اکثر شهدای ورزشکار و پیشکسوتان باستانی‌کار میبدی در این زورخانه ورزش کرده اند/ بخش دولتی در مرمت و بازسازی این بنا کوتاهی می کند+ تصاویر

زورخانه پوریای‌ولی از قدیمی ترین زورخانه های میبد و استان یزد، از انتهای سال ۹۶ در حال ترمیم و بازسازی می باشد.

مرتضی جعفری نژاد مدیر داخلی زورخانه پوریای‌ولی در گفتگو با خبرنگار میبدما با اشاره به این موضوع گفت: این زورخانه قدیمی در مسیر تردد گروه های توریستی و گردشگری می باشد که می تواند به عنوان نمادی از ورزش دوستی میبدی ها در فضایی سنتی و همچنین واقع شدن در بافت تاریخی مورد توجه و بازدید ویژه قرار گیرد.

وی افزود: این زورخانه با هزینه مردمی و تحت نظارت بخش دولتی راه اندازی شده است و طی این مدت طولانی مرمت و بازسازی در آن صورت نگرفته، که به علت وجود شکاف هایی که در دیوار ها و حتی گنبد منحصر به فرد آن ایجاد شده بود و مشکلات عمده ای که در بخش سرویس ها داشت، ترمیم آن شروع شد.

وی ادامه داد: تغییراتی که در این مکان انجام شده، فضایی سنتی همراه با امکانات خوب را مهیا می کند که یکی از آنها افزوده شدن سالن ورزشی مجزا از گود زورخانه برای ورزش خانم ها در نوبت صبح و آقایان در نوبت عصر می باشد که امکان وصل بودن یا جدا شدن از گود زورخانه را نیز دارد.

جعفری نژاد با اشاره به این موضوع که اکثر شهدای ورزش زورخانه ای ما و اکثر پیشکسوتان باستانی‌کار میبدی در طول فعالیت این ورزش در شهرستان در این مکان ورزش کرده و یا ورزش زورخانه ای را شروع کرده اند، ابراز داشت: در این ورزش استعدادهای بسیار خوبی در میبد داریم که بارها و بارها در سطح کشور نیز مقام های خوبی کسب کرده اند، ولی کم توجهی مسئولین به این بخش و مخصوصا این زورخانه جای تعجب و سوال دارد.

وی تصریح کرد: تمام مسئولین میبدی را چندین بار برای بازدید آورده ایم و برای آنها توضیحات کامل را داده ایم ولی متاسفانه تنها مبلغی که تاکنون با زحمت زیاد از این بخش جذب شده نزدیک به ۵ میلیون تومان می باشد، در حالی که تاکنون ۱۱۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم.

مدیر داخلی زورخانه پوریای ولی تاکید کرد: حتی برنامه ریزی کرده بودیم که با رهن دادن بخش از زورخانه، هزینه ترمیم آن را تامین کنیم که متاسفانه از طرف اداره ورزش و جوانان این کار تایید نشد و با بهانه اینکه این موضوع باید از طریق دولتی پیگیری و تایید شود، راه به جایی نبرد.

وی با تشکر از آقایان نصیری‌پور سرپرست شهرداری و مشتاقیان رئیس میراث فرهنگی میبد به خاطر کمک هایی که در طول این مدت داشتند، گفت: از اداره ورزش و جوانان توقع بیشتری داشتیم که متاسفانه اصلا همکاری درستی از این بخش دولتی با ما نشد و حتی به قول و قرارهای خودشان نیز جامه عمل نپوشاندند و باید متاسفانه بگویم که فرماندار محترم و مخصوصا آقای کمال دهقانی نیز با اینکه بارها با آنها دیدار و گفتگو داشتیم، همکاری نکردند.

مرتضی جعفری نژاد گفت: کمبود فضای ورزشی، فرهنگی و تفریحی امروزه یکی از بزرگترین معضلات محله محروم علی آباد می باشد که با راه اندازی این زورخانه، تا حدودی این نقص جبران می شود، ولی امروزه ده ها ورزشکاری که قبل از شروع مرمت بنا نیز اینجا ورزش می کرده اند ارتباطشان قطع شده است.

گفتنی است که علی آباد از مناطق محروم شهرستان میبد می باشد که از کمترین امکانات تفریحی و ورزشی برخوردار نمی باشد و حتی در برخی از موارد مانند افتتاح مجموعه ورزشی چند هزار متری، با اینکه بنرهای تبلیغات مراسم کلنگ زنی در سطح شهر نصب شد، حتی کلنگ آن نیز به زمین نخورد.

بی تفاوتی مسئولین به این بخش از شهرستان مخصوصا در مورد ساخت و گسترش مکان های تفریحی و ورزشی به حدی رسیده است که از تلاش هایی مانند مرمت و بازسازی این زورخانه قدیمی نیز هیچ پشتیبانی صورت نمی گیرد در حالی که اصولا وظیفه بخش دولتی در مرمت و تکمیل این بنا قابل انکارنیست.