تروریسم رسانه‌ای، مکملِ تروریسم نظامی

علی علیزاده- تحلیل‌گر سیاسی و پژوهشگر فلسفه

کشتن شهروندان و حتی نیروهای نظامی وقتی مشغول جنگ نیستند تنها و تنها یک تعریف دارد: تروریسم. همان کلمه‌ای که به اسم و به بهانه‌اش آمریکا و بریتانیا ده هزار کیلومتر لشکرکشی کردند و میلیونها نفر را در خاورمیانه کشتند. و نگاه کن رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا لال شده‌اند و حتی برای ظاهرسازی تسلیتی نمیگویند.

ولی تروریسم رسانه‌ای که از آن قبلا صحبت کرده‌ایم امروز به سطحی بسیار بالاتر و خطرناکتر رسید و نشان داد تروریسم رسانه‌ای و تروریسم سنتی و نظامی مکمل یکدیگر و بخشی از یک پروژه مشترکند. مجری تلویزیون ایران اینترنشنال یکی دو ساعت بعد از شهادت حداقل بیست هموطن و مجروح شدن شصت زن و کودک و سرباز وطن با سخنگوی تروریستها مصاحبه‌ای عادی میکند و تریبون را کاملا در اختیارش میگذارد تا او ترور را توجیه و مشروع کند.

کلمات امروز مجری ایران اینترنشنال در تاریخ رسانه ایران باقی خواهد ماند: «سلام آقای حر، به برنامه ما خوش آمدید». اینجاست که معلوم میشود پرسش از منابع مالی تا چه حد پرسشی حیاتی است. آیا اگر بدانیم و همه مردم به وضوح و نه با شایعه و به عنوان امری فرعی، بدانند که بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال از سعودی می‌آید و بدانیم که بودجه الاحواز هم از سعودی می‌آید، آیا تصویر را عوض نمی‌کند؟

دانستن به معنای آگاهی فعال. به معنای آنکه کشور حامی مالی هر رسانه ای را به پیشانی این رسانه‌ها بچسبانیم تا معلوم شود هر کلمه و هر جمله به چه جایی وصل است. آیا آنوقت ما حاضریم حتی ده دقیقه در خانه آشنا و فامیلی باشیم که چنین تلویزیون تروریست‌پروری را در خانه‌اش روشن میکند؟