موضوع عدم پرداخت کارانه ها/ مشکلات نوبت دهی در بیمارستان و عوامل آن/ علت کمبود برخی از متخصصین در بیمارستان/ بیمارستان و روند رو به رشد در ارائه خدمات

نشست خبری مسئولین بیمارستان امام صادق(ع) میبد با اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ در ابتدای این جلسه، ذبیح الله برجسته مدیر بیمارستان امام صادق(ع) با تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) و سال نو، با ارائه آمارهایی از وضیعت رو به رشد بیمارستان، گفت: سعی مجموعه مدیریت و پرسنل بیمارستان این بوده که میزان رضایتمندی بیماران و سطح فعالیت های ارائه شده را ارتقاء دهیم.

اورژانس و آشپزخانه دچار تغییرات اساسی شد

وی با اشاره به این موضوع که بیش از ۱۸۰ اقدام اصلاحی و ۷۵ برنامه بهبود کیفیت در سال ۹۶ برای رسیدن به رضایتمندی بیشتر بیماران صورت گرفته، ادامه داد: از مشکلاتی که موجب نارضایتی مردم شده بود، اورژانس بخش خصوصی طرف قرارداد بیمارستان بود که با تجهیز اورژانس بیمارستان و خارج کردن آن از بخش خصوصی، امروزه با دو ماشین مجهز و در بهترین استانداردهای موجود به ارائه خدمات به بیماران بیمارستان می پردازیم.

وی از دیگر مسائل مورد اعتراض را بخش آشپزخانه عنوان کرد و افزود: برای رضایت بیماران و کادر بیمارستان تغییرات زیادی در قسمت آشپزخانه اتفاق افتاد، و همچنین با برگزاری ۲۵ جلسه با پرسنل آشپزخانه و توجیه آنها در مورد مسائل بهداشتی، امروزه به سطح رضایتمندی خوبی در مورد غذا رسیده ایم.

برجسته بیان داشت: شروع ساخت پارکینگ با پیشرفت ۲۰ درصدی، اجرای عملیات خاکبرداری باند هلی‌کوپتر اورژانس، شروع عملیات حصار کشی سپتیک دفع فاضلاب، احداث آبدارخانه مجهز به آبجوش، آب سرد، گرمکن غذا جهت استفاده عموم بخش ها، احداث نمازخانه داخل بخش جدید و بهره برداری آن، و شروع پروژه توسعه کلینیک دندان پزشکی با پیشرفت فیزیکی۲۵ درصد را از جمله فعالیت های انجام شده در محور منابع فیزیکی و ساختمانی می توان نام برد.

وی ادامه داد: بکارگیری ۳ دستگاه ونتیلاتور جدید و مدرن و جایگزین نمودن با دستگاه های قدیمی، تجهیز بخش دیالیز به اکسیژن سانترال و تشک مواج، تهیه کلیه ابزارهای چشم پزشکی، و مساعدت مالی برای تعداد زیادی از بیماران تحت پوشش سازمان های بهزیستی، مرکز محبت، کمیته امداد، بیماران اعصاب و روان، بیماران تالاسمی، سرطانی و… نیز در حیطه مددکاری انجام گرفته است.

مدیر بیمارستان امام صادق(ع) عنوان کرد: از اهداف و چشم اندازهایی که در سال آینده پیش روی ما است می توان به؛ تکمیل پروژه های اورژانس، آندوسکوپی، بازتوانی قلبی، ریوی و توانبخشی، تکمیل پروژه خیری درمانگاه طب کار و دیابت، دندانپزشکی و چشم پزشکی، جذب متخصصین و فوق تخصص های مورد نیاز شهرستان جهت رفاه حال مردم، خرید و جایگزین دستگاه سی تی اسکن با ورژن جدید، خدمت رسانی بهتر به بیماران اورژانسی با راه اندازی درب ورودی ضلع شمالی بیمارستان جهت کاهش ترافیک درب ورودی، می توان اشاره کرد.

با وجود عدم تعهد دولت در پرداخت کمک مالی، باز هم جذب بودجه داشته ایم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار میبدما در مورد چرایی توقف برخی از پروژه های خیری به خاطر کمبود منابع مالی و کم کاری دولت در این محور گفت: قبلا بنا بر این بوده که درصدی را خیرین و درصدی را دولت برای پروژه ها تخصیص بدهد که به تازگی این موضوع به این جا رسیده که دولت تعهدی ندارد و اگر خیری بخواهد کمکی کند باید تعهد بدهد که صفر تا صد را خودش به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: البته ما در این محور آرام نماندیم و با رایزنی های زیادی که انجام دادیم ۵ میلیارد تومان را برای تکمیل ساختمان های داخل بیمارستان تخصیص گرفتیم، که دو میلیارد آن جذب شده و بقیه آن نیز اوایل سال ۹۷ قرار است جذب کنیم.

