تشکیل یک معادله خطرناک

دکتر سید مصطفی میرمحمدی/ دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران/ استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه اخیرا گفته: تحریم‌های آمریکا تنها در حالتی می‌تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند که کشورهای اروپایی بتوانند از دوام برجام اطمینان حاصل کرده و از افتادن قدرت در ایران به دست تندروها جلوگیری کنند.

نظیر این حرف را بسیاری از سران اروپا و مقامات سابق آمریکا تکرار کرده اند.

رسما اروپاییها میگویند که ما ترجیح میدهیم میانه روهایی مثل روحانی و اصلاح طلبان قدرت را در دست داشته باشند و تندروها(انقلابیون) دور از قدرت باشند.

اگر هم در برجام با ترامپ همراهی ولو ظاهری نمیکنند بخاطر همین است که طیف غربزده داخل را در معرض خطر جدی می بینند.

از آنطرف دولتیها هم بارها به صورت رسمی و غیررسمی به غربیها پیام داده اند که اگر میخواهید انقلابیون حاکم نشوند با ما راه بیایید.

این معادله بسیار خطرناک است، چرا؟

چون اگر این مساله تبدیل به روند شود و جناحها و افراد مختلف مشاهده کنند حمایت غربیها از آنان در رای آوریشان تاثیر دارد، آنگاه مسابقه وطن فروشی جهت جلب نظر چشم آبی ها شکل میگیرد و هر کدام از جناحها تلاش خواهند کرد تا با وطنفروشی بیشتر خود را معتدلتر و نزدیکتر به استانداردهای غرب نشان دهد.

در این مسیر، آنچه تاثیر و احتمال بروز این معادله را زیاد میکند اولا نمایان شدن تاثیر شدت فشار غربیها بر زندگی مردم و تاثیر این مقوله در سبک رای دادنشان و ثانیا فعالیت پادوهای داخلی غربیها -یعنی سلبریتیها که مع الاسف تبدیل به یکی از قویترین گروههای مرجع ایرانیان شده اند- در جاانداختن وطنفروشی و الگوسازی از غربزدگی است.