. من با ایشان رفیق هستم و هیچ مشکلی هم نداریم. ایشان که به میبد می آید به من سر می زند و من هم به آنجا که می روم به او سر می زنم و گاهی در استانداری هم همدیگر را می بینیم.

وی درباره علت حذف المان “محمد(ص)” خاطرنشان ساخت: قداست و حرمت این المان حفظ نشده بود و چیزهای بدی روی آن نوشته بودند و حتی میراث فرهنگی در همان وقت تذکر داده بود که این المان را اینجا نصب نکنید چرا که جای المان، اینجا نیست؛ اما آنها قبول نکرده بودند.

وی در پاسخ به انتقادات از عدم مهندسی صحیح این ماجرا و ایجاد تلقی خاص در افکار عمومی با حذف این المان مقدس، گفت: برنامه ما این بود که المان “محمد(ص)” را به محله بیده ببریم و با نورپردازی زیبا آن را در معرض دید مردم قرار دهیم منتها این المان در حین جابجایی شکسته شد. البته احتمالا بتوان آن را بازسازی کرد و مجددا از آن استفاده نمود.

وی با اشاره به آبنمای حروف در مقابل شهرداری میبد گفت: این، کار قشنگی است اما مکان مناسب برای استفاده از این آبنما جایی است که بشود ایستاد یا نشست و برای لحظاتی بتوان به آن نگاه کرد نه در یک پیچ ترافیکی خطرناک که نمی توان ایستاد و آن را تماشا کرد. البته احتمالا این المان را از اینجا جمع و در پارک غدیر میبد بگذاریم.

شهردار میبد در ادامه گفتگو با خبرنگار “میبدما”، پیرامون پروژه رفوژ میانی خیابان امام (ره) میبد توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این طرح سالها دغدغه شهرداران میبد بوده است، خاطرنشان ساخت: از زمانی که آقای زارع، شهردار میبد بودند، قصد اجرای این طرح را داشتند و شورای ترافیک آن زمان هم مصوبه ای در این زمینه داشت.

هدایی درباره مصوبه مذکور گفت: در این مصوبه آمده بود که وسط خیابان امام(ره) را لوله بگذارند اما راهنمایی و رانندگی میبد به خاطر خطرات احتمالی آن، قبول نکرده بود و در ادامه تصویب کرده بودند که وسط خیابان را به صورت آزمایشی نیوجرسی های پلاستیکی قرار دهند.

وی افزود: وقتی برآورد قیمت کردیم، متوجه شدیم برای قرار دادن نیوجرسی پلاستیکی در ۴۸۰ تا ۵۰۰ متر خیابان باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کنیم در حالیکه رفوژ به شکل الان، نزدیک به ۹۰ میلیون تومان درمی آید. به همین خاطر دیدیم نصب نیوجرسی پلاستیکی مقرون به صرفه نیست و پروژه ای که می بینید را اجراء کردیم.

شهردار میبد درباره علت انجام چنین پروژه ای گفت: نظر خودم این است که بگذاریم روی مردم و مسئولین فشار بیاید تا دیگر هر مجوزی را برای این محدوده صادر نکنند و فکری به حال شلوغی این خیابان بکنند. الان در بلوار بسیج میبد، ساختمان پزشکان احداث شده اما شما ملاحظه می کنید که کار نمی کند؛ چرا؟ ما با زدن گل میخ ها فقط راه فرار ایجاد کرده بودیم در حالی که با این احداث این پروژه الان همه به فکر پارکینگ خیابان افتاده اند و تبدیل به دغدغه شان شده است.

وی درباره اعتراضات به این پروژه و نیز اعتراض کتبی فرمانداری خاطرنشان ساخت: اعتراضات خیلی کم بوده است و برخلاف نظر شما معتقدم که این رفوژ، ترافیکی ایجاد نمی کند. زمانی که کار را شروع کرده بودیم آقای رجایی با من تماس گرفتند و گفتند: من به خودت اعتماد دارم اما به طرحت نه! این در حالی بود که ما مصوبه مالی این پروژه را به شورای شهر دادیم و شورا هم تصویب کرد. بعد فرماندار هم در کمیته انطباق، آن را تایید کرده بود.

هدایی گفت: این مشکلات، ناشی از نداشتن طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیک در میبد است و در سال ۸۷ قرارداد تدوین طرح تفصیلی میبد بسته شده است اما هیچ کاری انجام نشده است. در این چند ماهی که من آمدم فشار زیادی آورده ام که این طرح کامل شود و رسانه ها باید در این باره شهرداری را تحت فشار قرار دهند تا طرح تفصیلی شهر زودتر آماده شود.

وی درباره مسئله احداث کشتارگاه استاندارد در میبد افزود: از روز اول به بهداشت و محیط زیست گفتیم جای مناسب برای احداث کشتارگاه تعیین کنند تا ما مجبور نشویم بعد از آن که کشتارگاه با ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان هزینه احداث شد آن را جمع کنیم. اما متاسفانه هنوز نظر کارشناسی آنها به ما اعلام نشده است.

