آنچه باید درباره بیماری “تب مالت” یا “بیماری هزار چهره” بدانید/ ممنوعیت فروش شیر، ماست و سرشیر محلی در خواربارفروشی ها

حسن خواجویی اظهار داشت: بیماری تب مالت، یا هزار چهره، بیماری مشترک میان انسان و دام می باشد که از دام آلوده به انسان منتقل می شود.

به گزارش میبدما؛ حسن خواجویی کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیماری تب مالت با میکروب بروسلا که در حیوانات اصولا با سقط جنین دامی خود را نشان می دهد، علائم خاصی دیگری از خود نشان نمی دهد و بعد از این، تمامی ترشحات، گوشت و شیر دام می تواند عامل انتقال بیماری باشد.

وی افزود: در این زمان، اصولا افرادی که با دام زیاد سر و کار دارند، مانند دامداران، قصابان، دام پزشکان و … بیشترین تهدید برای مبتلا شدن به این بیماری را دارند و اگر مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنند، ابتلای به تب مالت به راحتی اتفاق می افتد.

میکروب بیماری تب مالت تنها در دمای بالای ۶۰ درجه از بین می رود

خواجویی بیان داشت: از خصوصیات بیماری تب مالت این است که در هر شرایطی زنده می ماند و حتی در انجماد که میکروب بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو را از بین می برد، این بیماری به حیات خود ادامه می دهد.

وی با بیان این موضوع که بیشترین زمینه انتقال بیماری تب مالت از حیواناتی مانند بز و گوسفند می باشد، ادامه داد: در این مواقع تنها با جوشاندن شیر و پخت گوشت است که این بیماری از بین می رود و در شرایط دیگر این میکروب حیات خود را ادامه می دهد.

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد اظهار داشت: شناسایی این بیماری توسط کارشناسان شبکه بهداشت انجام شده و بعد از آن، تحقیق برای شناسایی مکان خرید و … صورت می گیرد و با واسطه شبکه دامپزشکی نیز به تولید کننده و فروشنده این محصول تذکر و اخطار داده می شود که دام خود را معدوم کند، و در قبال این معدوم سازی نیز غرامتی به دامدار پرداخت می شود.

وی با اشاره به این موضوع که حتی استنشاق نمونه ها و دسترسی در آزمایشگاه ها و حتی سوزن های به جامانده از تزریقات دامی نیز به انتقال بیماری کمک می کند، ابراز داشت: عامه مردم شیر و فراورده های دامی عرضه شده در بازار را نسبت به مشابه کارخانه ای آن سالم تر می دانند، در حالی که همیشه اینگونه نیست و انتقال بیماری از این طریق نیز اتفاق می افتد.

رعایت حداقل های مسائل بهداشتی می تواند جلوی شیوع این بیماری را بگیرد

خواجویی با اشاره به مشکلات زیادی که در حاشیه توزیع شیر و لبنیات در سطح شهر اتفاق می افتد و لزوم هوشیاری مردم در خرید این فراورده ها، تاکید کرد: حدود ۵۵ درصد بیماران درگیر تب مالت مردان هستند و به علت آورده شدن فراورده ها به منازل و رعایت نشدن حداقل های مسائل بهداشتی توسط خانم ها، ۴۵ درصد بقیه را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

وی افزود: میکروب این بیماری در بازه زمانی ۶ روزه تا حتی یک ساله در مکان های مرطوب می تواند زنده بماند و اثرگذار باشد و مخصوصا مرطوب بودن مکان نگهداری دام نیز به درگیری بیشتر دامداری و افراد مرتبط با آن منجر می شود.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: استفاده از تجهیزات بهداشتی مانند عینک، پیشبند و دستکش برای افراد درگیر با دام مانند قصابان و دامداران، و رعایت مسائل بهداشتی مانند به دهان نگرفتن کارد توسط قصابان، از مسائلی می باشد که باید رعایت شود.

وی با بیان این موضوع که اعمال شیوه های سنتی برای تبدیل شیر به ماست و پنیر، اصولی نیست، گفت: پنیری که بدون جوشاندن و به شیوه سنتی تهیه شود باید تا دو ماه در آب‌نمک با میزان ۲۰۰ گرم نمک برای یک لیتر آب نگهداری شود تا سلامت کامل را دارا باشد.

خواجویی افزود: ظروف استفاده شده در جابه جایی شیر، و محیطی مانند سینگ ظرفشویی نیز می توانند مستعد انتقال بیماری باشند که باید با محلول بهداشتی تهیه شده از وایتکس یک درصد شست و شو شود تا ضد عفونی صورت گیرد.(نحوه تهیه وایتکس یک درصد)

دوره درمان تب مالت دو ماه طول می کشد

وی با اشاره به پیدا شدن علائم بیماری از سه هفته الی ۶ ماه و نسبت به توان بدنی افراد، گفت: تب، تعریق شبانه، بی اشتهایی و درد عضلانی از علایم این بیماری می باشد که حدود دو ماه نیز زمان درمان طول می کشد و اگر این اتفاق افتاد باید بررسی کنند که آیا از شیر محلی استفاده کرده اند و یا جایی تماسی با حیوانات داشتند یا خیر.

این کارشناس بهداشت بیان داشت: این بیماری بسته به درگیر کردن هر نقطه از بدن علائم خاص خورد را دارد که البته برای نشان دادن اینکه فرد مبتلا به تب مالت است یا خیر باید ازمایش خون انجام گیرد.

وی ادامه داد: جوشاندن شیر در منزل، استفاده از تجهیزات بهداشت فردی در تماس با دام، واکسیناسیون به موقع دام ها توسط دامداران، گرفتن آزمایشات مخصوص دام با درخواست دامدار توسط دامپزشکی، و رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام می تواند تا حد بسیار زیادی به جلوگیری از گسترش بیماری تب مالت کمک کند.

با خواربارفروشی هایی که شیر، ماست و سرشیر محلی می فروشند برخورد قانونی می شود

خواجویی در مورد عرضه فراورده های لبنی نیز گفت: فروشندگان فراورده های لبنی طبق دستورالعمل های قانونی باید به ظروف فراورده ها برچسب زده و تاریخ تولید، شماره تماس و … را درج نمایند و اجازه فروش این فراورده ها به مغازه داران نیز به آنها داده نشده است و در صورت عرضه این محصولات نیز مشمول شناسه بهداشت می شوند.

وی با بیان این موضوع که خواربارفروشی ها حق عرضه شیر، ماست و سرشیر محلی را ندارند، تصریح کرد: به خواربارفروشی ها نیز اخطار می دهیم که به زودی اطلاعرسانی های مورد نیاز صورت گرفته و به عرضه کنندگان این نوع فراورده ها در مغازه ها برخورد می شود.

پلمب دو واحد محصولات خوراکی در میبد به علت رعایت نکردن قوانین بهداشتی بود

خواجویی در مورد تخلفات دو واحد نان ساندویچی و مواد غذایی و پلمب این واحد ها گفت: تذکراتی به این دو واحد داده شد که در زمان مقرر نسبت به رفع مشکلات و نواقص موجود اقدامی صورت نداده و قانون در مورد آنها اعمال شد.

وی با بیان این موضوع که این برخورد ها به خاطر سلامت مردم، انجام می گیرد، بیان داشت: تا زمانی که کار به پلمب واحد های مورد نظارت بهداشت نرسد، امکان رفع نواقص و ادامه دادن فعالیت وجود دارد، اما وقتی کار به پلمب این واحد ها رسید، کار در جریان قانونی قرار می گیرد و مراجع بالادستی بهداشت نیز بر آن نظارت می کنند.