دکتر حفیظی در شورای سلامت شهرستان میبد: متاسفانه هیچ کدام از مصوبات قبلی عملی نشده است/ مهندس جانب الهی: عدم حضور برخی از متولیان امر و مسئولین در این جلسه، یکی از موانع تحقق کمیته جامعه ایمن است

نشست شورای سلامت شهرستان میبد با حضور سرپرست معاونت فرمانداری و مسئولین اداره بهداشت و درمان میبد و برخی از نمایندگان ادارات برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ در ابتدای این جلسه دکتر حفیظی رئیس مرکز بهداشت شهرستان میبد با اشاره به جلسات گذشته این شورا، گفت: متاسفانه مصوبات جلسات گذشته این شورا تقریبا در هیچ کدام از ادارات میبد اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: با عرض تاسف باید عنوان کنم که نتوانستیم هیچ کدام از ادارات را مکلف کنیم این مصوبات را اجرایی کنند و حتی پرونده کارمندان این ادارات نیز در حوزه های بهداشت و درمان تکمیل نشده است.

دکتر حفیظی در ادامه این نشست با بیان آمارهایی از فعالیت های اداره بهداشت و درمان، آمادگی این اداره برای تعطیلات نوروز و نظارت بر امر سلامت مردم و مسافرین نوروزی را تشریح کرد.

مهندس جانب الهی: متاسفانه متولیان امر و مسئولین در این جلسه غایب هستند

در ادامه نشست شورای سلامت، مهندس محمد رضا جانب الهی با بیان توضیحاتی در مورد سابقه کمیته جامعه ایمن گفت: متاسفانه متولیان امر و مسئولینی که باید در این جلسه حاضر می شدند، امروز شرکت نکرده اند و این موضوع یکی از معضلات پیش روی اجرایی شدن مبحث کمیته جامعه ایمن می باشد.

کارشناس‌مسئول مبارزه با بیماری ها در مرکز بهداشت میبد، علل پایلوت شدن شهرستان میبد در کمیته جامعه ایمن را اینگونه ذکر کرد: تمرکز جمعیت شهری، حجم موتور سیکلت های موجود در میبد، خیابان های کم عرض، نزدیکی خط سنتو به تجمع شهری، وجود سرویس های زیاد کارگری، بالا بودن میزان تصادفات بعد از مرکز استان از عوامل انتخاب میبد به عنوان شهر پایلوت این طرح در استان یزد بود.

کارگروه های تخصصی زیر مجموعه کمیته جامعه ایمن

وی کمیته جامعه ایمن را زیر مجموعه شورای سلامت کشور، استان و شهرستان عنوان کرد و گفت: کارگروه های تخصصی زیر مجموعه این کمیته، کارگروه ترافیکی و معابر شهری، کارگروه منازل و محیط های مسکونی، کارگروه مدرسه و محیط های آموزشی، کارگروه محیط های ورزشی و اوقاف فراغت و آسیب های اجتماعی، کارگروه آموزشی و توانمند سازی شهروندان در مقابل حوادث، کارگروه ایمن سازی محیط های صنعتی و کارگروه آموزش فرهنگ ترافیک می باشد.

 جانب الهی اقدامات انجام گرفته جهت رسیدن به کمیته جامعه ایمن در میبد را اینگونه بیان کرد: شرکت در سمینارهای مطرح کشوری، انتخاب شهرستان میبد به عنوان پایلوت این طرح در استان یزد، استقرار دبیرخانه کمیته در مرکز بهداشت، تشکیل جلسات ماهانه، ثبت آمارها، شناسایی نقاط حادثه خیز و پیگیری رفع آنها از جمله اقداماتی بوده است که جهت رسیدن به کمیته جامعه ایمن صورت گرفته ست.

برخی ارگان ها از دادن آمار به مسئولین تصمیم گیرنده حوزه سلامت مردم امتناع می کنند

وی با بیان این موضوع که یکی از معضلات در راه محقق شدن این امر مهم، محرمانه خواندن آمارهای مورد نیاز توسط برخی از ارگان ها می باشد، افزود: ممکن است برخی از آمارها مانند آمار مبتلایان به ایدز برای مردم محرمانه باشد، اما اینکه این امارها به مسئولین تصمیم گیرنده در حوزه سلامت جامعه ارائه نشود، کار بسیار اشتباهی می باشد.

مهندس محمد رضا جانب الهی با بیان این نکته که از ۷ شاخص جهانی کمیته جامعه ایمن، ۶ مورد آن را پیگیری کرده بودیم ادامه داد: در زمان شهرداری مهندس هدایی با پیگیری و حمایت ایشان توانستیم ۶ شاخص از ۷ شاخص جهانی را پیگیری و اعمال کنیم که با رفتن ایشان از این سمت و مرجوع نشدن نتیجه کارهای صورت گرفته توسط ایشان، طرح عقیم ماند.

موانع موجود در راه محقق شدن کمیته جامعه ایمن

وی از مشکلات اجرایی شدن این طرح را، عدم تعامل ادارات، عدم وجود نظام واحد در ارائه آمار، عدم حضور برخی از نمایندگان و مسئولین عضو این کمیته در جلسات، حضور نمایندگان برخی ادارات بدون داشتن اختیار تصمیم گیری، عنوان کرد و گفت: فعال کردن دبیرخانه کمیته جامعه ایمن، ملزم کزدن ادرات برای ارائه آمار درست، جمع آوری پیشنهادات و انتقادات مردمی و ارائه به دبیرخانه کمیته، ایجاد نظام ارزیابی درست، فعال کردن تشکل های مردمی در این محور از جمله پیشنهاداتی می باشد که برای رسیدن به کمیته جامعه ایمن می توان مطرح کرد.

در انتهای این جلسه نیز، احمدی، سرپرست معاونت فرمانداری، با تشکر از تلاش خوب و پیگیر مرکز بهداشت و درمان میبد، تشکیل دبیرخانه کمیته جامعه ایمن را از مصوبات این جلسه عنوان کرد.