بررسی علل توقف ساخت فیلم “محرم در میبد”/ نتیجه هزینه‌کرد بیش از ۱۵ میلیون تومان از بیت المال بعد از ۲ سال چه بود؟

نزدیک به دو سال قبل با رایزنی صورت گرفته با یکی از کارگردانان مورد تایید مسئولین شهرستان، ساخت فیلم مستند محرم و عزاداری در میبد جهت پخش در شبکه سه سیما شروع شد.

به گزارش میبدما؛ با برنامه ریزی های صورت گرفته و قراردادی که با این کارگردان بسته شد، قرار بر این بود که این فیلم معرف خوبی برای برگزاری مراسم پر شور ماه محرم در میبد باشد، اما بعد از ۵ ماه کار، و هزینه شدن بیش از ۱۵ میلیون تومان، این کار به سر انجام نرسید و متوقف شد.

در پیگیری خبرنگار میبدما از افراد و ارگان های مرتبط با این موضوع نکات قابل توجهی را می توان یافت که در این گزارش به آن اشاره می شود، تا در تعین تکلیف هزینه ای که در این راه از بیت المال صرف شده است موثر واقع شود.

*کارگردان فیلم: موسیقی فیلم ساخته شده و حدود ۴۰ درصد تدوین نیز انجام گرفته است

محمد حسین صابری کارگردان طرف قرارداد در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: اصولا برای ساخت اینچنین آثاری کمتر از ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت و رایزنی برای پخش در صدا و سیما اخذ نمی شود، ولی به خاطر اینکه کار برای امام حسین(ع) بود و جناب آیت الله اعرافی نیز روی این موضوع نظر داشتند، در قرارداد به حداقل حدود ۶۰ میلیون رضایت دادیم که آن هم تا میزان ۴۵ میلیون تومان اصلاح شد و فرمانداری به این میزان بسنده کرد.

این فیلم ساز اظهار داشت: با شروع کار متاسفانه هجمه ها و سنگ اندازی های شدیدی نیز از طرف برخی به این مضمون که این میزان هزینه برای این فیلم نیاز نیست، شروع شد، ولی با همه این مسائل کار ساخت فیلم ادامه پیدا کرد.

صابری با اشاره به این موضوع که برای پنجم محرم ۹۶ در شبکه ۳ سیما نوبت پخش هم گرفته بودیم، تصریح کرد: بعد از ۵ ماه زمان که برای ساخت این فیلم گذاشته شد، حدود ۷ ماه نیز درگیر حواشی آن و گرفتن بقیه مبلغ قرارداد بودم که متاسفانه این موضوع به نتیجه نرسید و کار متوقف شد.

وی ابراز داشت: موسیقی فیلم ساخته شده و ۳۰ الی ۴۰ درصد تدوین آن نیز تمام شده است که با پرداخت بقیه مبلغ این قرارداد و با صرف زمان ۱۰ الی ۱۵ روزه، کار کامل می شود، نوع فیلم برداری نیز با کیفیتی می باشد که اکنون هم با تغییرات خیلی کم می تواند به پخش برسد.

صابری خاطرنشان کرد: حمایت های آیت الله اعرافی و برخی از مسئولین و مردم میبد بسیار خوب بود و حتی فرمانداری نیز تا جایی همکاری خوبی داشت اما در ادامه، حمایت فرمانداری متوقف شد که کار نیز با صرف این زمان و این هزینه، بی نتیجه رها شده است.

*رئیس ارشارد میبد:  فرمانداری اعلام کرد هزینه این فیلم زیاد است

در گفتگو با هنردوست رئیس اداره ارشاد میبد نیز، وی با اشاره به اینکه اداره ارشاد در این میان ناظر بوده است، گفت: بعد از بستن قرارداد با اقای صابری، از طرف فرمانداری گفته شد که این میزان هزینه زیاد است و بهتر است کار متوقف شود و فیلم سازان میبدی کار را ادامه دهند.

وی افزود: از کارگردان هم خواستیم که گزارش کاری بدهند و تا همین جا هم که کار شده است تحویل دهند که ایشان این کار را انجام ندادند، و در نتیجه کار متوقف شد.