برجسته ادامه داد: در بخش اورژانس نیز ۷۰۰ میلیون تومان گرفتیم و بنای ما این است که کمک خیری که آمده را با بودجه دولتی تکمیل کنیم.

ارجاع بیمار به مراکز خصوصی توسط پزشکان کادر بیمارستان اتفاق نمی افتد

وی در پاسخ به دیگر سوال مطرح شده در مورد عدم پرداخت کارانه ها و هدایت کردن بیماران به مراکز درمانی خصوصی توسط برخی از متخصصین، گفت: بحث کارانه در یکی دوماه گذشته تخصیص هایی داده شد و هزینه های فروردین و اردیبهشت پرداخت شده، این موضوع در سراسر کشور یکسان است و حتی وضعیت ما در میبد بسیار بهتر از برخی دیگر از جاهای کشور است.

مدیر بیمارستان امام صادق (ع) در مورد ارجاع بیماران توسط برخی متخصصین به مراکز خصوصی نیز تصریح کرد: پزشکان رسمی بیمارستان این کار را نمی کنند و ممکن است توسط پزشکانی که رسمی بیمارستان نیستند، این کار انجام شده باشد، ولی در حیطه کادر بیمارستان این اتفاق نیفتاده است.

تقاضای زیاد مردم و ظرفیت محدود بیمارستان مشکلاتی در نوبت دهی پیش اورده است

وی در مورد مشکلاتی که در مورد نوبت دهی اتفاق می افتد نیز گفت: قبلا نوبت دهی تلفنی داشتیم که اکنون ۳۰ درصد آن اینترنتی است، که در اینده نیز به ۵۰ درصد هم می رسد، البته وصتی ظرفیت ما پاسخگویی به ۷۰۰ الی ۸۰۰ بیمار است، و درخواست مردم چیزی در حدود ۱۵۰۰ نفر است، مطمئنا دچار مشکلاتی می شویم.

برجسته افزود: البته اتفاق افتاده است که بیمارانی که از شهرهای دیگر به میبد می آیند، چندین نوبت را می گیرند که خود این مسائل نیز از حواشی مشکل ساز است.

وی در مورد نبود داروخانه در بیمارستان نیز گفت: وجود داروخانه در بیمارستان ممنوع است و حتی باز کردن پنجره داروخانه موجود نیز در بیمارستان غیر قانونی می باشد و از دست ما در این موضوع کاری بر نمی اید، ولی داروی بیماران اورژانسی که توان پیگیری ندارند، با اینکه مسئولیتی متوجه ما نبوده، در بخش اورژانس تامین می شوند.

اگر پرستاری بیماران را به فروشگاهی خاص ارجاع دهد، برخورد می کنیم

برجسته در مورد سوال مطرح شده در مورد ارجاع بیماران توسط برخی از پرستاران به فروشگاه های خاص در سطح شهر نیز گفت: در حیطه پرستاران بیمارستان کنترل خوبی صورت می گیرد و البته قبلا اتفاق افتاده است که این موضوع منجر به برخورد با پرستار و حتی فروشگاه مورد نظر شده و اگر کسی با این موضوع برخورد کرد، حتما نام پرستار مورد نظر را به ما ارائه کند.

وی در مورد پارکینگ بیمارستان نیز گفت: رایزنی های زیادی با شهرداری و نیروی انتظامی صورت گرفته که مهمترین مورد آن گرفتن فضاهای هنرستان، بنیاد مسکن و چند منزل است که با دادن فضای جایگزین قرار به جذب این اماکن شد، و البته نمی توانیم در بیمارستان نیز پارکینگ اختصاص دهیم چون از لحاظ قانونی مجوز نداریم.

دکتر ناصر آقایی: پارکینگ بیمارستان از مسائل مهم مورد بررسی است

دکتر ناصر آقایی رئیس بیمارستان امام صادق (ع) نیز در مورد پارکینگ بیمارستان گفت: در مورد پارکینگ طبقاتی نیز پیشنهاداتی شده که بحث کمبود بودجه مشکلاتی ایجاد کرده ولی طرح خصوصی سازی پارکینگ، و دادن زمین از ما و ساخت از دیگران را ارائه داده ایم که تاکنون کسی پیشنهادی نداده است.

وی با اشاره به تلاش های زیادی که برای بالا بردن راندمان کاری بیمارستان انجام گرفته، ادامه داد: در محور کیفی سازی کارها جلسات متفاوتی گرفته شده و اقدامات زیادی در حوزه های مختلف انجام می شود و در محور کمیت کار نیز باید گفت طبق استانداردهای جمعیتی میبد، امروزه بسیار جلوتر از آنچه باید، هستیم و این تجهیزات و وسایل و میزان ارائه خدمات، در حد بسیار خوبی می باشد که البته با تلاش های پیگیر حتی در زمان های قبل از مدیریت بنده و همچنین با کمک خیرین حاصل شده است.

