جشن جهانی زیلو و یک حاشیه ناراحت کننده/ لزوم برخورد دغدغه مندان با یک جریان حاشیه‌ساز

جشن جهانی شدن زیلوی میبد هرچند با اعتراض بسیاری به خاطر بی برنامگی های صورت گرفته همراه بود، اما حاشیه ای زشت نیز در آن بود که از چشم کاربران دنیای مجازی و مردم حاضر در این جشن دور نماند.

به گزارش میبدما؛ هرچند باید تلاش انجام گرفته توسط نهادهای دولتی و فعالین این حوزه را قدر دانست و از زحمات آنها تقدیر و تجلیل کرد، اما نکته ای که متاسفانه در این مراسم ها مغفول می ماند و انگار در هول و ولای آمدن غریبه ها و برگزاری مراسم در خور شأن آنها، از یاد برخی از دوستان مسئول و اداری می رود، توجه کردن به آداب و رسوم و فرهنگ بومی‌محله ای و مخصوصا دینی و ارزشی ما می باشد.

چندی پیش که در یکی از مدرسه های میبد از چند دختر چادری خواسته شد تا در مراسمی که مردان زیادی از جمله مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند، چادر خود را کنار بگذارند و مانتویی در این مراسم شرکت کنند؛ مقاومت آنها کار را به جای ناراحت کننده ای کشاند و “میبدما” نیز بنا بر اصل جار نزدن انحراف، رایزنی پشت پرده را با مسئولین آموزش و پرورش در سرلوحه کار خود قرار داد و به نوعی این ماجرا با عذرخواهی برخی از دست اندرکاران پایان یافت، اما باور نمی شد که این جریان وارد فازهای جدیدی شود و این مسئله ناراحت کننده در شکل و قواره های جدیدی رخ بنماید که مطمئنا نیز در آینده مسیرش از این هم که هست کج‌تر خواهد شد.

مراسمی قبل از جشن جهانی شدن زیلو در هتل بزرگ و جدید میبد برگزار شد که با حضور دختران دانش آموز معصوم میبدی و به کار گرفتن نابه‌جای آنها برای استقبال از مدعوین، به سبک برخی از افتتاحیه های بازی های خارجی! انجام گرفت، که تذکر آن را به برخی از بزرگواران دادیم ولی باز هم در مراسم جشن جهانی شدن زیلو و این بار در حرکتی پر رنگ‌تر چندین نفر از دانش آموزان دختر نوجوان جلوی انظار مردم به کار گرفته شدند که جای بسی تاثر و تاسف است. این اتفاق سوای از معطل کردن بچه مدرسه ای ها از ساعتی گذشته از ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشا، استفاده نا به جایی بوده که به گفته برخی از معترضین به این جریان بدون چراغ سبز اداره آموزش و پرورش میبد نبوده است! سوال مهمی که سوای از بی ربط بودن حضور دسته جمعی دختران یکی از مدارس راهنمایی میبد در این مراسم به عنوان استقبال کننده باید پرسیده شود این است که دوستانِ عامل، چه لزوم و چه دلیل و چه توجیهی برای این کار مضحک دارند که دختران معصومی که هر کدامشان می توانند منشأ اثرات بسیار زیادی برای جامعه باشند و باید روحیات و خلقیات و تفکرات آنها در راستای ارزش ها و چارچوب های اخلاقی هدایت و حفظ شود، جلوی چشم مردان و در کرنش از آنها به صف شوند و حتی مدل ابداعی جدیدِ ادای احترام نظامی با سه انگشت را به اجرا درآورند؟! آیا اجتماعی کردن دختران نوجوان با ” به نمایش گذاشتن آنها” و “وادار کردنشان به کرنش و خضوع” در برابر مردان رویکرد هدفمندی است که به برخی دیکته شده و آنها هر بار قرار است این کار زشت و دور از شأن دختر و زن مسلمان میبدی را تکرار کنند؟! هرچند اگر از پسران دانش آموز نیز استفاده می شد تفاوت چندانی نمی کرد.

“میبدما” از جامعه روحانیت، بسیج، سپاه و دیگر مردم عزیز و شریف میبد درخواست دارد این سوال جدی و درخواست جواب از اداره آموزش و پرورش میبد که به نوعی گلوگاه راهبردی تربیت و پرورش نسل آینده ما می باشد را داشته باشند؛ که آیا این حرکات و ادامه آن در این مدت گذشته با اجازه و درخواست این اداره انجام گرفته است؟! و چرا دانش آموزان دختر میبدی باید قراردادی در اختیار این جشن و آن مراسم قرار بگیرند و شأن و جایگاه و روحیه و تفکر آنها مورد خدشه واقع شود!؟ مگر دانش آموزان برای این کار ساخته می شوند؟ و اصولا فعالیت حوزه آموزشی چه ربطی به مسائلی از این قبیل دارد؟!