*فیلم ساز میبدی: استعداد های خوبی در میبد داریم که کارهای کشوری بسازند

حجت الاسلام علی پورطالبی یکی از فیلمسازان میبدی و برنده جوایز کشوری، گفت: در مورد هزینه ساخت این فیلم باید امکانات و تجهیزات و تیم مورد نظر را توجه داشت و کیفیت کار نیز در میزان قیمت کار مهم است.

وی گفت: در میبد فیلم سازان بسیار خوبی داریم که صدا و سیما نیز برای کارشان بسیار مشتاق است و همان اول می شد با یک کارگردان بومی قرارداد بست، و البته کارها نیز کشوری هستند مانند مستندی که بنده برای شهدای رکن اباد میبد ساختم و حتی هزینه ای هم برای آن کار نگرفتم.

کارگردان مستند خوشه انار، ادامه داد: نمی دانم قصه این کار چیست، ولی برای سال ۹۵ شاید این هزینه کمی زیاد باشد، اما امروزه حدودا برای هر دقیقه ای یک میلیون تومان می گیرند، و برای یک کار ۶۰ دقیقه ای هزینه ۶۰ میلیون تومان اخذ می شود.

*عضو دفتر امام جمعه میبد در مصلی: رایزنی زیادی صورت گرفت تا این هزینه اتلاف نشود

حاج حبیب برزگری نیز گفت: در مورد این کار پیگیری زیادی انجام دادیم که پول خرج شده که بخشی از آن متعلق به دفتر امام جمعه می باشد، از بین نرود.

وی افزود: با ایجاد حاشیه هایی که کار متوقف شد نیز درخواست کردیم کار تا همین جا تحویل داده شود تا ادامه ان را اگر ممکن بود فیلم سازان میبدی ادامه دهند تا به نتیجه برسد.

برزگری با بیان این موضوع که همه این پول نیز قرار نبود توسط فرمانداری پرداخت شود، ادامه داد: قرار شد یکی از دوستان رابط با اقای صابری در میبد، برای گرفتن پول از برخی از صنایع و خیرین تلاش کند، که بنده نشنیدم چیزی دریافت و پرداخت شده باشد.

وی با اشاره به شروع این قرارداد گفت: در شروع بستن قرارداد برای ساخت این فیلم تحقیق مناسبی صورت نگرفته بود، و انتظار می رفت اداره ارشاد میبد که به هر حال با افراد متخصص این حوزه بیشتر سر و کار دارد، تحقیق می کرد تا بعدا هم شبهه گرانی و … پیش نیاید؛ حتی بعد از ایجاد حواشی نیز از آنها خواستیم ورود جدی کنند ولی پیگیری درستی صورت نگرفت.

حاج حبیب برزگری تصریح کرد: از ابتدای بحث برای بستن قرارداد مشخص نبود که طرف قرارداد یک شرکت خصوصی می باشد نه یک گروه از صدا و سیما، که بعد از چند روز این موضوع مشخص شد، و همین نیز یکی از حاشیه های جدی بود.

وی در انتها اظهار داشت: همان طور که قبلا نیز بارها پیگیری کردیم، باز هم درخواست داریم تا طرفین درگیر در این ماجرا پای هم بنشینند و مشکل پیش امده را حل کنند، تا حداقل هزینه ای که از بیت المال صرف شده، هدر نرود.

*نتیجه گیری:

در انتها باید یاداور شد که هر چند عدم تحقیق و تفحص مناسب جهت بستن قراردادی که ادامه دار باشد و اینگونه به مشکل نخورد، باعث این مشکلات شده است اما باید اشاره کرد که مجموعه دفتر امام جمعه میبد طبق همین قرارداد هزینه و سهم خود را جهت ساخت فیلم تقبل کرده و اینکه اداره ارشاد و فرمانداری میبد در این مدت برای اتمام این جریان قدم موثری برنداشتند جای سوال دارد.

انتظار می رود مسئولین میبدی در فرمانداری و ارشاد نیز جهت به نتیجه رسیدن این موضوع پای کار بیایند و با فراخواندن عوامل درگیر در این ماجرا، هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف ادامه و اتمام این فیلم مستند، چاره ای بیندیشند.

به هر حال زمان بر تصاویر گرفته شده و تلاش انجام شده در حال گذر است و اگر زودتر نتیجه آن مشخص نشود، زمانی می رسد که هزینه صورت گرفته نیز اتلاف شده و به درد نخواهد خورد و برای ساخت فیلمی جدیدتر همه این هزینه ها را دوباره و از نو باید انجام داد.