مردم تخلفات بهداشتی واحدهای صنفی را به سامانه ۱۴۹۰ گزارش دهند

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد با تأکید برضرورت تلاش واحدهای صنفی مختلف در رعایت مسائل بهداشتی، گفت: مردم تخلفات بهداشتی واحدهای صنفی را به سامانه ۱۴۹۰ گزارش دهند.

به گزارش میبدما؛ حسن خواجویی در گفتگو با خبرنگار فارس در میبد، با اشاره به اینکه سلامت و بهداشت غذایی مسافران و مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: یکی از مسئولیت‌های مهم دولت‌ها حفظ زنجیره سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره است که این عمل از بذر و کاشت و داشت گرفته تا فرآوری، پخت و توزیع را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: در استان یزد عواملی چون جهانی‌شدن و به طبع افزایش مسافرت‌ها و توسعه گردشگری و شاغل بودن والدین استفاده از غذای آماده یا تهیه آن از بیرون را نسبت به قبل بیشتر شده که از همین رو ریسک انتقال بیماری‌ها منتقلِ از آب و غذا نیز افزایش‌یافته است.

خواجویی بابیان اینکه ۷۷ درصد بیماری‌های منتقلِ از آب و غذا در خارج از منزل و در رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا رخ می‌دهد، عنوان کرد: ازاین‌رو در ایام نوروز و همچنین در طول سال بر این امر مهم، نظارت کافی و مستمر صورت می‌گیرد و حتی در سطح عرضه مواد غذایی در مکان‌های عمومی نیز به دو صورت روتین و مشکوک به فساد، نمونه‌برداری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در سطح کلان و شبکه‌های بهداشت محیط در سطح شهرستان‌ها متولی صیانت از سلامت آحاد جامعه هستند و با کنترل و نظارت بر زنجیره فرآوری و عرضه مواد غذایی در سطح اماکن تهیه و توزیع موضوع پیشگیری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد در ادامه تأکید کرد: در راستای اجرای وظایف نظارتی در جهت کنترل سلامت مواد غذایی در شهرستان میبد شش هزار و ۸۴۴ بازدید در سال جاری صورت گرفته است که از این تعداد هزار و ۳۱۵ مورد نمونه‌برداری مواد غذایی و ۷۳۰ مورد نمونه‌برداری آب صورت گرفته و ۱۲۸ مورد به اقدام قضایی و ۳۵ مورد نیز به پلمپ واحد صنفی منجر شده است. همچنین در این بازرسی‌ها حدود ۴ تن مواد غذایی فاسد کشف‌ و معدوم شده است.

خواجویی تصریح کرد: در این ایام مسافران و مردم باید به نکات بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند و از خرید از دست‌فروشان جدا خودداری کرده و در هنگام سفر مواد غذایی چون گوشت و لبنیات را در دمای مناسب و سرد نگهداری کنند. نظارت بازرسان در این ایام تشدید خواهد شد؛ شهروندان نیز باید دقت لازم در این زمینه را داشته باشند و از بهداشتی بودن مکان تهیه آن‌ها مطمئن شوند.

این مسئول در پایان بابیان اینکه مردم خود می‌توانند از بهترین ناظر و بازرس بهداشتی باشند و به مسائل بهداشتی فروشندگان دقت کنند و تذکر دهند، گفت: شهروندان و مردم عزیز می‌توانند در صورت رؤیت هرگونه مشکل بهداشتی در هر شهرستان آن را به سامانه شبانه‌روزی ۱۴۹۰ وزارت بهداشت اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری و در صورت نیاز برخورد قانونی انجام شود.