ویترین میبد خالی از نمادهای محرم و صفر/ کوتاهی‌ها در “جاده سنتو” تا کی ادامه خواهد داشت؟!+ تصاویر

هر ساله همزمان با آغاز ماه محرم و ماه عزای حضرت امام حسین (ع) و یاران و اصحاب شهیدش، میبد نیز همانند دیگر نقاط کشور غرق در سیاهی و ماتم می شود.

به گزارش میبدما؛ شاید یکی از شهرهای نمونه استان یزد و به تبع آن نمونه در کل کشور از لحاظ ارادتی که به سیدالشهدا(ع) و شهدای نهضت عاشورا وجود دارد، شهرستان میبد باشد.

این ارادت وقتی به خوبی خود را نشان می دهد که شهر میبد همزمان با آغاز ماه محرم، چهره ای کاملا متفاوت به خود می گیرد و یکپارچه سیاه پوش می شود که می توان با گردشی ساده در سطح شهر، به خوبی آن را مشاهده کرد.

این نحوه ورود به محرم و نشان دادن ارادت به پیشگاه مقدس سیدالشهدا(ع) نه تنها مورد توجه مردم دیگر استان های کشور قرار گرفته که به راحتی نیز آن را ابراز می کنند، بلکه مورد توجه و عنایت مردم دیگر شهرستان های استان یزد نیز قرار گرفته که حتی در برخی از جلساتی که با حضور مسئولین مرکز استان در میبد تشکیل شده، به این موضوع معترف بوده اند.

این نقطه قوت شهرستان میبد به همراه پذیرایی خاص و استثنایی از عزاداران حسینی و هزینه های مردمی صورت گرفته برای مراسم های عزاداری، شاید میبد را بدون گزاف به حسینیه‌ای در “حسینیه ایران- یزد-” تبدیل کرده باشد. چه؛ با وجود وضعیت اقتصادی خاصی که این روزها در کشور حکمفرما می باشد، نه تنها از کیفیت خرج کردن برای امام حسین(ع) ذره ای کاسته نشد، که با رویکرد خیّری برخی از هیئت ها در کمک رسانی به محرومین، دختران دم‌بخت، خانواده های محتاج و بیماران، برگ جدیدی از عشق بازی مردم میبد برای شهدای کربلا و بزرگداشت عزای سیدالشهدا(ع) شکل گرفت.

ظاهر و مبلمان شهری میبد در بخشی که مردم در ان دستی برده اند و به علت وجود هیئت ها و حسینیه ها مورد عنایت قرار گرفته اند، بسیار تغییر می کند ولی مع‌الاسف در مسیرهایی مانند خط سنتو که به نوعی “پیشانی شهر” نیز شناخته می شود، هیچ گونه تغییری دیده نمی شود، و نه تنها یک پارچه سیاه در میانه این جاده نصب نشده، بلکه هنوز بنر تبلیغاتی بازی ستارگان فوتبال ایران که شاید بیش از یک هفته قبل از بازی روی پل عابر پیاده روبروی ایستگاه مینی‌بوسرانی نصب بوده، بر جای خود باقیست!

این کوتاهی در تامین و پشتیبانی خط سنتو وقتی نمود بیشتری می کند که مشاهده می شود تصاویر شهدایی که میانه بلوار نصب هستند نیز به همین فراموشی دچار شده اند و با اینکه بارها نسبت به خرابی آنها اطلاع‌رسانی شده است، باز هم از طرف مسئولین ذی‌ربط پیگیری و اصلاحی صورت نگرفته است.

حال باید با تاکید این موضوع به مسئولین میبدی که این خیابان نیز جزئی از شهرستان میبد حساب می شود، باز هم این مطالبه جدی را مطرح کنیم که رسیدگی خود به این خیابان و شاهراه مهم را تقویت کنند و در روند اشتباه موجود تجدید نظر کنند.

*تصاویری از خط سنتو در عصر روز یازدهم محرم که رنگی از محرم ندارد

*گوشه ای از بی مهری چند ساله مسئولین به تصاویر شهدای میبدی(تصاویر روز ۳۰ شهریور، ۱۱ محرم)