شهردار میبد پیرامون دفن غیراصولی زباله در محله کاشف آباد میبد گفت: این کار در زمان من انجام نشده است و پیمانکار سابق که خیلی هم ضعیف بوده، برای آنکه صورت مسئله را پاک کند، زباله ها را آتش می زده است و چون لایه ای از خاک روی این زباله ها قرار گرفته است، این آتش به صورت نهفته باقی مانده و با وزش باد شعله ور می شود.

وی افزود: برنامه ای که الان در این حوزه داریم آن است که تفکیک زباله از مبداء را آغاز کنیم؛ یعنی کانکس هایی دور شهر می گذاریم و چند روز در هفته شهرداری به در خانه ها مراجعه می کند و زباله های تفکیک شده را می خرد و اگر ما این کار را بکنیم دیگر زباله چندانی نداریم چون آشغالهای تر در میبد، معمولا مصرف می شود.

شهردار میبد در ادامه گفتگو با “میبدما” پیرامون هماهنگی شهرداری با نهادهای دیگر گفت: به نظر من اگر تعامل و وحدت بین مسئولین شهرستان شکل بگیرد بسیاری از مشکلات به راحتی قابل حل است و اتفاقا این یکی از دغدغه های اصلی من نیز می باشد. مثلا امسال در بخش تسهیلات نوروزی قرار شد تا همه ارگانها هماهنگ با هم عمل کنند و هلال احمر و بسیج و شهرداری و… با همکاری همدیگر کارها را جلو ببرند تا تصویر مثبتی در ذهن مسافران از شهرستان میبد شکل بگیرد.

هدایی درباره آشنایی خود با قوانین بالادستی که به عنوان یکی از نقاط قوت وی ذکر شده بود خاطرنشان کرد: این آشنایی اگرچه برای شهرداری میبد خوب بوده است اما متاسفانه باعث ناراحتی برخی از دستگاههای دیگر شده است.

وی گفت: مثلا از نظر من از یک متر تا یکصد هزار متربرای تغییر کاربری اراضی فرقی وجود ندارد و برای همه اینها باید مجوز از یزد اخذ شود.

شهردار میبد خاطرنشان ساخت: الان داریم روی فرهنگ کار کردن کارمندان و کارگران شهرداری کار می کنیم تا کارها را تمیز و باکیفیت تحویل مردم بدهند و پروژه ها را حتی اگر قدری طولانی تر می شود، حتما به پایان برسانند و سپس سراغ پروژه بعدی بروند.

وی افزود: موقعی که من آمدم، اکثر کارمندان شهرداری دلسرد به نظر می رسیدند و برای کوچکترین کارها از من سوال می کردند به نحوی که من از این کار آنها تعجب می کردم اما الان خودشان به صورت خودکار فعالیت می کنند؛ چرا که از سویی به آنها اختیارات داده ام و از سوی دیگر نظارت جدی و میدانی بر فعالیتهای آنها دارم.

هدایی درباره برخی از برنامه های آینده خود گفت: قصد داریم در پارک بهاران دو زمین فوتبال، دو زمین والیبال، پارک الفبا، یک باغ وحش کوچک و یک تلویزیون ۱۲ متری برای کارهای فرهنگی راه اندازی کنیم. باغ پرندگان هم در این پارک ساخته ایم که تقریبا در حال اتمام است.

وی پیرامون علت کند بودن پیشرفت پروژه پارک بانوان میبد افزود: موقعی که من آمدم، پارک بانوان را تعطیل کردم چون طرحی نداشت و صرفا دور چند درخت، یک دیوار کشیده شده بود. من گفتم اگر هم پروژه چند ماهی عقب می افتد، اشکالی ندارد ولی به صورتی باشد که یک کار اساسی برای مردم انجام شود و به همین خاطر طراحی این مجموعه را برعهده مشاورین جوان خود گذاشتم که آنها هم طرح خوبی را آماده کرده اند و قرار شد برای ابتدای سال آینده کلنگ آن را بر زمین بزنیم.

شهردار میبد، یکی دیگر از برنامه های خود را احداث ساختمان جدید شهرداری در کنار پارک بهاران میبد معرفی کرد و گفت: انشاءالله درصدد هستیم تا مکان فعلی شهرداری را با همکاری بخش خصوصی تبدیل به یک هتل سنتی کنیم.

وی درباره جشن پرحاشیه عید غدیر امسال شهرداری گفت: شخصا در جریان برگزاری این جشن نبودم؛ چرا که تازه به این سمت منصوب شده بودم و اصلا وقتی خودم به این جشن رفتم یک لحظه شوکه شدم چرا که این مراسم با عرف و فرهنگ میبد متناسب نبود. اما خوشبختانه برای مراسم بعدی (جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)) کنترل شده عمل کردیم و ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر نیز برای این مراسم دعوت بودند و بازخورد خیلی خوبی هم داشت.

هدایی درباره برنامه عمومی شهرداری در عید نوروز گفت: امسال به لحاظ تلاقی این ایام با ایام فاطمیه، مراسم جشن عمومی نخواهیم داشت و ما همه این گونه مراسماتمان را انشاءالله در سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار خواهیم کرد.