حاج عبدالله والی و سبد کالا

مصطفی قاسمی پور

  • مصطفی قاسمی پور

حاجی تا میتوانست پول دست مردم نمیداد, در رقابتی جالب با دلالان قیمت گلیم را از ۲۰ تومان رساند به ۹۵ تومان و اشتغالزایی عجیبی ایجاد میکند و ذره ذره امید را در زانوهای آنها رشد میدهد

 حاج عبدالله برای توزیع ارزاق خود تا میتوانست تک تک خانه ها و کپرها را میرفت, او قوت هفتگی یا ماهانه افراد را خود در کیسه ای میریخت و با خنده و سلام و صلوات بدانها میداد. و اینچنین بود که خیلی شبها تا نزدیکیهای صبح بیدار می ماند.

حاجی کیسه های غذای مردم را با اشک ها و ناله های شبانه اش متبرک میکرد…

او میدانست در این وانفسا بدخواهان دائم علیه او شایعه سازی خواهند کرد, نه جوابی بدانها میداد و نه قرار بود عزمش با این کینه ورزیها شخم زده شود. کرامت یک پیرمرد جزام گرفته رو به موت برای او انگار حرمت کعبه را داشت و برای همین بود که بغض هایش را وامدار دعای آنان میدانست.

بگذریم, تدبیر اینروزهای دولت در تقسیم و یا توزیع آنچه سبدکالا گفته میشود صحنه های زننده از کف جامعه ما به جهانیان مخابره کرد. ام القرای جهان اسلام که قرار است فقط ۸سال دیگر طبق سند چشم اندازش آقای غرب آسیا باشد مردمانش برای چند عدد تخم مرغ به صف های چند ده متری آنهم با اعمال شاقه تن دادند. این تصویری بود که رسانه های غربی از ما ارائه کرد و وندی شرمن این صف ها را نتیجه قسط اول پولی دانست که آمریکا آزاد کرده است.

صداو سیمای ما که متاسفانه قرار نیست از منگی تصمیم خارج شود قریب به دوماه تمام با تحلیل و رپرتاژ خبری و زیرنویس و مصاحبه فضای جامعه را پرکرد از اینکه ایها الناس سبدکالا در راه است! تو گویی اگر چنین نمیکرد مردم متوجه این سبد و دریافت آن و کلا درایت دولت برای کمک به خانواده ها نمی شدند.

و از سویی دیگر همزمانی این صف کشی خیابانی برای برنج هندی با دهه فجر و همزمانی این دوبا واریز قسط اول دارایی خودمان به ما, دهان غرب را بازتر کرد و اراجیف آنها تقریب به ذهن تر.

حاج عبدالله در کنار خود نه ژنرال های اقتصادی داشت و نه ۱۵۰۰ میلیارد بودجه برای سبد کالایش. حاج عبدالله نه آمار دقیق مردمان آن دیار را در بدو ورد داشت و نه سیستم عریض و طویل دستگاههای اقتصادی. حاجی حتی در اوج جنگ که تمام کمک ها قاعدتا بایستی به جبهه سرازیر میشود برای سبد کالای ۹۵۰ روستا خیز برداشت. حاج عبدالله هیچ نداشت جز آنکه معنای تفکر جهادی را در قنوت نماز شب هایش مشق عشق کرده بود؟ شاید دوستان بخاطر این قیاس تخطئه کنند اشکالی ندارد. برای حاج عبدالله تبدیل پسرهایی که اسمشان دوشنبه و یکشنبه بود به طلاب مبارز دهه هفتاد انقلاب هدف سبد کالایش بود نه بدل کردن تصویر سومالی زاده از ایرانی که تا همین چند ماه قبل تا پشت کاخ سفید عکس مصطفای روشنش رفته بود.