نشست خبری رئیس “دانشگاه میبد” با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان میبد و استان یزد/ مشروح خبر و گزارش تصویری

دکتر کلانتری اظهار داشت: دانشگاه میبد دارای سه دانشکده مصوب شده‌ی الهیات، علوم انسانی و ایران شناسی و دانشکده فنی مهندسی، و داری ۱۵ رشته کارشناسی، ۱۰ رشته کارشناسی ارشد و ۴ رشته دکتری می باشد.

به گزارش میبدما، دکتر کلانتری رئیس دانشگاه میبد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه شهرستان و استان، گفت: امروزه مشکلی از لحاظ خوابگاه و فضای خوابگاهی نداریم ولی برای ادامه روند پذیرش دانشجو در محور فضای خوابگاهی و کلاس ها به مشکلاتی می خوریم که امیدواریم خیرین بزرگوار از ما حمایت کنند.

وی با اشاره به ساخت حدود ۱۲ هزار متر مربع ساختمان و ۶ هزار متر مربع فضای خوابگاهی در مدت یک و نیم سال گذشته، افزود: در این مدت ۶ آزمایشگاه مخصوص رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی مواد را تجهیز کرده ایم و البته در ساختمان سازی ها نیز بهترین تجهیزات و مواد از لحاظ کیفیت و هزینه مناسب عمل کردیم.

دکتر کلانتری ادامه داد: اعضای هیئت علمی دانشگاه از ۴۳ نفر در سال گذشته به ۶۰ نفر در سال جاری رسیده اند، البته کمبود کارمند داریم که با طرح آمایش ممکن است بتوانیم جذب هم داشته باشیم.

تفاهم نامه های خوبی با نهادها و سازمان ها بسته شده است

وی بیان داشت: تفاهم نامه های خوبی با دانشگاه ها، نهاد ها و ارگان ها بسته شده که اجرای کلکسیون گیاهان دارویی با معاونت علمی ریاست جمهوری، و ترویج گیاهان دارویی در مناطق محروم خاتم با سپاه از جمله این تفاهم نامه ها بوده است.

وی امضای تفاهم نامه های همکاری با برخی از صنایع کاشی و سرامیک را از دیگر موارد این همکاری ها بیان داشت و ادامه داد:  تفاهم نامه هایی برای پیشبرد مباحث علمی منعقد شده و امیدواریم بتوانیم این طرح ها را پیش ببریم که یکی از آنها ساخت رنگ های دستگاه های چاپ دیجیتال در این کارخانه ها می باشد.

رئیس دانشگاه میبد ابراز داشت: با کاشت ۳۰۰۰ اصله درخت که برخی از آنها نیز برای محیط هایی مانند استان یزد و جاهای کم آب مناسب بودند و خاصیت دارویی نیز دارند، فضای سبز دانشگاه ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی از دیگر فعالیت های دانشگاه میبد را اینگونه عنوان کرد: نمایندگی انجمن ایرانی تاریخ را گرفته ایم، که بخش علمی پژوهشی دارد و در مورد تاریخ ایران و اسلام فعالیت می کند، ۱۶ جلد کتاب از اعضای هیئت علمی دانشگاه چاپ شده، مجوز تاسیس پژوهشکده کاشی و سرامیک را از هیئت امنا گرفتیم که البته دولتی نیست و باید هزینه های خود را تامین کند، و از ویژه ترین کارهای دانشگاه نیز پیگیری تاسیس دو کلینیک می باشد که به صورت خاص در مورد ارتباط دانشگاه و مردم جامعه می باشد که البته فعلا از بیان جزئیات ان خودداری می کنیم.

فعالیت فرهنگی خوبی در دانشگاه میبد انجام گرفته است

دکتر عباس کلانتری فعالیت های فرهنگی دانشگاه را نیز در حد بسیار خوبی توصیف کرد و خاطر نشان کرد: برگزاری ۱۷ کرسی نظریه پردازی در سال جاری که حتی مورد تشویق و پیام تشکر دکتر خسروپناه دبیر کرسی های نظریه پردازی شورای انقلاب فرهنگی، هستند نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۲۰۰ برنامه متنوع فرهنگی مانندبرگزاری اردو، تئاتر، اکران فیلم، برنامه های مذهبی و … نیز انجام گرفته است و در کنار آن نیز حتی اکران فیلم و نقد حقوقی آن را توسط دانشجویان و اساتید این رشته در دانشگاه داشتیم.

دکتر کلانتری با اشاره به ارتیاط شکل گرفته و بازدید طلبه های جامعه المصطفی از دانشگاه، گفت: در دانشگاه میبد ۱۳ انجمن علمی و دو نشریه دانشجویی نیز وجود دارد که فعالیت های برخی از این انجمن ها در حد بسیار خوبی شکل گرفته است.

با کمک ۵۰ درصد خیری، بقیه بودجه را از دولت جذب می کنیم

وی با اشاره به سالن جنبی خوابگاه های دانشجویی با امکانات بسیار کامل و مناسب، که در حال ساخت می باشد، افزود: ما در محور کمک های خیری این برنامه را اجرایی کرده ایم که اگر ۵۰ درصد هزینه پروژه ای توسط خیرین داده شد بقیه هزینه را از طریق اعتباراتی که داریم از دولت جذب کنیم.

