هیئت امنای امامزاده ها در “طرح جامع امامزاده ها” با اداره اوقاف همکاری کنند/ موقوفات جدید می تواند نیازهای روز جامعه را تامین کند

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه میبد گفت: امروزه بحث نیازهای واقعی و احتیاجات به روز در جامعه باید مورد توجه واقفین عزیز قرار گیرد.

به گزارش میبدما؛ خلیل دلاوری در نشست خبری با تبریک هفته وقف اظهار داشت: امروزه در مسائلی مانند تامین مسکن برای نیازمندان، کمک به افراد بی بضاعت، اشتغال و حتی پارکینگ های شهری، واقفین گرامی می توانند گره از مشکلات مردم باز کنند.

وی افزود: اصولا در نیت های موقوفاتی که قبلا صورت گرفته اند، نمی توان تغییری صورت داد و اداره اوقاف و امور خیریه نیز به نوعی امین موقوفات می باشد، اما برای موقوفات جدید می شود برنامه ریزی بسیار بهتری مبنی بر تامین نیازهای روز جامعه انجام داد.

دلاوی با بیان این نکته که ۸ وقف جدید از سال گذشته تاکنون در میبد ثبت شده، بیان داشت: استان یزد در کشور رتبه پنجم موقوفات را داراست اما در درآمد حاصله رتبه دوازدهم را دارد و آن نیز به علت مزروعی بودن بیش از ۸۰ درصد موقوفات است که به خاطر شرایط جوی و … تحلیل رفته است.

وی با اشاره به یکی از مشکلات اوقاف و امور خیریه در محور دریافت درآمدهای وقف مخصوصا از ادارات دولتی، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در سال قبل توانستیم بدهی ۱۵۰ میلیونی آموزش و پرورش به اوقاف را دریافت کنیم که البته به خاطر معوق شدن اعتبارات دولتی به این اداره از سال قبل تاکنون دریافتی نداشتیم.

وی با بیان این نکته که تمامی درآمدهای وقفی در سامانه اوقاف ثبت و ضبط می شوند و شفافیت مالی ویژه ای بر این سازمان حکم فرماست، تصریح کرد: درآمدهای وقفی امامزاده ها نیز به گونه ای است که حتی به عنوان مثال نمی توان درآمد امامزاده خدیجه خاتون را برای امامزاده سیدصدرالدین قنبر خرج کرد و حتما باید طبق درصد های مشخصی که تعیین شده است، برای خود امامزاده به مصرف برسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میبد بیان داشت: “طرح جامع امامزاده ها” نیز از طرف سازمان اوقاف کشور در حال پیگیری می باشد و در این طرح با برنامه ریزی خوبی که صورت می گیرد، مسائل عمرانی، فرهنگی و … در امامزاده ها کاملا روی نظم و چارچوب خاص خود پیش می رود، و این موضوع باعث جلوگیری از هدر رفت هزینه ها نیز می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هیئت امنای برخی از امامزاده ها با سازمان اوقاف همکاری و مساعدت کامل را ندارند و این موضوع باعث شده است که در پیاده شدن “طرح جامع امامزاده ها” مشکلاتی پیش بیاید، اما بنا به تاکیداتی که از طرف سازمان اوقاف صورت گرفته است باید این طرح پیاده سازی شود.

خلیل دلاوری در انتها گفت:”طرح اعزام مبلغ” نیز به تازگی با حضور سه روحانی کارشناس اجرا شده که در حدود ۲۰ مدرسه میبد تحت پوشش قرار گرفته است، این در حالی است که اجرای نیات موقوفه های قبلی بر سر جای خود هستند و این طرح ها، موقوفات ازادی هستند که روحانی کارشناس‌ها را در این محورها فعال می کنیم.