خاطره ای از شرح صدر مرحوم آیت الله شاهرودی

دکتر سیدمصطفی میرمحمدی/ استاد حوزه و دانشگاه

آیت الله هاشمی شاهرودی درگذشت. ایشان یکی از مبرزترین فقهای شیعه در عصر حاضر و مشهورترین شاگرد شهید سید محمد باقر صدر بودند و بعید میدانم به این زودیها جای خالی این عالم وارسته و مرجع مسلم تقلید پر شود.

پررنگترین خاطره من از ایشان مربوط به سالهای میانی دهه هشتاد است. آن روزها در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) خیلی سعی میکردم فعال باشم تا اینکه یک روز اعلام شد در اعتراض به عملکرد ضعیف قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی و مجرمان امنیتی قرار است دانشجویان جلوی کاخ دادگستری و دفتر کار رییس قوه (یعنی آیت الله هاشمی شاهرودی)، تجمع دانشجویی شکل بگیرد.

راستش تا آن روز چنین تجمعی برگزار نشده بود و بسیاری از دوستان، بیم برخورد امنیتی و قضایی با شرکت کنندگان در این تجمع را داشتند اما دل به دریا زدیم و این تجمع شکل گرفت و اتفاقا تجمعی بزرگ و به یادماندنی شد و من به اتفاق یکی دیگر از دوستان تمام نرده های ساختمان دادگستری را با پلاتهای بزرگ جملات رهبری درباره عدالتخواهی و کاریکاتورها و شعارهای اعتراضی پر کردیم.

این تجمع در ادامه تبدیل به تحصن شد و دانشجویان یک به یک تریبون در دست میگرفتند و به تندترین شکلی قوه قضاییه و شخص آیت الله شاهرودی را آماج انتقادات خود قرار میدادند و البته شب هنگام، نماینده آیت الله شاهرودی به میان دانشجویان آمد و با ارائه توضیحات و احتمالا وعده هایی خواستار پایان یافتن تجمع شد.

خاطرم نیست که با همین صحبتها این تحصن پایان یافت یا خیر اما هرچه که بود در جریان این تجمع و تحصن که با سخنرانیها و شعارهای شفاهی و کتبی آتشینی توام بود، هیچ برخوردی با دانشجویان نشد و تا جایی که اطلاع دارم هیچ دانشجویی هم به خاطر این تجمع تحت پیگرد قضایی قرار نگرفت و این خاطره در ذهن ما بود تا آنکه دوران ریاست آیت الله شاهرودی بر قوه قضاییه پایان یافت و دوران رییس جدید آغاز شد و حوادثی که در همان اوان دوره جدید اتفاق افتاد نشان داد شرح صدر رییس قوه قضاییه، کیمیایی بود که مع‌الاسف قدرش دانسته نشد.

روح آیت الله هاشمی شاهرودی شاد و ان‌شاءالله در دیار باقی همنشین اجداد طاهرینشان باشند.