دستگاه سی تی اسکن جدید به تجهیزات بیمارستان افزوده می شود

دکتر آقایی در مورد دستگاه سی تی اسکن خراب بیمارستان نیز گفت: یکی از بهترین دستگاه های موجود در جهان را در حال پیگیری هستیم تا در بیمارستان فعال کنیم و دستگاه قبلی شاید تنها دستگاه بازمانده از ان مدل در سطح کشور بود.

وی در مورد نوبت دهی نیز گفت: در برخی از بخش ها دچار مشکلاتی هستیم که به عنوان مثال می توان گفت وقتی مراجعه برای گرفتن ویزیت در حد ۲۰۰۰ نفر است در حالی که توان و ظرفیت ویزیت ۵۰ یا ۶۰ نفر را داریم، باید هم منتظر باشیم که مردم در نوبت گیری به مشکل بخورند.

دکتر قانعی برای حضور در بیمارستان لطف بزرگی کردند

وی در مورد کمبود برخی از نیروهای متخصص نیز گفت: در مورد متخصصی مانند دکتر قانعی باید بگویم که ایشان قانونا به خاطر عضو هیئت علمی بودن دانشگاه علوم پزشکی در یزد، اجازه کار درمانی ندارد، ولی ایشان به خاطر لطفی که داشتند و درخواستهای زیاد ما، از وقت محدود استراحت خود و زمان در کنار خانواده بودن گذشته است و یک روز را در بیمارستان میبد فعالیت می کنند.

دکتر آقایی در پاسخ به سوالی در مورد واکس های مورد استفاده در بخش کودکان که بنا بر ادعای یکی از مخاطبین حاوی جیوه بوده تاکید کرد: واکس ها از طرف وزارتخانه بهداشت و برای همه کشور به صورت یکسان ارسال می شود و ما در خرید آنها دخالتی نداریم، و این محصولات نیز مطابق با استانداردهای بهداشتی و بدون مشکل تهیه می شود.

وی در مورد دو شغله بودن برخی از پرستاران نیز در مراکز مختلف درمانی، گفت: پرستاران مکلفند یک ساعت استخدامی در خدمت بیمارستان باشند، و گاهی نیز بنا به مصالحی اضافه کاری می ایستند، در غیر این زمان ها نیز نه ما و نه قانون منعی برای فعالیت در مراکز دیگر برای پرستاران ندارد.

مهدی اکبری: بازتاب بی ضابطه مشکل پیش آمده در درمانگاه، موجب ایجاد مشکلات بزرگتری در راه ارائه خمت به مردم شد

مهدی اکبری کارشناس ارشد پرستاری بیمارستان امام صادق(ع) نیز در مورد حواشی پیش آمده در درمانگاه گفت: متاسفانه گاهی وقت ها، برخی می خواهند مشکلی را حل کنند اما با پرداخت نامناسب، موجب افزودن مشکلات و حواشی تلخ تری نیز می شوند، در ماجرای پیش آمده نیز، برخی از کانال های مجازی در میبد بدون هیچ گونه پیگیری و اطلاع دادن به مسئولین بیمارستان برای برخورد، اقدام به انتشار خبر کردند که ما برای حل کردن آن حتی دچار خسارت های مالی نیز شدیم که در مجموع بر کیفیت خدمت‌رسانی به مردم نیز تاثیر سوء گذاشت.

برخورد بد برخی از پرستاران را رسیدگی می کنیم

وی در مورد مباحث مطرح شده در مورد بد اخلاقی برخی از پرستاران در برخوردها نیز گفت: پرستاران در بیمارستان به خاطر فعالیت بیش از ظرفیت مورد انتظار و کمبود نیرو، ممکن است گاهی دچار ناراحتی و برخورد نامناسب شوند، ولی همه اینها را دلیلی برای این برخوردها نمی بینیم و اگر به موردی خاص برخورد شد، با گزارش به مدیریت بیمارستان، رسیدگی و برخورد می کنیم.

در انتهای این جلسه دکتر ناصر آقایی با اشاره به تلاش بیمارستان برای خدمت رسانی بهتر به مردم و تلاش برای رفع مشکلات گفت: البته گاهی وقت ها ممکن است کوتاهی از طرف مجموعه ما نشان داده شود که مطمئنا به خاطر ظرفیت های محدود ما این اتفاق می افتد، در مواردی هم که توان اصلاح امور را داشته باشیم، تمام تلاش خود را برای رضایت مردم به کار می بریم.