رئیس دانشگاه میبد در پاسخ به سوال خبرنگاران از آمار دانشجویان در حال تحصیل بیان داشت: ۱۹۰۰ دانشجوی دانشگاه میبد را حدود ۵۰/۵ درصد دانشجوی غیر یزدی و ۴۹/۵ درصد نیز دانشجوی یزدی تشکیل می دهد، که از این میزان ۶۲/۵ درصد دختر و ۳۷/۵ درصد پسر هستند.

وی در جواب خبرنگار میبدما در مورد ظرفیت کتابخانه ای دانشگاه گفت: ۲۷ هزار جلد کتاب موجود داریم که با خرید از نمایشگاه کتاب تهران به میزان ۳۰۰۰۰ جلد خواهد رسید، که از این لحاظ کمبودی نداریم و حتی کتابهای خارجی مورد نیاز رشته های فنی را تامین کردیم.

دکتر کلانتری بیان داشت: در حال حاضر در دانشگاه موردی نداشته ایم که درخواست تامین کتاب داده باشد و ما آن را تامین نکرده باشیم و در این محور شرایط بسیار خوبی را پشت سر می گذاریم.

امکان گرفتن فضای دانشگاه آزاد را نداریم

وی در مورد جذب خیرین به حوزه ساخت و ساز در حوزه آموزش عالی به خبرنگار میبدما اینگونه پاسخ داد: متاسفانه کمی توجیه خیرین عزیز در این موضوع سخت می باشد زیرا وقتی بحث کمک مطرح می شود، دانشگاه آزاد و فضای افتاده آن را مثال می زنند در حالی که اجاره آنجا برای ما مقرون به صرفه نیست و حتی به خاطر مسائل تامین امنیت جانی دانشجویان، که قبلا کشته نیز داشتیم، و حاشیه های فرهنگی و حمل و نقل آنها نیز مشکلاتی وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت.

رئیس دانشگاه میبد، خیرینی مانند دکتر جندقی را از نمونه های نادری دانست که در حوزه آموزش عالی کمک های خوبی صورت می دهند، و در پاسخ خبرنگار ما در مورد دچار نشدن به سرنوشت دانشگاه آزاد گفت: قول می دهیم هیچ وقت این اتفاق نیفتد، زیرا در طرح جامع ما نیز این موضوع دیده شده که این اتفاق ها برای دانشگاه های دولتی استان یزد نیفتد، و حداقل این است که ما جوری طراحی کرده ایم که ساختمان ها بعدا برای سکونت نیز به درد بخورد که بلااستفاده نمانند.

وی تصریح کرد: ما امروزه به حد خودمان به خاطر قبولی های کنکور دانشجو داریم، که حتی ۵۰ درصد این دانشجوها نیز به خاطر نبود ظرفیت به بیرون استان می روند که اگر توان داشتیم آنها را نیز جذب می کردیم.

تشکر ویژه از آیت الله اعرافی و دکتر دهقانی

دکتر عباس کلانتری خاطر نشان کرد: از آیت الله اعرافی، تشکر ویژه می کنم که بسیار خوب از ما حمایت کردند و به عنوان هیئت امنای دانشگاه نیز از همه توان خود برای حمایت ما مایه گذاشتند.

وی ادامه داد: و جا دارد تشکر کنم از آقای دکتر دهقانی نماینده مردم شریف میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی که در دو بحث افزایش ۵۰ درصدی بودجه دانشگاه و حضور دکتر نوبخت در دانشگاه حمایت بسیار خوبی را صورت دادند.

دکتر کلانتری بیان داشت: اتفاق دیگری نیز که ایشان ورود کردند یکی برگزاری ۲۰ نشست با دانشگاه یزد برای تدوین برنامه ۵ ساله راهبری بود که ۱۴ رشته جدید در مقطع کارشناسی، ۲۰ رشته در ارشد و ۴ رشته در مقطع دکتری ظرفیتش ایجاد شد، که تقریبا تمام این رشته ها یا در استان اصلا وجود ندارند و یا به اندازه ظرفیت نیستند.

وی دیگر کارهای صورت گرفته با کمک دکتر دهقانی را اینگونه ابراز داشت: از دیگر کارها نیز تدوین برنامه ای بوده که پیشنهاد دادیم به شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، که اجازه راه اندازی  ۱۲ واحد کارافرینی و مهارت افزایی را بدهند تا دانشجویان در کنار یادگیری دروس خود، در قالب کارگاهی فعالیت های فنی و تخصصی را یاد بگیرند تا اگر بعدا در جامعه شغل مرتبط با مدرک تحصیلی خود را نیافتند، بتواند جذب بازار کار شود.

دکتر عباس کلانتری گفت: در زمینه ارتباطات بین المللی نیز امروزه عضو چند گروه بین المللی مانند، چین، کره، ارمنستان، آلمان، روسیه و سوییس هستیم و با دانشگاهی ایتالیایی نیز در زمینه های ایران شناسی و مرمت اثار تاریخی تبادل و همکاری داریم.